بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

اين مقاله ضمن تشريح وضع موجود، سياستها و راهبردهاي اتخاذ شده طي بيش از دو دهه اخير را مورد ارزيابي و قضاوت آسيب شناسانه قرار مى دهد.خصوصا بر نقش پديده گسترش شهرها بسوي روستاهاي درحوزه نفوذ و روند زوال روستاها به عنوان يكي از عمده علل عدم تحقق اهداف توسعه روستا تاكيد شده.درهمين بخش از مقاله با هدف ارزيابي و به چالش كشيدن ميزان كارايي برخي سياستهاي توسعه روستايي دركشور، يافته ها ونتايج مربوط به علل مهاجرت روستائيان به شهرها نيز درچهارچوبي تحليلي مورد اشاره قرار گرفته است.

اسلاید 2 :

بخش دوم مقاله الگو و مدلي رياضي براي تبيين، پيش بيني وتجزيه وتحليل روند زوال روستاهاي درحوزه نفوذ شهرهاي بزرگ ارائه مي دهد. دريکمدل ساده با مددگرفتن از الگوي

 مركز پيرامون و تشريح فضايي شهر به عنوان قطب و روستا به عنوان پيرامون، عوامل موثر بر روند و رشد بي رويه شهرها در زوال و نابودي روستاها با استفاده از يك الگوي رياضي

تبيين شده است

اسلاید 3 :

تعريف روستا:

محدودهاي از فضاي جغرافيايي است كه واحد اجتماعي كوچكي مركب از تعدادي خانواده كه نسبت به هم داراي نوعي احساس دلبستگي, عواطف و علائق مشترك هستند, تجمع يافته و بيشتر فعاليتهايي كه براي تامين نيازمنديهاي زندگي خود انجام ميدهند, از طريق استفاده و بهرهگيري از زمين و در درون محيط مسكونيشان صورت ميگيرد. اين واحد اجتماعي كه معيشت اهالي آن به كاركشاورزي وابسته است در عرف, ده ناميده ميشود.

اسلاید 4 :

اهداف گوناگوني که براي برنامه هاي توسعه روستايي تعريف ميشود عمدتا به موارد زير خلاصه ميگردد:

.1ايجاد زمينه اشتغال مولد و پايدار در روستا

.2افزايش بهره وري و رشد بازده فعاليتهاي روستايي

.3توزيع سهم عادلانه اي از منافع حاصل از برنامه هاي توسعه ملي ميان روستائيان

.4عمران و آباداني روستا از طريق جلب مشاركت خود روستائيان

.5حفاظت از روستا و محيط زيست روستايي و بهره برداري مناسب و بهينه از منابع طبيعي و آب و خاك

.6تامين نيازهاي اساسي روستائيان تا سرحد خودبسندگي روستائيان

اسلاید 5 :

تشريح وضع موجود و مسائل ومشكلات پيش رو

اقدامات =  نتايج

.1ازطيف بسيار وسيعي از استراتژيهاي توسعه روستايي درمقاطع مختلف وبعضا همزمان استفادهشده است. مطالعات نشان مي دهند ازمجموع بيش از دهاستراتژي مطرح در زمينه توسعه روستا تقريبا همگي آنها بنوعيبه عنوان سياست راهبردي در توسعه روستاهاي ايران بكارگرفته شده اند.

.2در نتيجه اجرای راهبردها روستاهاي زيادي به لحاظ ماهيت وكاركرد از حالت روستا بودن تغييرماهيت داده و بجاي روستا، مناطق مسكوني ايجاد شده كه آبادترازگذشته به لحـاظ بهـــــــره مندي از امكانات اجتماعي وخدماتي است،اما به لحاظ كاركرد روستا نيست.

اسلاید 6 :

   روستاهاي زيادي به لحاظ ماهيت وكاركرد روستا بودن نابود شده و از بين رفته و در شهرها ادغام شده اند يا به مناطقي حاشيه اي مبدل شده اند كه نه كاركرد روستايي دارند ونه كاركرد شهري. عليرغم آبادترشدن روستاها نسبت به گذشته، روستائيان به لحاظ معيتشي نه وابستــه به زمـين وبهره برداري ازآب و خاك و دام هستند و نه داراي كاركردي صنعتي و خدماتي و در خور جامعه شهري هستند. معيشت مردم در این مناطق حاشیه ای بيشتر وابسته به مشاغل واسطه ، غير مولد و بعضا غير رسمي و غير قانوني است .

اسلاید 7 :

سرعت یافتن روند زوال روستاها

مهاجرت از روستا به شهر از يك سو و رشد جمعيت شهري از سوي ديگر موجب سرعت يافتن روند پيشروي شهرهاي بزرگ در روستاهاي اطراف ومناطق حوزه نفوذ خود شده است. بروز پديده اي كه ميتوان تحت عنوان پديده ادغام از آن نام برد. طي فرايند ادغام شهرهاي بزرگ آنقدر گسترده  ميشوند كه زمينهاي كشاورزي به همراه روستاهاي حوزه نفوذ خود را در برگرفته و درخود          مي بلعند.روستاهاي زيادي در دو دهه گذشته طي فرايند ادغام توسط شهرها بلعيده شده اند بدون آنكه جمعيت ساكن دراين روستاها به اختيار زندگي شهري را انتخاب كرده باشند و بدون آنكه جمعيت روستايي ساكن در اين روستاها ماهيتا و به لحاظ ايفاي نقش اجتماعي، كاركردي شهري يافته باشند. متاسفانه روند ادغام درحال حاضر نيز همچنان با سرعت درحال وقوع است و شهرهاي بزرگ به جهت مواجه بودن با رشد جمعيت و تقاضاي فزاينده براي مسكن همچون يك سونامي روستاهاي زيادي را درحوزه نفوذ خود نابود ميكنند و درخود مي بلعند

اسلاید 8 :

حداقل در سه مورد زیر میتوان عدم توفیق برنامه ها و راهبردها را خلاصه کرد:

.1اجراي سياستهاي ناهمگون و ناسازگار

.2عدم دلسوزي و درك واقعبينانه از مفهوم توسعه روستايي در ميان مديران محلي و برنامه ريزان توسعه درمناطق و استانها

.3عدم غايت نگري در برنامه ها و راهبردهاي اتخاذشده و اجرا شده

اسلاید 9 :

ضرورت تجديد نظر در سياستهاي حمايتي از روستائيان

سياستهاي حمايتي دولت در روستاها نيز اغلب بطور عام و نه گزينش شده براي گروه هاي هدف خاص دنبال شده و ميشود كه خود جاي تامل و ملاحظه دارد.مثلا براساس گزارشات منتشره : قريب به 80% از روستائيان تحت پوشش كميته امداد حضرت امام(ره) هستندكه در صورت صحت اين موضوع بايد گفته شود كه دولت  بيش از حد لازم از سياستهاي حمايتي در روستــــاها بهره ميگيرد. واقعيت موجود نشان مي دهد كه فقرو نيازمندي اساسي در ميان روستائيان كشور تا به اين گستردگي نيست كه80% روستائيان تحت پوشش كميته حضرت امام قرار بگيرند، بلكه واقعيت موجود نشان ميدهد فقردرميان جمعيت محدودي از روستائييان اما بطورعميق وجود دارد.به عبارت ديگر روستائيياني كه عميقا دچار فقر و نيازمندي هستند جمعيت محدودي از روستائيان كشور را شامل مي شود

اسلاید 10 :

اجراي سياست دولت نهم  درزمينه توزيع سهام عدالت درميان همه روستائيان كشوراست از دیگر اقدامات حمایتی قابل نقد است.هم اصل واگذاري سهام وهم فراگير بودن آن درميان همه روستائيان كشورمورد انتقاد است.اساسا توزيع سهام (آنهم سبد سهام مربوط به صنايع و بنگاه هاي بزرگ صنعتي كشور) درطيف كارگري وكارمندي جمعيت شهري كه در دهكهاي پايين درآمدي قرار دارند، موضوعيت بيشتري دارد تا روستائيان.

توزيع سهم عادلانه اي ازمنافع حاصل از برنامه هاي توسعه ملي ميان روستائيان لزوما نيايد در توزيع سهام عدالت تعريف و توجيه شود.

اگردر ميان روستائيان بجاي سهام عدالت سهمي عادلانه از زمين كشاورزي و يا تسهيلات بلاعوض جهت تهيه ابزار وتجهيزات كشاورزي واگذارميشد بسيار موثرتر و مفيد تر بود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید