بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

      بانكداری الکترونیک یا برخط یا اینترنتی، عبارت است از فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان در جهت افزایش سرعت و کارایی آنها در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و همچنین فرآیندهای بین شعبه‌ای و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به مشتریان که با استفاده از آنها بتوانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت از شبانه روز (۲۴ ساعته) از طریق کانال‌های ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.

      به عبارت دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.

      از نتایج و دستاورد های اساسی اینترنت و  IT بانکداری الکترونیک است و بر اهمیت آن به دلیل افزایش روز افزون تعامل اقتصادی کشور ها با یکدیگر روزبروز افزوده می شود و همچنین بر مبنای تمایل بشر به راهکار های ساده تر، در انجام کار های مالی و اقتصادی نیز نیازمند بازنگری و نوآوری بعلاوه تسهیل در نظام بانکی می باشیم.

v

اسلاید 2 :


سوال؟

üآیا تا به حال سعي كرده ايد كه از بانكداري الكترونيك استفاده كنيد؟

ü

üآیا ميدانيد مزاياي استفاده از بانكداري الكترونيك چيست؟

ü

üآيا ميتوان اين اطمينان را داشت كه اطلاعات حساب بانكي ما در استفاده از خدمات الكترونيكي (اينترنت) در امن باشد؟

ü

ü

اسلاید 3 :


تاريخچه

      در اواخر دهه ی 1360 بانک ها ی کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ارتباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل دهه ی70 آغاز شد

     در خرداد۱۳۸۱مجموعه مقررات حاکم بر مرکز  شتاب به تصویب رسید. بدین ترتيب اداره شتاب بانک مرکزی در ۱/۴/۱۳۸۱ تاسیس و با هدف فراهم کردن زیر ساخت بانکداری الکترونیکی آغاز به کار کرد. شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه های خود پرداز سه بانک رسماً متولد شد(بانک­های کشاورزی، توسعه صادرات و صادارت ایران در این طرح حضورداشتند وبانکهای خصوصی سامان وکارآفرین نیزدرخواست کردند که درآزمایش­های اولیه شتاب حضورداشته باشند). درحال حاضربیشتربانکهای ایران بطورمستقیم طرحهای با نکداری الکترونیکی خود را پیش برده و می برند. بانک ملی با طرح سیبا، بانک صادرات با طرح سپهر، بانک رفاه با طرح جاری همراه، بانک کشاورزی با طرح مهر، بانک ملت با طرح جام

          و بانکهای خصوصی با طرح بانکداری ۲۴ ساعته و به صورت مجزا و منفرد، با نکداری

          الکترونیکی را درحوزه تحت پوشش خود تجربه کرده و می کنند.

اسلاید 4 :


تعريف بانكداري الكترونيك

     بانكداري الكترونيكي شيوه اي از بانكداري است كه در آن مشتري در كليه ساعات شبانه روز و بدون حضور فيزيكي در شعب بانك با استفاده از سرويس هاي امن الكترونيكي كه بانك در اختيار وي قرار مي‌دهد ، از خدمات بانكي استفاده نمايد .


براي برخي از مشتريان ، بانكداري الكترونيكي به معني دسترسي 24 ساعته به موجودي حساب بانکي از طريق دستگاه خودپرداز مي‌باشد. در صورتيكه بانكداري الكترونيكي شامل خدمات مختلف بانكي است كه به صورت غير حضوري از طريق درگاه هاي مختلف ( نظير پايانه فروش ، اينترنت ، خودپرداز ،تلفن ثابت و همراه و ... ) قابل ارايه مي‌باشد .

اسلاید 5 :


بانكداري الكترونيك

üامروزه  ارائه خدمات بانكداري الكترونيك از سوي بانك ها باعث رضايت مردم شده است چرا كه مردم با استفاده از اين خدمات ديگر نيازي به مراجعه به شعبه هاي بانكي براي انجام امور بانكي و انتظار در صف ها طولاني ندارند.

üاز اين سو افراد بسياري به استفاده از خدمات بانكداري الكترونيك ترغيب ميشوند.

üیکی از برترين خدمات الكترونيكي که ميتونه همه نياز هاي بانكداري ما را برطرف كند استفاده از بانكداري اينترنتي يا مجازي مي باشد.

üامروزه در بيشتر شركتها و سازمان هاي دولتي به صورت الكترونيكي جا به جا مي شوند.

üسوء استفاده از ضعف های امنیتی بانك ها و ناآگاهی کاربران مي تواند باعث نفوذ هكرها به حساب هاي بانكي شود

ü

اسلاید 6 :


مزاياي بانكداري الكترونيك

اسلاید 7 :


مزاياي سيستم در سطح ملي


استفاده از بانكداري الكترونيكي موجب كاهش آلودگي هوا ، مصرف سوخت و ترافيك ( بدليل عدم نياز به مراجعه حضوري مشتريان به شعب موسسات مالي ) ، كاهش هزينه هاي بهداشت و درمان، كاهش هزينه هاي چاپ اسكناس ناشي از فرسودگي اسكناس و ... مي‌شود .

مزايا سيستم براي كاربر


كاهش هزينه هاي رفت و آمد ، جلوگيري از اتلاف وقت ، كاهش احتمال بروز بيماري ( بدليل عدم نياز به تماس با پول نقد و کمتر در معرض آلودگي قرار گرفتن ) ، سهولت استفاده از خدمات بانكي ، استفاده بهينه از زمان ، كاهش ريسك مخاطرات امنيتي ناشي از حمل پول نقد (مانند دستبرد ، سرقت، مفقود شدن پول و ...)، استفاده از خدمات بانكي بدون محدوديت مكان و زمان و ...

مزايا براي موسسه مالي


كاهش هزينه هاي عملياتي و هزينه تمام شده خدمات بدليل عدم نياز به شعبه فيزيكي ، امكان فعاليت و ارايه خدمات بدون محدوديت مكاني و زماني ، افزايش منابع ، مميزي و کنترل ساده تر تراکنش ها ،

      کاهش مخاطرات امنيتي ناشي از پول رساني و ...

v

اسلاید 8 :


معايب بانكداري الكترونيك

    خطرهای امنیتی

       در نظام بانکداری جدید افراد می توانند با بدست آوردن رمز اشخاص ازحسابهای آنان برداشت کنند و یا به طورکلی به حسابهای اشخاص حمله یا آنها را ازاعتبار ساقط نمایند. باید گفت که درنظام بانکداری سنتی به دلیل ماشینی بودن سیستم و یادستی بودن آن ،فقط متصدیان اموربانکی به حسابهای مشتریان دسترسی داشتند و از این نظر میزان این نوع خطرهای امنیتی برای حسابهای افراد و شرکتها بسیارپایین بود.

   ناآشنایی با فناوری

       عده کثیری ازافراد جامعه با این شیوه بانکداری الکترونیکی آشنایی ندارند که از نبود آموزشهای عمومی وزمینه های لازم فرهنگی واجتماعی ناشی می شود. برای متداول شدن این شیوه بانکداری و استفاده مشتریان ازآن ،به برگزاری دوره های آموزش شیوه کار با نظام خدمات الکترونیکی نیاز است.

    ازسایر معایب بانکداری الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

    - دسترسی هکرها به حسابهای اشخاص

    - نبودن اینترنت پرسرعت ودائمی دربرخی ازکشورها ازجمله کشورخودمان

      اما با وجود مشکلاتی که پیش روی این شیوه بانکداری است به جرات می توان گفت که بانکداری

           الکترونیکی نقش عمده ای درایجاد رفاه مشتریان ،کاهش هزینه های حاصل از آن وهمچنین صرفه جویی

               دروقت مردم جامعه رادربردارد.

v

اسلاید 9 :


بانكداري سنتي و الكترونيكي مقايسه

اسلاید 10 :


بانكداري مجازي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید