بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

قطبی ترین منطقه قطب شمال (نزدیک ترین منطقه به قطب شمال) منطقه قطبی بالا نامیده می شود. این بیابان قطبی از زندگی گیاهای یا جانوری خیلی کمی برخوردار است (کمتر از پنج درصد منطقه خشکی آن با زندگی گیاهی پوشیده شده) به خاطر این که یک  فصل رویش و سبز شدن خیلی کوتاه خشک، هوای خشک، خاک همیشه یخ زده و خاک فقیر دارد و حشرات گرده افشان هم در آن زندگی نمی کنند

اسلاید 2 :

نواحی توندرا (قطبی)

اصطلاح توندرا از یک لغت فنلاندی به معنای (( زمین لخت یا خاک دشمن )) گرفته شده است. این کلمه معمولا به مناطق بی درخت شمالگان اطلاق می شود.
 دو نوع توندرا وجود دارد: الف) توندرای قطبی که در عرضهای جغرافیایی بالا وجود دارد، ب)توندرای آلپی(کوهستانی) که در ارتفاعات بالا تشکیل می شود . پوشش گیاهی هردو توندرا تقریباً یکنواخت است اما مساحت توندرای قطبی خیلی بیشتر از کوهستانی است

اسلاید 3 :

. در زمستان دمای آن بسیار پایین می آید و در تابستان به حدود 10 درجه ی سانتیگراد می رسد.

اسلاید 4 :

درتندرامعمولا خیلی کم باران می بارد و در تمام طول سال بادهای شدید می وزد.
دماي بسيار پايين و فصول كوتاه نامناسب براي رشد گياهان در طول سال، سبب مي‌شود درختان نتوانند در آن رشد كنند.
سطح زمين در اين ناحيه از لايه‌اي خاك منجمد شده به نام "پرمافراست" پوشيده شده وخزه‌ها، گلسنگها و برخي انواع علفها، تنها گونه‌هاي زيستي هستند كه قادر به رشد طبيعي در اين ناحيه هستند.

—

اسلاید 5 :

جنگلهايي از درختان كاج و درختچه‌ها و بوته‌ها نيزدر جنوب ناحيه توندرا مي‌رويند که مرز بين آن و منطقه پایین آن را تشکیل می دهد که "خط درختان" ناميده مي‌شود .
در فصل تابستان، لايه خاك منجمد نواحي توندرا قدري نرمتر شده و با پيدايش درياچه‌ها و باتلاقهايي در اين ناحيه، شرايط رشد گياهان را در منطقه فراهم مي کند.

اسلاید 6 :

مساحت توندرا در نیمکره شمالی بیشتر از نیمکره جنوبی می باشد. عوامل محدودکننده رشد گیاهان در توندرا 1سرما(7 ماه ازسال درجه حرارت زیر صفر درجه)، 2-کوتاه بودن دوره رویش گیاهان 3- وجود بادهای سرد وشدید4-وجود لایه منجمد دائمی در زیر خاک(باعث عدم نفوذ ریشه گیاهان به خاک) 5- بارش اکثراً بصورت برف(300-500میلی متر) می باشد

اسلاید 7 :

—توندرا تبخیر بسیار کمی داشته و تولید بسیار کم(0 5/ گرم در مترمربع درسال) است، چون انرژی کم بوده و فصل رشد گیاهان کوتاه می باشد. توندرا به دلیل سادگی نسبی ساختمان اجتماع زیستی آن ، سست و در برابر تخریب آسیب پذیر است. علفها و جگنها بیشتر در باتلاقها و مناطقی که زهکشی ندارند یافت می‌شود.

—

—

اسلاید 8 :

—

—قابليت توليددر آن با مناطق خشك برابر است،  زنجيره غذايي كوتاه و  چرخش مواد غذايي كند و عدم دسترسي به آب از ویژگیهای اصلی آن است. توندار یک محیط با قابلیت وتولید پایین و تنوع محدود و دخالت گسترده انسان است. علت تنوع محدود زیستی و اکوسیستمی در این منطقه اقلیم خشن، ورود اندک انرژی و محدویت زمانی (جوان بودن) می باشد.

—

—

—

اسلاید 9 :

گیاهان توندرا را گلسنگهایی که همچون پوسته ای که سطح صخره ها را می پوشانند و خزه هایی که شکافهای سنگها را پر می کنند و در زیر سنگریزه ها فرو می روند و گیاهان سبزه مانند و بوته های گوناگون تشکیل می دهد.

پوشش گیاهی توندرا شامل انواع گلسنگ ها، خزه ها، جگن، گیاهان است.. فراوان‌ترین اتوتروف گلسنگی به نام خزه گوزنی است.

اسلاید 10 :

تطابق گیاهان در محیط توندرا

روش‌هاي تطابق گياهان با محيط توندرا:

 1-مورفولوژي: حصيري، بالشتكي و دنباله‌دار

2- فيزيولوژي: مقاوم به سرما

3-توليد مثل: اندك به علت كوتاهي فصل رشد

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید