بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

کلیات

اهمیت انسان شناسی : اهمیت انسان شناسی از این جهت است که به ماهیت و حقیقت خود شناخت پیدا می کند. توجه به خویشتن تا آنجا مهم است که یکی از اهداف انبیاء محسوب می شود. به همین جهت امام علی ( ع ) ، انسان شناسی را افضل المعرفه ، افضل الحکمه ، انفع المعارف و فوز اکبر دانسته است. دغدغه انسان زمانی پایان می پذیرد که بداند برای چه و از کجا آمده و به کجا خواهد رفت.

ابعاد گوناگون انسان شناسی را بنویسید :

ارتباط انسان شناسی با جهان بینی :

رابطه بین انسان شناسی را با جهان بینی بنویسید :

انسان شناسی هر فرد با جهان بینی او ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر انسان دارای جهان بینی الهی باشد ، قطعاً به معاد انسان و وجود زندگی اخروی معتقد خواهد بود. در صورتی که انسان را موجودی تک بعدی بداند ، قطعاً نمی تواند به عالم آخرت معتقد باشد. اگر انسان را موجودی دو بعدی بداند که بعد مادی او مقدمه تکامل بعد معنوی او باشد ، قطعاً به وجود خالقی حکم اعتقاد خواهد داشت. یعنی انسان شناسی مقدمه کمال انسان و مقدمه اعتقاد به آموزه های دینی چون معاد و نبوت و خداشناسی خواهد بود. « من عرف نفسه فقد عرف ربه » از رابطه انسان شناسی و خداشناسی حکایت دارد. رابطه خداشناسی با انسان شناسی رابطه ای دو سویه است. یعنی شناخت هر یک به شناخت دیگری و غفلت از

اسلاید 2 :

یکی به غفلت از دیگری خواهد انجامید. رابطه انسان شناسی با فرجام شناسی ( معاد ) نیز رابطه ای دو سویه است. اعتقاد به دو بعدی بودن انسان ها را به اندیشه جاودانگی و زندگی پس از مرگ سوق می دهد. عکس این مسأله هم صادق است. رابطه انسان شناسی با جهان بینی نیز رابطه ای دو سویه است. اعتقاد به دو ساختی بودن انسان ، اثبات می کند که جهان علاوه بر امور طبیعی ، امور ماوراء ماده و طبیعت نیز در آن وجود دارد. خلاصه اگر کسی از طریق انسان شناسی به جهان بینی صحیح برسد ، مطمئناً دارای یک زندگی با معنا خواهد بود.

 

اسلاید 3 :

1-علت اصلی بی توجهی به حقیقت خود و توجه بیش از حد به بعد غیر معنوی چیست ؟

الف ) نادیده انگاشتن دین و آموزه های وحیانی

ب ) نیازهای مادی انسان 

ج ) وضعیت موجود در جامعه

د ) موفقیت های ظاهری دنیای متجدّد

 

اسلاید 4 :

2- علت اصلی مشکلات فراروی انسان چیست ؟

الف ) بی توجهی به حقیقت خود و توجه بیش از حد به نیازهای بعد مادی

ب ) وجود نماز گزاران غیر متعهد

ج ) ناتوانی علم در رفع نیازهای بشر

د ) چشم اندازهای روشن پیشرفت انسان و ولع انسان

 

اسلاید 5 :

3- روایت معروف « من عرف نفسه فقد عرف ربه » بیانگر چه رابطه ای است ؟

الف ) رابطه انسان شناسی و خداشناسی

ب ) رابطه خداشناسی با معاد

ج ) رابطه انسان شناسی و معاد

د ) رابطه انسان شناسی با معرفت

 

اسلاید 6 :

4- توجه به ساحت های وجودی انسان و منحصر نکردن او به جسم و مادیات ، ما را به چه اندیشه مهمی رهنمون می سازد ؟

الف ) به اندیشه جاودانگی و زندگی پس از مرگ

ب ) به خداشناسی

ج ) به ضرورت نبوت

د ) به هدفمندی

 

اسلاید 7 :

2- حداکثر بهره برداری از زندگی دنیوی :

یکی دیگر از ابعاد انسان شناسی بهره برداری از زندگی دنیوی است. بحث بر سر این است که حالا سرنوشت محتوم او مرگ است و زندگیش محدود ، چگونه زندگی کند که از این فرصت محدود ، بیشترین بهره را برده باشد. ابتدا باید معیار سود و زیان را انسان مشخص کند. وقتی انسان بتواند تفسیر صحیح از انسان را به دست آورد ، آنوقت معیار سود و زیان را قبولی در کنکور و داشتن شغل مناسب ، بدست آوردن زندگی راحت و مرفه نمی داند. انسانی که خود را مخلوق خدا و آفرینش خود را امری هدفمند و خود را از او به سوی او می داند ، مطمئناً خود را موجودی جاودان دانسته و زندگی دنیا را مقدمه رسیدن به سرای ابدی می داند. چنین انسانی معیار سود و زیاد را نزدیکی به خدا و دوری از خدا می داند. تا جایی که حاضر است جان خود را برای رضایت خدا بدهد تا به او برسد.

 

اسلاید 8 :

5- معیار سود و زیان در زندگی دنیوی از نظر انسان الهی چیست ؟

الف ) نزدیکی به خداوند و دوری از خدا

ب ) داشتن زندگی راحت یا در سختی به سر بردن

ج ) رسیدن به امکانات مادی یا محرومیت از آن

د ) سود و زیانی که از مردم به انسان می رسد.

منظور از عبارت انسان شناسی عقربه جهت نمای آدمی در زندگی است چیست ؟ تعریفی که ما از انسان ارائه می دهیم ، هدف کلی ما را در زندگی برنامه ها و روش زندگی ما را مشخص می کند. مادیون به گونه ای انسان را تعریف می کنند. الهیون بگونه دیگری. تمام بایدها و نبایدها بر اساس تعریفی است که از انسان ارائه می شود .

 

اسلاید 9 :

3- یافتن هویت واقعی :

یکی دیگر از ابعاد انسان شناسی یافتن هویت واقعی خود است. یعنی وقتی انسان به بررسی انسان می پردازد ، هویت واقعی خود را می یابد. یعنی پی می برد که انسان دارای سرشتی پاک است و انتخابگر شیوه زندگی خود است. اگر انسان اینگونه تعریف شود ، اگر حیوانی است تابع غرایز درونی ، بدون اراده ، اختیار فاقد هر گونه مسئولیت و تکلیف دیگر نمی توان هویت دیگری جز آن برایش در نظر گرفت. اما اگر انسان را موجودی متعادلی دارای فطرت پاک و انتخاب گر شیوه زندگی تعریف کنیم ، هویت دیگری خواهیم یافت.

 

اسلاید 10 :

6- هویت افراد هویت افراد تابع ... است .

الف ) تابع تصویری است که انسان خود دارد      

ب ) تابع شرایط زندگی افراد است.

ج ) تابع شرایط اجتماعی است.

د ) تابع هواهای نفسانی فرد است.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید