بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اهمیت غلات

غلات که گندم نیز یکی از گیاهان این گروه میباشد قرن ها جان بشر را از گرسنگی نجات داده اند و تمدن بشر بر اساس کاوش های باستان شناسی در خرابه های قدیمی با استفاده از گندم در دره ها و دامنه های مشرف به دجله و فرات آغاز شده است و کاوشهای این منطقه نشان میدهد که حدود 16000-10000 سال قبل ساکنان این منطقه (ایران، ترکیه، سوریه و عراق) به کاشت گندم اشتغال داشته اند.

اسلاید 2 :

غلات و از جمله گندم می توانند نیازهای روزانه انسان را که شامل هیدراتهای کربن، پروتئین، چربی، مواد معدنی و بعضی از ویتامین ها را مشروط بر اینکه سبوس آنها کاملاً گرفته نشود تامین نماید ولی در مجموع غلات و گندم دارای هیدرات کربن زیاد و مواد پروتئینی و ویتامینی ضعیف هستند و این صفت خصوصاً در ارقام گندم قدیمی صدق میکند ولی در سنوات اخیر محققین اصلاح نبات موفق شده اند ارقامی از غلات با پروتئین بیشتر و کیفیت مطلوب تر بدست آورند.

اسلاید 3 :

سطح زیرکشت غلات در جهان

در حدود 60درصد سطح مزارع جهان به کشت غلات اختصاص دارد که از این مقدار 34 درصد به گندم و چاودار، 11-9 درصد به جو و یولاف و بقیه به برنج و ذرت اختصاص دارد.

اسلاید 4 :

اهمیت گندم در جهان امروزی

گندم در دنیای امروز نه تنها یک ماده غذایی اساسی و مهم به شمار می رود بلکه از لحاظ سیاسی نیز از اهمیتی هم پایه نفت و برتر از آن برخوردار است یعنی در واقع سلاح گندم از سلاح نظامی قدرتمندتر است. اهمیت گندم به لحاظ استراتژیک بودن آن در سقوط بعضی از دولتها ی جهان کاملاً مشخص است.

اسلاید 5 :

اهمیت سیاسی و اقتصادی غلات خصوصاً گندم از آنجا ناشی می شود که صادرکنندگان غلات کشورهای متشکل و منسجم هستند ولی در کشورهای صادرکننده نفت تزلزل و تک روی کراراً مشاهده شده است و ابرقدرت غرب در کسب منافع کوتاه و بلند مدت خود پیوسته از حربه سیاسی گندم استفاده نموده است، کما اینکه در دیپلماسی وزیر اسبق امور خارجه امریکا چنین آمده است، کمبود مواد غذایی و غلات از جمله عوامل بی ثباتی سیاسی محسوب می شوند و آنها را در موارد استثنایی برای حفظ منافع دراز مدت باید به کار برد.

اسلاید 6 :

عمده ترین کشورهای تولیدکننده گندم

شوروی سابق، امریکا، چین، هندوستان، فرانسه، کانادا، ترکیه، ایتالیا، آلمان، استرالیا، آرژانتین و مجارستان می باشند. بطوریکه سطح زیرکشت گندم در جهان قریب 000/000/235 هکتار و تولید 000/000/595 تن است که از این سطح و تولید به ترتیب 59 درصد سطح و 61 درصد تولید در کشورهای توسعه یافته و بقیه در کشورهای توسعه نیافته است.

اسلاید 7 :

عوامل موثر در افزایش کیفیت گندم نان

1- عوامل ژنتیکی که شامل رقم مورد استفاده است که در کیفیت نان بسیار موثر است زیراارقام دارای مقدار گلوتن متفاوت می باشند و این صفت تحت تاثیر عوامل محیطی و مدیریتی تا حدودی تغییر و افزایش  می یابد.

2- عوامل زراعی و محیطی که شامل:

* آب و هوا شامل سرما، خشکی و وزش باد های گرم در فصل  نزدیک به رسیدگی.

* جنس خاک (رسی، شنی و ...) بطوریکه خاکهای رسی به علت افزایش قدرت نگهداری آب در خود باعث کاهش گلوتن میگردند.

* مصرف کودهای ازته بصورت تقسیط بخصوص در مرحله تشکیل دانه اگر رطوبت در دسترس نبات باشد.

* تناوب زراعی خصوصا تناوب با بقولات

* زمان کشت در فصل پاییز، هرچه زودتر کشت انجام شود درصد پروتئین دانه بیشتر میگردد.

* زمان برداشت: هرچه برداشت دیرتر انجام شود رسیدگی کاملتر و پروتئین افزایش می یابد.

* آفات و امراض و علفهای هرز.

* مدت زمان نگهداری گندم در انبارها نباید طولانی باشد در غیرآن صورت مقدار پروتئین کاهش می یابد.

* زمان استفاده از گندم برای آرد بعد از برداشت حداقل دو ماه است.

اسلاید 8 :

طبقه بندی دانه گندم از نظر کیفیت

1- گندم های دانه سخت دارای کیفیت عالی برای نانوایی می باشند (گلوتن بالا).

2- گندم های نیمه سخت دارای کیفیت مناسب برای نانوایی بوده ولی باید با گندم سخت مخلوط شوند (گلوتن متوسط).

3- گندم های نرم دارای کیفیت نامناسب و برای تهیه شیرینی و.....کاربرد دارند

اسلاید 9 :

خاصیت نانوایی گندم

این خاصیت ناشی از وجود ماده چسبنده دانه گندم به نام گلوتن است که دارای 80 درصد پروتئین، 8 درصد چربی و 12 درصد مواد معدنی و کربوهیدرات است. گلوتن شامل دو پروتئین به نامهای گلیادین و گلوتینین می باشد که باعث حالت استحکام، چسبندگی و کشدار بودن به نان میشوند.

اسلاید 10 :

ترکیبات مورد نیاز گندم برای کیفیت خوب نان

1- داشتن حداقل 11.5-11درصد پروتئین.

2- داشتن گلوتن مرطوب 25 درصد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید