بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

ایمنی در خانه ها

در این مبحث انواعی از حوادث که در ساختمانهای مسکونی و برای خانواده ها احتمال وقوع آنها وجود دارد و روشهای پیشگیری از آنها مطالبی بیان می شود.

 

اسلاید 2 :

1) سقوط و روشهای جلوگیری از آن

سقوط یکی از انواع حوادث است که احتمال وقوع آن در همه مکانها و نیز ساختمانهای مسکونی وجود دارد و خود در حالات گوناگون اتفاق         می افتدٰ روشهای پیشگیری از آن، موارد زیر است:

 

اسلاید 3 :

1)استفاده از چهارپایه ها و نردبانهای فاقد لقی و عیوب دیگر تا حد امکان از بالا بردن اجسام سنگین از نردبان خودداری کنیم و اینگونه اجسام را با طناب بالا بکشیم.

2)نصب دیواره یا نرده در لبه بام، راه پله ها و سایر مکانهای مرتفع ، در رابطه با ورودی زیرزمینها، نصب نرده و درب مستحکم توصیه می شود.

3)برای جلوگیری از زمین خوردن، راه پله ها و راهروها را با نور مناسب روشن نگه دارید.

اسلاید 4 :

4)یکی دیگر از انواع سقوط،لیزخوردن و سقوط در سطح است. در این مورد کفپوش منازل اهمیت زیادی دارد.در سالهای اخیر استفاده از پوشش سرامیک در منازل رواج یافته که معمولاً لغزندگی زیادی دارد و حوادث متعددی را به دنبال داشته توصیه می شود جهت پوشش کف منازل در صورت استفاده از سرامیک از سرامیکهای با اصطکاک بیشتر و لغزندگی کمتر استفاده شود. همچنین در صورتی که قالی یا قالیچه ها مستقیماً بر روی سرامیک قرار می گیرند حتماً چسبانده شده یا از ترمز فرش استفاده گردد.

اسلاید 5 :

5)هرچند امروزه در خانه هایی با مساحت کم زندگی می کنیم اماباید همواره سعی در حفظ نظم و ترتیب خانه خود داشته باشیم. در دست و پا بودن ابزار و وسایل همواره حادثه ساز است. راه پله ها مکانهایی هستند که تردد در آنها همیشه خطر ساز است و نباید در آنها وسیله جا داد. برای اینکه خانه ای منظم تر داشته باشیم پیشنهاد می شود وسایلی را که معلوم نیست در آینده برایمان کارآیی داشته باشند نگهداری نکنیم.

اسلاید 6 :

2)برق گرفتگی

برق گرفتگی با عبور جریان برق از بدن انسان اتفاق می افتد راههای پیشگیری  از آن موارد زیر است:

(1سیم کشی های اصولی توسط افراد با صلاحیت و تخصص لازم.

(2رفع عیب نمودن سیم کشی ها و وسایل برقی مشکوک به داشتن اتصالی یا نشت جریان برق

3) نصب کلید محافظ جان: این نوع کلیدها با کلیدهای مینیاتوری معمولی متفاوت بوده و با هزینه نه چندان زیاد توسط برقکاران نصب می شود و برای جلوگیری از وقوع برق گرفتگی تا حد زیادی قابل اعتمادند.

اسلاید 7 :

4)قطع مطمئن جریان برق هنگامیکه احتمال برخورد با یک هادی برق وجود دارد. کلیدهای محافظ جان در این زمینه نیز کارایی خوبی دارند و در صورت قطع آنها میتوان از قطع جریان برق مطمئن شد. ضمن اینکه باید اطمینان حاصل کنیم که کسی کلید قطع شده را بطور اتفاقی وصل نکند.

5)حتی المقدور پریزهای برق را دور از دسترس اطفال کار بگذارید و حتماً برای آنها از درپوش مخصوص استفاده و یا حتی الامکان از پریزهای درپوش دار استفاده گردد و مراقب باشید که کلیدها و پریزها از محل خود خارج نشده و دوشاخه های وسایل برقی شما شکستگی نداشته باشد.

اسلاید 8 :

6)هیچ وقت سیم برق را از روی محلهای تیز رد نکنید چون ممکن است بریده  شده و قسمتی از آن لخت شود سیم بریده شده را هیچوقت با نوار چسب وصل نکنید حتماً آن را کوتاه و یا تعویض نمائید.

7)به هیچ وجه سیم لخت را داخل سوراخهای پریز نکنید و اگر دوشاخه یک وسیله برقی شکسته است هرچه سریعتر یک دو شاخه سالم تهیه کنید.

8) چنانچه در زمینه برق تخصص ندارید اقدام به تعمیر یا تعویض قطعات برق دار ننمائید و کارهای پیچیده را به  یک نفر متخصص بسپارید.

9)هنگام تعویض لامپ سوخته یا شکسته حتما کلید چراغ را خاموش کنید و با استاده از فازمتر از قطع جریان برق مطمئن شوید. همیشه از زیرپایی مقاوم و عایق استفاده کنید.

اسلاید 9 :

رعایت نکردن اصول ایمنی، نشانه دانش،مهارت یا شهامت نیست بلکه گویای بی توجهی است که قطعاً خسارتهای جبران ناپذیری وارد می سازد. در صورت بروز حادثه با حفظ خونسردی کامل اقدامات زیر را انجام دهید:

اسلاید 10 :

مصدوم برق زده می بایست به سرعت از جریان برق جدا گردد برای این کار چند نکته باید رعایت شود در صورتی که برق گرفتگی با ولتاژ بالا باشد. باید از افراد متخصص کمک گرفت و اگر برق گرفتگی با ولتاژ کم باشد برق منازل وکلید برق را بلافاصله خاموش کرده و یا فیوز برق را قطع کنید و با استفاده از یک قطعه چوب خشک، پارچه، پلاستیک و یا روزنامه چند بار تاشده و قراردادن یک جسم عایق در زیر پا نظیر یک تکه لاستیک خشک مصدوم را از تماس با سیم برق دار جدا نمائید. در هیچ شرایطی بدون عایق کردن خود نباید بدن شخص برق گرفته را لمس نمائید زیرا بی تردید خودتان نیز دچار عارضه برق گرفتگی خواهید شد.بلافاصله از افرادی که در محل حادثه حضور دارند برای خبرکردن پزشک و آوردن آمبولانس کمک بگیرید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید