بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

قرآن کریم, براى کار فرهنگیان, نقش کار خدایى قائل است, نخستین سوره اى که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد به این نقش, اشاره مى کند:
( اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَق* خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ * اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ * الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یعْلَمْ )
در این سوره, صفت ( تعلیم ) براى خداوند متعال آمده است; یعنى همان کارى که معلمان بدان مشغولند.
علاوه بر این, نقش معلم در جامعه, نقش پیامبران است; یعنى معلمان با الگوگیرى از رسولان الهى به پرورش و آموزش افراد جامعه, همت مى گمارند.

اسلاید 2 :

نقش الگويي معلم و نفوذي كه او در انضباط دادن به رفتارهاي دانش آموزان دارد. بر همگان روشن است. از آنجا كه دانش آموزان يكي از الگوهاي مهم رفتاري خود را معلمان قرار مي دهند ، اگر معلم از ويژگي الگو دهي خوبي برخوردار باشد مي تواند تأثيرات عميقي در رشد شخصيت و بهداشت رواني دانش آموزان باقي بگذارد. معلمي كه الگوي تعاملي و متعادلي ميان خود و دانش آموز برقرار مي كند و در اين ارتباط به شخصيت و نيازهاي دانش آموزان توجه كافي دارد و كارها را بر اساس استعدادها و تمايلات ميان شاگردان تقسيم مي كند، چنين معلمي نقش بهتري را در بهداشت رواني دانش آموزان ايفا خواهد كرد.

اسلاید 3 :

يك روان شناس به نام «كارل راجرز» نگرش آزادمنشانه در كلاس را پيشنهاد مي كند. به بيان ديگر معلم بايد كودك را بپذيرد، هر چند نمي تواند رفتار او را بپذيرد. به كودك بايد احترام گذاشت و به عنوان انساني با توانايي هاي بالقوه به او ارج نهاد؛ هرچند او كوچك تر و ناپخته تر، كم دانش تر و كم تجربه تر از معلم است. معلم نبايد كوشش خويش را صرف حكمراني بر كودك كند، بلكه بايد سعي در جهت دادن اعمال كودك به سوي پيشرفت موفقيت آميز و سازگاري هر چه بيشتركند.

اسلاید 4 :

ماهيت اين رابطه كمكي ، بستگي به احساسات واقعي معلم دارد. معلم بايد قادر به بيان و ابزار احساسات واقعي خويش باشد تا آن كه كودك بتواند او را به عنوان يك انسان شريف و قابل اعتماد ببيند. اگر معلم بتواند به كودك تفهيم كند كه سعي دارد به او كمك كند و اگر بتواند به كودك نشان دهد كه صفات و عادات خوب كودك را مي شناسد ، بيشتر قادر خواهد بود به نتايج مطلوب دست يابد.

اسلاید 5 :

جامعه انتظارهای خود از معلمین را به 4 شکل نشان داده است :
الف ) ابراز انتظارها به شکل قوانین که به وسیله ی نمایندگان جامعه تدوین شده که در قانون اساسی ، قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش و طرح های تغییر نظام آموزش و پرورش آمده است .
ب ) ابراز نظر به وسیله خبرگان جامعه که به وسیله علمای تعلیم و تربیت به صورت مقاله یا کتاب به چاپ رسیده است .
ج ) مشارکت اولیا در انجمن ها ، اظهار نظر ها ، نقدها که در رسانه های مختلف ابراز می شود .

اسلاید 6 :

د ) همفکری های تخصصی معلمان که خود ، اولیای دانش آموزان هستند و به ویژگی های دانش آموزان و نیازهای فردی و اجتماعی آگاهی دارند .
با توجه به موارد فوق می توان برخی از انتظار های جامعه و دانش آموزان را به این صورت دسته بندی کرد .
1. انتقال فرهنگ 5. وحدت اجتماعی
2. جامعه پذیری 6. نوآوری و تغییر
3. تربیت افراد متخصص 7. پرورش رشد شخصیت
4. تربیت و آموزش اخلاقی 8. نوسازی جامعه

اسلاید 7 :

انتقال فرهنگ در جوامع اولیه از راه شرکت کودکان و نوجوانان در فعالیت های زندگی روزمره و از راه مشاهده ، تقلید و یادگیری ضمن کارآموزی و کارورزی صورت می گرفت . همه ی بزرگسالان در نقش معلم و همه اماکن در نقش مدرسه عمل می کردند . در جامعه پویا انتقال فرهنگ یا تحول و نوگرایی ، فرهنگ پیچیده تر و تغییرات فرهنگی – اجتماعی سرعت می گیرد و جریان تغییر ، انتقال فرهنگ ناب را از نسلی به نسل دیگر دشوار می سازد .
در این نهاد معلمان وظیفه باز آفرینی فرهنگی در نهاد آموزش و پرورش را برعهده دارند .

اسلاید 8 :

آموزش و پرورش با انتقال ارزش ها ، براساس تعهد خود به نهاد های اجتماعی عملا در ساخت و کنترل اجتماعی مشارکت دارد ، زیرا خودمحوری به منزله ی تهدیدی برای نظم اجتماعی است .
پس آموزش و پرورش رسمی می تواند از طریق تربیت و آموزش اخلاقی ، این تهدید را کاهش دهد . معلم با سجایای اخلاقی محور این تربیت است .

اسلاید 9 :

وقتی انسان در ارتباط با جمع به صورت مستمر قرار گیرد رفتارهای اکتسابی از طریق مشارکت به صورت رفتارهای فردی در می آید . این رفتارها می تواند در جنبه های شناختی ، عاطفی و اجتماعی باشد .
فضای مطلوبی که به وسیله ی معلم ایجاد می شود زمینه ی رشد و تعالی دانش آموزان را به وجود می آورد .

اسلاید 10 :

برای نوسازی و نواندیشی باید امکانات تولید را با افزایش مهارت های نیروی کار ، کاربرد فناوری مناسب ، تولید بالا و کاهش هزینه ها ، توزیع صحیح ، تعهد به رعایت قوانین ، بالا بردن بهداشت فردی – اجتماعی و محیط کار ، بالا بردن و تقویت وجدان و شعور اجتماعی ، یکی از محورهای مهم اقدامات تربیتی معلمان صالح است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید