بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


الکترود

تعريف الكترود: الکترود مفتولی فلزی است که دورتادور آن با مواد شیمیایی پوشش داده شده‌است و ضمن هدايت جريان از انبر به فلز مبناپركننده درز جوش وتامين كننده مواد آليا‍ژي ميباشد. بعبارت دیگر الکترود فلزی و یا زغالی است که بین آن میله و قطعه ی مورد جوشکاری قوس الکتریکی برقرار میگردد. الکترود ممکن است به عنوان فلز پر کننده یا واسطه ی عمل یونیزه یعنی ذوب شونده، وارد جوش گردد و یا اینکه فقط عاملی جهت ایجاد حرارت باشد و به صورت کمکی عمل نماید.

 الكترود را ميتوان به چهارصورت دسته بندي كرد:

 1-ازنظرقطر

 2-ازنظرطول

 3-از نظرمغزي فلزي

 4-ازنظرپوشش

اسلاید 2 :


انتخاب صحیح الکترود ( از نظر قطر)

بایستی توجه داشت که همیشه قطر الکترود از ضخامت فلز جوشکاری کمتر باشد هر چند که در بعضی از کارخانجات تولیدی عده ای از جوشکاران الکترود با ضخامت بیشتر از ضخامت فلز را به کار می برند. این عمل بدین جهت است که سرعت کار زیادتر باشد ولی انجام آن احتیاج به مهارت فوق العاده جوشکار دارد. قطر استاندارد الكترود از 1.6 تا 8 ميلي متر می باشد. اما پركاربردترين آنهاعبارتند از 2- 3.2 - 4 - 5 ميليمتر.

همچنین انتخاب صحیح قطر الکترود بستگی زیاد به نوع قطب ( + یا - ) و حالت درز جوش دارد مثلاً اگر یک درز V شکل با زاویه کمتر از 40 درجه باشد بایستی حداکثر از الکترود با قطر پنج شانزدهم اینچ برای ردیف اول گرده جوش استفاده کرد تا کاملاً بتوان عمق درز را جوش داد. چنانچه از الکترود با قطر زیادتر استفاده شود مقداری تفاله در جوش باقی خواهد ماند که قدرت و استحکام جوش را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. در حین جوشکاری گاهی وقتها جرقه هائی به اطراف پخش می شود که دلایل آن چهار مورد زیر است.

ایجاد حوزه مغناطیسی و عدم کنترل قوس الکتریکی
ازدیاد فاصله الکترود نسبت به سطح کار
آمپر بیش از حد یا آمپر بالای غیر ضروری
عدم انتخاب قطب صحیح برای جوشکاری


اسلاید 3 :


انتخاب صحیح الکترود ( از نظر طول)

طول استاندارد الکترودها از 230 تا 455 ميلي متر تغيير مي كند. الكترودهايي با قطر كوچكتر، طول كوتاهتري دارند.

اسلاید 4 :


جنس هسته الکترود :

بطور کلی مواد مورد استفاده در ساخت هسته الکترود را به دو گروه عمده تقسیم می کنند :

الف)گروه آهنی : نظیر فولاد

ب)گروه غیر آهنی : نظیر مس ، آلومینیوم

لازم به توضیح است که در گروه آهنی هم از فولاد های ساده کم کربن بهره می گیرند و هم از فولادهای آلیاژی. مثلا برای جوشکاری فولاد های ضد زنگ از الکترودهایی استفاده می کنند که جنس هسته آن از فولاد پر آلیاژ باشد. این الکترودها در بازار به الکترودهای استیل معروفند .

جنس مفتول فلزی الکترود(مغزی الکترود)

با وجود آن که برای دستیابی به یک جوش مناسب، نزدیک بودن ترکیب شیمیایی الکترود به ترکیب شیمیایی فلز پایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما وجود پوشش های متنوع وفراوان، سبب شده تا سازندگان الکترود فقط از تعداد معدودی مغزی الکترود (با تنوع محدود) برای تولید صدها نوع الکترود اقدام نمایند. عوامل چسباننده که باعث خمیری شدن و چسبیدن پوشش روی مغزی می گردند، مثل سیلیکات سدیم و سیلیکات پتاسیم و یا چسب نشاسته .

اسلاید 5 :


الكترود ازنظرمغزي فلزي

در مورد فلزات غیرآهنی از الکترودها و

آلیاژهای مانند مس – آلومینیوم – آب نقره

 برنج و برنز می توان نام برد.

اسلاید 6 :


مواد سازنده پوشش الکترود

الف:سلولز: ترکیب شیمیایی غیر کامل از خمیر چوب که تولید کننده گاز  COو H2 می باشد .
ب: اکسید تیتانیوم که نام دیگر آن روتایل است . (Tio2)
ج: اکسید آلومینیوم که نام دیگر آن آلومنیی است . (Al2o3)
د: اکسید آهن .
ه: کربنات آهن – کربنات کلسیم – کربنات منیزیم .
و: فلدسپات (که ترکیبی از آلومنینیم سیلسکات است)
ز: بعضی از سیلسکات ها که سرباره ساز هستند .
ح: بعضی از سیلسکات ها که نقش چسب را دارند مثل سیلیکات سدیم و سیلیکات پتاسیم .
ط: فرو آلیاژ ها مثل فرمنگنز و فرو سیلیس .
ی: پودر آهن از 5 تا 50 در صد .

اسلاید 7 :


تقسيم بندي الكترودها از نظر ضخامت پوشش:

سازندگان الكترود در گوشه و كنار دنيا، براساس استانداردهاي مختلف و سفارش  مشتريان ، الكـترودهاي مختلفي با ضخامت هاي گوناگون توليد مي كنند . اگر قطر خارجي پوشش الكترود D و قطر مفتول فلزي الكترود d فرض شود ، تقسيم بندي الكترودها براساس ضخامت پوشش آن ها به قرار زير خواهد بود:

 آن چه مشخص است این است که هرچه پوشش الكترود ضخيم تر باشد، جوش از كيفيت بیشتری برخوردار خواهد بود .

اسلاید 8 :


الکترودها در جوش قوس الکتریکی

انواع قوس ها در جوشکاری با قوس الکتریکی:

تهیه قوس الکتریک به دو صورت با الکترودهای مصرفی و یا با الکترودهای غیر مصرفی مثلاً الکترودهای ذغالی و تنگستنی انجام می گیرد.

قوس الکتریک را می توان هم با جریان مستقیم و هم با جریان متناوب ایجاد کرد. ولی عملاً دیده می شود که جوشکاری با جریان مستقیم راحت تر و بهتر انجام می گیرد.

جنس الکترودها در جوشکاری با قوس الکتریک

چنانچه الکترود از نوع غیر مصرفی باشد الکترود از کربن – گرافیت یا تنگستن اختیار می گردد. الکترودهای کربنی یا گرافیتی مورد استعمالشان فقط در جوشکاری با جریان مستقیم می باشد در حالیکه الکترودهای غیر مصرفی از فلز تنگستن یا ولفرام را می توان برای هر دو نوع جریان بکار برد.

اسلاید 9 :


الکترود مصرفی و غیر مصرفی

از نظر جوشکاری دو نوع قوس الکتریکی بر حسب ذوب الکترود و یا عدم ذوب آن وجود دارد . اگر الکترود از جنس کربن یا تنگستن باشد هنگام ایجاد قوس الکتریکی الکترود ذوب نشده و قوس یا الکترود را غیر مصرفی Non consumable می نامند .اما اگر الکترود از جنس فلز با نقطه ذوب پائین تر باشد همزمان با ایجاد قوس الکتریکی انتهای الکترود ذوب شده و قطرات فلز مذاب می تواند از الکترود جدا شده و در فاصله قوس الکتریکی به طرف حوضچه جوش با سرعت زیاد منتقل شود در این حالت آنرا مصرفی consumable یا قوس الکتریکی فلزی Metal – arc  می نامند .چون در روش قوس یا الکترود مصرفی قسمتی از جوش نتیجه ذوب الکترود است، معمولا ترکیب شیمیایی الکترود باید شبیه فلز مورد جوش باشد. در الکترود مصرفی مقداری حرارت مقاومتی در اثر عبور جریان برق در الکترود تولید می شود که در این حرارت باعث بالا رفتن نرخ ذوب الکترود شده و به حوضچه جوش بر می گردد؛به همین دلیل مقدار بیشتری از حرارت تولید شده در قوس یا الکترود مصرفی به حوضچه جوش منتقل می شود و راندمان حرارتی  در الکترود های غیر مصرفی (60-50 در صد ) کمتر از الکترود های مصرفی (90-75 در صد) است .بالا بودن راندمان حرارتی موجب باریک تر شدن منطقه متاثر از جوش شده واز نظر سرعت جوشکاری و اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

اسلاید 10 :


تقسیم بندی الکترودهای فلزی از نظر نوع پوشش :

بطور کلی الکترودهای فلزی به دو دسته تقسیم می شود:

الکترود های پوشش دار و الکترود های بدون پوشش.

مقایسه الکترودهای بدون روکش (لخت) و روکش دار

در سال های نه چندان دور، الکترودهای بدون روکش بطور وسیعی در جوشکاری قوسی بکار می رفتند. حاصل کار، ظاهر ناخوشایندی بود. با وجود داشتن مقاومت کششی رضایت بخش، شکل پذیری آنها پایین و مقاومتشان در برابر بارهای خستگی و بارهای ضربه ای کم بود.

استفاده از الکترود روکش دار، باعث غلبه برعیوب الکترودهای بدون روکش گردید. وجود روکش در روی مفتول فولادی الکترود، قوس الکتریکی و فلز جوش را در حین عملیات جوشکاری از مرحله ذوب تا انجماد از هوای اطراف محافظت می کند. حاصل این محافظت، ترکیب فلز جوشی است که دارای خواص قابل مقایسه با فلز پایه می باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید