بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

گسترش و پيچيدگي روزافزون مسائل تأمين مالي و همچنين معرفي ابزارهاي جديد تأمين مالي در سطح بين‌المللي باعث شده‌است كه سيستم مالي در راستاي تحقق اهداف كلان خود نيازمند معرفي ابزارهاي جديد شود.

استفاده از ابزارهاي تأمين مالي و ارائه خدمات اعتباري به صادركنندگان يك محور و راهكار اساسي براي توسعه ظرفيتهاي صادرات است.

از جمله ابزارهاي جديد تأمين مالي مي‌توان به تأمين مالي ساختار يافته اشاره كرد. تأمين مالي ساختاريافته حوزه‌‌ي پيشرفته‌اي از صنعت تأمين مالي است كه از طريق طراحي روشهاي تأمين مالي نسبتاً پيچيده و با كاربرد اوراق و ابزارهاي مالي خاص، نيازهاي مالي سرمايه‌گذاران را تأمين مي‌كند.

در اين مقاله پس از مروري بر روشهاي تأمين مالي سنتي، به تبيين ساختار و مزاياي روشهاي تأمين مالي ساختاريافته خواهيم پرداخت و پس از آن تعدادي از روشهاي نوين تأمين مالي را مورد تشريح قرار خواهيم داد.

اسلاید 2 :

روشهاي سنتي تأمين مالي

  برخي از روشهاي سنتي تأمين مالي عبارتند از :

پرداخت نقد

اعتبارات اسنادي

برات وصولي

حساب باز

اسلاید 3 :

پرداخت نقد

در اين روش صادرکننده مي‌تواند از پذيرش هرگونه ريسک اعتباري اجتناب کند چراکه پرداخت‌ها قبل از انتقال مالکيت کالا دريافت مي‌شود. پرداخت از طريق حواله و کارت‌هاي اعتباري معمول‌ترين ابزار پرداخت در اين روش به شمار مي‌رود. روش مذکور به دليل نياز به وجوه نقد، مشکلاتي را در زمينه جريان وجوه نقد براي خريدار ايجاد مي‌نمايد لذا در ميان روش‌هاي موجود از کم‌ترين جذابيت براي خريدار برخوردار مي‌باشد. ممکن است پرداخت نقد به عنوان پيش‌شرطي جهت ارسال کالا براي خريدار خارجي تعيين شده باشد. بنابراين صادرکنندگاني که تنها اين روش پرداخت را به خريدار پيشنهاد مي‌نمايند بخش بزرگي از بازار رقابت را از دست خواهند داد.

اسلاید 4 :

اعتبارات اسنادي

اين روش به عنوان يکي از ابزارهاي ايمن پرداخت در تجارت بين‌الملل محسوب مي‌شود. در اين روش بانک جانب خريدار نقدا پرداخت مبلغ قرارداد را به فروشنده در قبال انجام شرايط و ارائه تمامي مستندات مورد نياز مي‌پذيرد. در قبال انجام اين پرداخت نيز خريدار مبلغ مذکور را به بانک خود مي‌پردازد. در اين روش خريدار کالاي خود را با همان کيفيت و تعداد درخواستي دريافت نموده و فروشنده نيز در قبال تحويل کالاي خود به شرکت حمل‌کننده مبلغ کالا را دريافت خواهد نمود. اعتبار اسنادي زماني مناسب است که امکان کسب اطلاعات اعتباري قابل اتکا در خصوص رفتار و سابقه اعتباري خريدار خارجي وجود نداشته باشد اما اهليت اعتباري بانک خارجي خريدار محرز مي‌باشد. با اين روش خريدار مطمئن مي‌شود که پرداخت در صورت حمل يا تحويل کالا طبق شرايط صورت مي‌پذيرد.

اسلاید 5 :

برات وصولي

معامله‌اي است که بوسيله آن صادرکننده وصول يک پرداخت را به بانک واگذارنده (بانک صادرکننده) واگذار مي‌نمايد. در اين فرايند بانک واگذارنده اسناد را همراه با دستور پرداخت به يک بانک وصول کننده (بانک واردکننده) ارسال مي‌نمايد. وجوه از خريدار دريافت و از طريق بانک‌هاي واسط به صادرکننده در قبال دريافت اسناد مورد نظر ارائه مي‌شود. اين روش متضمن بهره‌گيري از يک برات مي‌باشد که واردکننده را مجاب به پرداخت مبلغ اوليه به صورت نقد  (D/P) يا در زماني مشخص در آينده  (D/A) مي‌نمايد. برات دستورالعمل‌هايي را که در آن مستندات مورد نياز جهت انتقال کالا لازم است را فهرست مي‌کند. اگر چه بانک‌ها به عنوان تسهيل کننده فرايند براي مشتريان خود در قالب وصول، عمل مي‌کنند، وصول اسناد موجب ايجاد هيچ‌گونه فرايند اصلاح و مراجعه محدود در زمان عدم‌پرداخت نمي‌شود و ارزان‌تر از اعتبار اسنادي مي‌باشد.

اسلاید 6 :

حساب باز

يک معامله حساب باز به اين معناست که کالاها قبل از اين‌که موعد پرداخت آن‌ها برسد ظرف مدت 30 تا 90 روز حمل و تحويل خريدار شود. لذا اين روش بهترين و جذاب‌ترين روش براي خريدار خارجي از جهت مديريت جريان وجوه نقد و هزينه‌هاي مربوطه بوده و پرريسک‌ترين روش براي فروشنده محسوب مي‌شود. به دليل وجود رقابت زياد در بازار صادراتي، خريداران فروشندگان را ملزم به ارائه حساب باز مي‌نمايند چرا که ارائه شرايط اعتباري از جانب فروشنده به خريدار در قالب اين روش نيز در خارج از کشور معمول و مرسوم مي‌باشد بنابراين صادرکنندگاني که اعتبار لازم را در اين روش به خريدار ارائه ندهند، در بازار رقابتي زيان خواهند ديد. بهره‌گيري از تکنيک‌هاي تامين مالي تجاري از جمله بيمه اعتباري صادراتي صادرکننده را قادر مي‌سازد تا در بازار رقابتي جهاني ريسک عدم‌پرداخت خريدار خارجي را پوشش داده و مديريت نمايد.

اسلاید 7 :

اهميت استفاده از روشهاي نوين تأمين مالي

 اهميت روز افزون توسعه صادرات موجب گرديده كه كشورها ضمن ايجاد نهادها و سازمانهاي تخصصي مورد نياز براي حمايت از صادرات، استفاده  از ابزارها و مكانيزمهاي نوين تأمين مالي توسط شبكه بانكي را نيز در دستور كار برنامه اقتصادي خود دهند. از حوزه‌هاي پيشرفته تأمين مالي مي‌توان به تأمين مالي ساختاريافته اشاره كرد كه از طريق طراحي روشهاي تأمين مالي نسبتاً پيچيده و با كاربرد اوراق و ابزارهاي مالي خاص، نيازهاي مالي سرمايه‌گذاران را تأمين مي‌كند. در ادامه مقاله مروري بر انواع روشهاي تأمين مالي ساختار يافته و ويژگيهاي اين نوع ساختارها و مزاياي استفاده از آنها خواهيم داشت و سپس چهار ابزار نوين تأمين مالي را تشريح خواهيم نمود.

اسلاید 8 :

تأمين مالي ساختاريافته

تأمين مالي ساختار يافته طيف گسترده و متنوعي از روشهاي مختلف را در بر مي‌گيرد ليكن سه مورد زير را مي‌توان ويژگيهاي اساسي روشهاي مذكور دانست:

مجموعه‌اي از داراييها در قالب يك پورتفوي جمع‌آوري مي‌شود.

تعهداتي كه توسط داراييها پشتيباني مي‌شوند در مقرهاي  سرمايه‌گذاري رده‌بندي شده تعريف مي‌شوند.

با تشكيل يك نهاد قانوني مقاصد خاص  با عمر محدود، ريسك اعتباري مجموعه داراييها از ريسك اعتباري تعهدگر اوليه منفك و در محدوده فعاليت مالي تعريف‌شده تمركز مي‌يابد.

اسلاید 9 :

انواع مختلف روشهاي تأمين مالي ساختار يافته

تأمين مالي دريافتني‌ها

تبديل به اوراق بهادار نمودن

تأمين مالي خريد سهام

تأمين مالي كسب مالكيت

تأمين مالي دارايي

ليزينگ

تأمين مالي پروژه‌اي

همان طور كه ملاحظه مي‌شود؛ تنوع زيادي در نوع و روش استفاده از اين ابزارها وجود دارد، ضمن اينكه پيچيدگي زيادي هم در طراحي و ارائه آنها موجود است. طراحي يك ابزار مناسب براي هر مقصود خاص امري است كه توسط مهندسان مالي صورت مي‌گيرد. در پاره‌اي از اوقات هزينه طراحي يك ابزار تأمين مالي ساختاريافته قابل توجه است به نحوي كه مثلاً در مورد تأمين مالي پروژه‌اي اين رقم گاه تا 5 درصد سرمايه اوليه طرح مي‌رسد.

اسلاید 10 :

مزاياي استفاده از روشهاي تأمين مالي ساختار يافته

اين نوع قراردادها معمولاً براي دوره‌هاي زماني بلند مناسب‌تر هستند.

با تشكيل نهادهاي مقاصد خاص (Special Purpose Entity) نظير شركت پروژه امكان محدودسازي ريسك و جداشدن پروژه از ساختار مالي پيمانكار ايجاد مي‌شود. اين گونه نهادها در مركز فعاليت پروژه قرار دارند و وظيفه مديريت، اجرا، جمع آوري درآمدهاي پروژه و بازپرداخت بدهيهاي آن را در يك ساختار مديريتي و تشكيلاتي مستقل از سرمايه‌گذاران و وام‌دهندگان به پروژه را بر عهده دارند.

بسياري از ريسكهاي پروژه در قالب قراردادها و تضامين ساختاريافته پوشش داده مي‌شود.

امكان استفاده از اهرم بدهي با نسبتهاي بدهي به سرمايه بالا وجود دارد.

قراردادها، امتيازات، بهره مالكانه و يا حقوق مالكيتي منابع طبيعي متعلق به پروژه مي‌تواند به عنوان وثايق پذيرفته شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید