بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه:

سیستم عامل یکی ازجنبه های محوری در علوم ومهندسی کامپیوتر است که به شدت در شکل گیری درک فرد از عملکرد داخلی کامپیوتر وهمکاری متقابل سخت افزار ونرم افزار تاثیر دارد.تاثیری که می تواند در طراحی وساخت سیستم های کامپیوتری نقش محوری ایفا کند. 

اسلاید 2 :

تاریخچه سیستم عامل:

سیستم عامل ها در ابتدا فقط تک وظیفه ای وخط فرمانی بودند.

بعد به صورت multitask درآمدند وحالا به صورت گرافیکی و چند هسته ای هستند.

اسلاید 3 :

  • تعریف سیستم عامل :

    سیستم عامل یک نرم افزار نیست ، در واقع مجموعه ای از نرم افزارهاست در کنار هم.
    زبانهای رایج برای توسعه سیستم عامل هم معمولا++C و اسمبلی هستند.

    زبان اسمبلی مناسب ترین زبان است که می تواند با سخت افزار در پائین ترین سطح ارتباط برقرار کند.

    سیستم های نرم افزاری از چند حلقه تشکیل شده اند. Ring0 که پائین ترین سطح را دارد ( سیستم عامل در این سطح قرار دارد) و حلقه 2 و 3 که حلقه 3یاring 3 سطحی است که کاربر در آن قرار دارد.

    حلقه صفر بیشترین دسترسی به سیستم را دارد وبه همین ترتیب دسترسی کم می شود تا به سطح کاربربرسد.

    سیستم عامل قاعدتا باید بیشترین سطح دسترسی به سیستم را داشته باشد، پس باید در حلقه صفرباشد.

اسلاید 4 :

اصول سيستم هاي عامل توزيع شده

در طول دو دهه اخير، حصول پيشرفت در تكنولوژي ميكروالكترونيك باعث در دسترس قرار گرفتن پردازنده هاي ارزان و سريع شده است. از سوي ديگر پيشرفت هاي موجود در تكنولوژي ارتباطات باعث به وجود آمدن شبكه هاي سريع تر و به صرفه تر شده است. از تركيب پيشرفت ها در اين دو ميدان از تكنولوژي ها،تكنولوژي ارزان تر و كاراتري به وجود آمده كه در آن به جاي اين كه از يك پردازنده خيلي سريع استفاده شود، از چند پردازنده معمولي كه به هم متصل شده اند استفاده مي شود.

اسلاید 5 :

از نظر معماري، كامپيوترهايي كه از چندپردازنده متصل به هم تشكيل   شده اند اساساً بر دو دسته تقسيم مي شوند:

اسلاید 6 :

1- سيستم هاي جفت شده قوي:  
در اين سيستم ها يك حافظه اوليه (فضاي آدرس) عمومي وجود دارد كه ميان همه پردازنده ها به اشتراك گذاشته شده است. اگر براي مثال، پردازنده اي در محل × از حافظه مقدار 100 را بنويسد هر پردازنده ديگري كه بلافاصله از همان آدرس× را بخواند مقدار 100 را دريافت خواهد كرد. بنابراين در اين سيستم ها هر نوع تبادل ميان پردازنده ها از طريق حافظه مشترك صورت مي گيرد.
2-سيستم هاي جفت شده ضعيف:
در اين معماري پردازنده ها حافظه را به اشتراك نمي گذارند و هر پردازنده فضاي آدرس دهي محلي مختص به خود را دارد.

اسلاید 7 :

مقایسه سیستم های جفت شده قوی وضعیف:

پردازنده هاي سيستم هاي محاسبات توزيع شده مي توانند خيلي دور از هم قرار گرفته باشند تاحدي كه يك ناحيه جغرافيايي را تحت پوشش قرار دهند. بعلاوه، در سيستم هاي جفت شده قوي، تعداد پردازنده هايي كه به طور موثر مي توانند مورد استفاده قرارگيرند مواجه با محدوديت ناشي از پهناي باند حافظه مشترك است، در حالي كه در سيستم هاي محاسبات توزيع شده چنين حالتي وجود ندارد و تقريباً به طور كامل آزادي داريم هر تعداد كه بخواهیم پردازنده داشته باشيم. يعني محدوديتي در مورد تعداد پردازنده ها در «سيستم هاي محاسبات توزيع شده» وجود ندارد.

اسلاید 8 :

به طور خلاصه يك سيستم محاسبات توزيع شده اساساً مجموعه اي است از پردازنده هايي كه توسط يك شبكه ارتباطي به هم متصل شده اند كه هر پردازنده حافظه محلي و دستگاههاي جانبي خود را دارد و ارتباط ميان هر دو جفت پردازنده از سيستم از طريق عبور پيغام از شبكه ارتباطي صورت مي گيرد. براي هر پردازنده، منابع آن (محلي) هستند و اين در حالي است كه پردازنده هاي ديگر و منابع آن ها (دور) هستند به پردازنده و منابع آن به طور معمول(گره)، (سايت) يا (ماشين) سيستم عامل توزيع شده اطلاق مي شود.

اسلاید 9 :

سير تكامل سيستم هاي عامل توزيع شده

در ابتدا كامپيوترها خيلي گران بودند و جاي زيادي را اشغال مي كردند.تعداد كمي كامپيوتر وجود داشت و آنها در لابراتوارهاي تحقيقاتي دانشگاه ها و مراكز صنعتي بودند.اين كامپيوترها از يك كنسول و بوسيله يك اپراتور قابل استفاده بودند وكاربران عادي نمي توانستند از آن استفاده كنند. برنامه نويسان، برنامه هاي خود را مي نوشتند و آن را روي رسانه ي خاصي مثل كارت پانچ شده به مركز كامپيوتر تحويل مي دادند تا مورد پردازش قرار گيرند.

اسلاید 10 :

  • نحوه ایجاد یک سیستم عامل :

    زبانهایی که برای نوشتن یک سیستم عامل نیازند اسمبلی وC هستند.
    اسمبلی پایه ترین زبان است و برای شروع کار حتما به آن نیازداریم.
    سیستم عامل برای لود شدن نیاز به یک Boot Loader دارد.
    Boot load کدیست که در محلی از هارد دیسک قرار دارد که در اولین سکتور این دیوایس نوشته می شود وحداکثر حجمی که قابل برنامه نویسی هست فقط 512 بایت است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید