بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعاریف GIS
اصول و مبانی GIS
پرسش ها
تاریخچه GIS در ایران و جهان
دلایل استفاده از GIS
وظایف اصلی GIS
نرم افزارهای کاربردی GIS
مباحث مرتبط ( توپولوژی ، جی پی اس )
ویژگی ها و برتری های GIS
مباحث مرتبط در زمینه GIS

اسلاید 2 :

مجموعه ای از ابزار قدرتمند برای ذخیره و بازیابی اطلاعات در آینده ، تبدیل و نمایش داده های فضایی از جهان واقعی است (بورو 1986)
سیستمی است برای ثبت ، ذخیره سازی ، کنترل ، تلفیق ، بکارگیری ، تحلیل و نمایش داده ها که به لحاظ مکانی زمین مرجع هستند (اداره محیط زیست آمریکا 1987)
یک سیستم سخت افزاری و نرم افزاری رایانه ای است که به منظور دسترسی ، نگهداری و استفاده از داده های کارتوگرافی طراحی شده است (تاملین 1990)
سیستم های خودکار برای دریافت ، ذخیره سازی ، بازیابی ، تحلیل و نمایش داده های مکانی هستند (کلارک 1995)

اسلاید 3 :

یک سیستم اطلاعاتی تشکیل یافته از سخت افزار ، نرم افزار ، داده و نیروی انسانی می باشد که قادر است داده های مکان دار را به صورت رقومی اخذ ، نگهداری ، بازیابی ، مدلسازی و تجزیه و تحلیل نموده و نتایج را به صورت متنی یا گرافیکی ارائه نماید .

تحلیل و مدلسازی
داده های رقومی (numerical)

اسلاید 4 :

به عنوان ابزار
به عنوان روش کمی

هر سیستم اطلاعات جغرافیایی از دو بخش اصلی تشکیل می شود که یکی اطلاعات مکانی یا نقشه های رقومی و دیگری اطلاعات توصیفی موردنیاز برای هر عارضه را ارائه می دهد.
قدم اول در GIS برقراری ارتباط میان این دو عنوان است به طوری که با فعال کردن هر عارضه در نقشه، جدول اطلاعاتی منضم به آن به طور خودکارظاهر شده و بالعکس با فعال نمودن هر رکود در جدول، عارضه مربوط به آن درنقشه فعال شود.

اسلاید 5 :

در اغلب پدیده های جغرافیایی، کدی وجود دارد که وابسته به یک مکان خاص میباشد.
این کد میتواند یک آدرس، کد پستی، موقعیت کلی سیستم، سر شماری بلو کهای مکانی شهر، منطقه یا کشور باشد. نرم افزارهای سیستم اطلاعات مکانی امکان عملیاتی نظیر مشاهده، بهره برداری و آنالیز داده هایی را خواهد داد که وابسته به مکان، مسیرهای دستیابی، روابط داخلی و موارد دیگر بوده و انجام آنها در نقشه های معمولی به هیچوجه وجود ندارد.
به عنوان مثال اگر در پی دستیابی به تعداد افرادی هستند که مشتری کالاهایتان هستند، با یک نظر قادر هستید گروهها و یا افراد را بر اساس معیار مورد نظرتان مشاهده کنید و هر طبقه را با رنگ ویژ های نشان دهید. حتی می توانید معیارهایتان را اضافه و یا حذف کنید و در نتیجه تصویر تهیه شده تان را نیز تغییر دهید که این نشان دهنده توانایی آنالیز جغرافیایی می باشد.

اسلاید 6 :

موقعیت : چه چیزی در یک مکان معین وجود دارد. یک مکان به صورتهای مختلفی می تواند معین شود، برای مثال: نام محل، کدپستی و یا موقعیت جغرافیایی مثل طول و عرض جغرافیایی. نظیر رستوران و فروشگاه در کجا قرار دارند ؟ شاید اسکی بازان بتوانند با استفاده از صفحه تماس (Touch Screen) به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند .همچنین GIS می تواند شیب های تند و پرتگاه های خطرناک را نشان دهد .
الگو : این مورد نسبت به موارد قبلی پیچیده میشود. مثلاً در پاسخ باید معین کنیم که آیا سرطان عامل اصلی مرگ در میان ساکنین نزدیک یک نیروگاه هسته ای می باشد. چیزی که مهم است این است که باید بدانیم چند خلاف قاعده وجود دارد که باعث عدم انطباق الگوی مورد نظر ما با واقعیت میباشد و در چه مکانهایی قراردارد. آیا معمولا حوادث در نقاط معینی در پیست اسکی و یا زمان معینی از روز روی می دهند ؟ اگر حوادث گذشته (بعد زمان) در GIS مکان یابی و وارد بانک اطلاعات شده باشند ، GIS می تواند با محاسبه آماری ، اطلاعات را مشخص کند . پس سیستم اطلاعات جغرافیایی می تواند به این سوال پاسخ دهد که الگوهای جغرافیایی موجود چیست ؟

اسلاید 7 :

گرایش : با ثبت منظم عمق برف ، دمای سطح ، حجم برفاب و شدت برف ،می توان ریزش بهمن در نواحی متفاوت را پیش بینی کرد . یعنی با GIS می توان حدس زد در مدت زمان معین ، تغییرات در کجا رخ می دهند ؟

شرایط : این مورد معکوس حالت اول می باشد و نیازمند آنالیز مکانی برای پاسخ م یباشد. به جای اینکه معین کنیم چه چیزی در موقعیت داد ه شده می باشد، می خواهیم محل یا محل هایی را پیدا کنیم که دارای شرایط مشخص شده باشند. به عنوان مثال برای پیدا کردن مکانهایی مناسب برای ساختمان سازی وجود شرایط زیر توأماً لازم می باشند:
- منطقه مورد نظر غیر جنگلی باشد.
- در خارج از منطقۀ حریم جاده قرار داشته باشد.
دارای خاک مناسب برای ساختمان سازی باشد. اگر اطلاعات خوبی درباره پوشش برف ، خطر بهمن و شدت باد جمع آوری شود ، می شود تعیین کرد که کدام پیست ها بسته و کدامیک باز هستند . به این طریق این پرسش را می توان پاسخ داد که شرایط خاص در کجا برقرار است ؟

سناریو (مدلسازی) : در مواردی لازم است که تعیین کنیم چه اتفاقی رخ می دهد اگر.... برای مثال اگر یک جاده جدید به شبکه راهها اضافه شود و یا اگر یک ماده سمی به داخل مخزن آب زیر زمینی محلی نفوذ کند چه اتفاقی رخ می دهد. پاسخگوئی به این نوع سؤالات نیازمند اطلاعات جغرافیایی و اطلاعات دیگر (و در صورت لزوم حتی قوانین علمی) می باشد. اگر قرار باشد جاده ورود به منطقه اسکی عریض تر شود ، مسلما این کار اثراتی بر محیط و فرضا بر زمین های کشاورزی اطراف خواهد داشت . با GIS می توان این موارد را بررسی کرد و به این پرسش پرداخت که چنانچه سازمانی اقدام خاصی انجام دهد ، چه پیامدهای مکانی روی خواهد دارد ؟

اسلاید 8 :

ایده استفاده از سیستم اطلاعاتی : اواسط قرن 19
اولین سیستم اطلاعات جغرافیایی : در کشور کانادا 1960 توسط دکتر تاملینسون در زمینه مدیریت جنگل ها
1970 : سیستم های تجاری GIS
1980 : مینی کامپیوتر و سیستم پردازش تصویر
1990: پایگاه داده ، هوشمندی ، مدلسازی
و در آینده : web GIS ، آیکون GIS روی ویندوز

اسلاید 9 :

اولین بار : سازمان نقشه برداری کشور 1369
شورای ملی کاربران GIS : 1372
1372 : وزارت صنایع و معادن
وزارت جهاد کشاورزی ، مسکن و شهرسازی ، شهرداری و ...

اسلاید 10 :

1- کاربردهای سیستم اطلاعات جغرافیائی(GIS ) در راه آهن 2- 2 GIS نقش و کاربرد موبایل
3-  در صنعت خودرو 4-  بخدمت گیریGIS در مباحث زمین شناسی 5-  تعیین موقعیت ونمایش بلادرنگ وضعیت یک متحرک در شبکه در حالیکه دچار عیب شده ویا بعلت سانحه متوقف گردیده است و مدیریت ترافیک وسانحه به کمک یک سیستم تلفیق یافته از GIS وGPS 6-  بررسی موضوع حریم و مدیریت زمین وآنالیز پهنه بندی و شناسایی مناطقی که حریم رعایت نگردیده و مباحث حقوقی و کاداستر 7-  موقعیت یابی و شناسایی نقاط کور شبکه مخابراتی راه آهن رادیویی 8-  تهیه گراف حرکت قطار و تنظیم برنامه حرکت قطار 9-  مدیریت بر عملکرد فعالیت نیروی انسانی 10-مدیریت بر تخصیص منابع انسانی بخصوص در شرایط بحرانی 11-اشتغال زایی جهت ایجاد اطلاعات رقومی و توصیفی و به روز نمودن آنها 12-  استفاده بهینه از فضای فیزیکی و کاهش فضاهای بایگانی و ذخیره نقشه ها

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید