بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

چکیده :

فناوري انتقال اطلاعات از طريق خطوط برق، به مصرف کننده نهايي، يکي از فناوري هاي رو به رشد در بسياري از کشورهاي پيشرفته ي جهان است. بسياري از کشورهاي در حال توسعه نيز، براي استفاده و به کارگيري اين فناوري در سطح شبکه ي برق مطالعاتي انجام داده و برخي از آن ها به نصب آن پرداخته اند. از اين رو در اين پروژه، ابتدا به معرّفي و کليات فني اين فناوري پرداخته مي شود و سپس مزايا، کاربـردها و مشکـلات آن ذکر مي شود.

اسلاید 2 :

مقدمه:

از سال ها قبل در خطوط فشار قوي (400KV, 230KV, 132KV, 3KV) از  plcبراي اهداف کنترلي و حفاظتي بين نيروگاه ها و پست هاي فشار قوي و مراكز كنترلي (ديسپاچينگ) استفاده مي شود. براي مثال مي توان به كنترل تنظيم توليد نيروگاه ها از راه دور (تنظيم نقطه مرجـع نيروگاه)، ارتباط تلفـني بين پست هاي فشار قوي و نيروگاه ها، ارسال مقدار توان، انرژي، ولتاژ و جريان کل شبکه به مرکز ديسپاچينگ، فرامين حفاظتي و... نام برد. در واقع PLC انتقال داده هاي مخابراتي را در خطوط فشار قوي بر عهده دارد.

اسلاید 3 :

با شروع تجديد ساختار در صنعت برق و به وجود آمدن بازارهاي رقابتي برق، لزوم مشارکت مصرف کننده در بازار برق (از قبيل کنترل مصرف، مديريت مصرف يا DSM ، اندازه گيري مصرف به صورت Real Timeبراي اهدافي مانند پيش بيني بار و ... ) احساس شد. لازمه مشارکت مصرف کننده در اين بازار وجود تجهيزات مخابراتي موثر بين مصرف کننده هاي صنعتي، تجاري و حتي مسکوني در شبکه هاي توزيع برق است.PLC ، يکي از گزينه هاي موجود است که امکان پياده سازي آن نسبتا ساده است.

اسلاید 4 :

ساختار شبکه PLC :

PLC ها را مي توان از لحاظ سرعت انتقال اطلاعات و کاربرد به سه دسته تقسيم کرد:

PLC  با سرعت کم (2400 bps ) که در خطوط توزيع فشار ضعيف و متوسط براي کاربردهاي حفاظتي، اندازه گيري مصرف انرژي از راه دور و اتوماسيون تجهيزات خانگي از راه دور استفاده مي شود.

اسلاید 5 :

PLC با سرعت متوسط (حداکثر تا 64 Kbps) که در خطوط توزيع فشار متوسط و فشار قوي براي کاربردهاي حفاظتي، کنترل نيروگاهها از راه دور و ارتباط پست ها و نيروگاهها استفاده مي شود.

PLC با سرعت بالا (بيش از 1Mbps) که در خطوط توزيع فشار ضعيف و متوسط براي کاربردهايي مثل انتقال اطلاعات صوتي و تصويري، اينترنت و ارتباط بين شرکت ها استفاده مي شود.

اسلاید 6 :

  • اساساً فناوريPLC بر مبناي مدولاسيون و دمدولاسيون، اطلاعات به وسيله يک سيگنال حامل که در محدوده فرکانس بالا کار مي کند، شکل گرفته است. بـه طور کلي لايه هاي فيزيکي و روش کدگـذاري آن بر اسـاس روشOFDM صـورت مي گيرد. با وجود اين، توانمندي آن در مقابله با تداخل و اغتشاش ها، اصلي ترين نگراني طـراحان محسوب مي شود.

اسلاید 7 :

اغلب پيشنهادها براي افزايش ظـرفيت انتقال شبکه هاي  PLC، استفاده از فرکانس حاملي است که در محدوده 1 تا 30 مگا هرتز کار کند. از آن جا که  فرکانس برق شهر در ايالات متحده 60 هرتز و در ساير کشورها 50 هرتز است، دو نوع سيگنال خواهيم داشت و در نتيجه اين مسئله خود يک محدوديت جديد محسوب ميشود.

اسلاید 8 :

شبکهPLC دو خانواده اصلي دارد:

شبکه مخابراتي توزيع، که هدفش اتصال PLC هاي ايستگاه هاي MV/LV  به همديگر است.

شبکه دسترسي يا   PLC خارجي كه خانه را به بيرون متصل مي كند و هدفش اتصال مشتري به ايستگاه مي باشد.

سيستم خانگي نيز وظيفه توزيع سيگنال ها (كه به عنوان مثال از شبکه دسترسي PLC مي آيد)  به پريزهاي برق داخل خانه (شبكه داخلي خانه) را عهده دار مي‌باشد.

اسلاید 9 :

شبکه دسترسي، معمولاً در شبکه ولتاژ پايين و شبکه توزيع، در شبکه ولتاژ متوسط قرار دارد.

اسلاید 10 :

شبکه ی دسترسی:

شبکه ولتاژ پايين سيستم توزيع (در ايران 400 V)، همان بخش دسترسي شبکه ارتباطات مي باشد و PLC  در اين سطح ولتاژ، کاربرد بيشتري دارد.

شبکه دسترسي دو بخش دارد:

بخش بين CPE تا تکرارکننده ها كه از طريق خطوط برق ساختمان و در بعضي موارد از طريق شبکه ولتاژ پايين به يكديگر متصل مي شوند.

بخش بين تکرار کننده ها تا TE  كه از طريق شبکه ولتاژ پايين به يكديگر وصل مي شوند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید