بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

چکیده:

— فراغت بستگی به عوامل گوناگون دارد، فراغت آنچنان موضوع پیچیده ای است که عوامل مؤثر درآن بطور کامل قابل شناسایی نیست، تغییرات گوناگون اجتماعی که در سالهای اخیر در جوامع صورت گرفته، ماهیت فراغت و همینطور نحوه استفاده از آن را دگرگون کرده است وموجب گرایش بی اندازه مردم به فراغت گردیده است. درجوار اوقات فراغت بیکاری، که فعالیتهای سازنده مثل هنر و ورزش و امثال آن طی می شود بیش از پیش انواع فراغت هایی که با فعل پذیری توأم است رواج پیدا می کند تماشای فیلم، ماهواره تماشای مسابقات ورزش وتلویزیون و استادیوم ها، گوش کردن به رادیو، رفتن به سفرهای داخلی و خارجی و... از جمله اموری است که قسمت قابل ملاحظه ای از اوقات فراغت مردم امروز را می گیرد و گرچه این درگیری فعالیتها آدمی را به کلی سلب نمی کند اما بیشتر جنبه فعل پذیری دارد. در این تحقیق از یک طرف به بررسی عوامل مختلف تاثیر گذاربر اوقات فراغت مانند عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و طبقه ای پرداخته شده است و از جهتی کارکردها و تاثیرات اوقات فراغت را مورد برسی قرار داده ایم، لذا پژوهش حاضر بیشتر به منظور بررسی تاثیرعوامل مختلفی مانند عوامل اجتماعی ،اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، طبقه ای بر گذران اوقات فراغت است که روش مورد استفاده روش کیفی است که در آن از روش مطالعه اسنادی بهره گرفته شده است.

— 

—کلید واژگان:  عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، طبقه اجتماعی

—

اسلاید 2 :

مقدمه و بیان مسئله:

—نشاط و سرور لازمه زندگی است و پژمردگی و کسالت زایل کننده استعدادها و تواناییهای شان می باشد فضایی که نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان فرصت تحرک و تلاش می یابند و فارغ از کارها و امور عادی و رسمی به تفریح سرگرمی مورد علاقه خویشتن می پردازند می توان به استمرار فعالیتها و شکوفایی استعداد ها دل بست، به عبارت دیگر در جایی که مجالی برای فراغت یافت نمی شود افسردگی و رخوت به سراغ  انسان خواهد آمد.

—وجود اوقات فراغت جزئی غیر قابل تفکیک از زندگی و کار و حتی شخصیت اجتماعی افراد است که باید آن را شناخت و سازماندهی نمود همانا تاثیر بسیار منفعت حاصله از اصل سازماندهی اوقات فراغت در  زندگی، کار و برنامه ریزی آموزشی و تربیتی کاملا مشهود است. اگر اوقات فراغت به گونه ای زیبا و مناسب در ذهن تجسم یابد به خودی خود تمرین بسیار مناسبی جهت رویارویی با مشکلات و معضلات روانی و اجتماعی و ... چاره جویی های آنها خواهد بود. البته مشکلات و مسائل نوجوانان در خلال برنامه های رسمی و آموزشی و تربیتی در خانه و مدرسه نیز وجود دارد. پیامبر گرامی ما  می فرماید: (( اگر پدران و مادران به تربیت فرزندان خود اهتمام نورزند، روزگار آنان را تربیت خواهد نمود))  در حقیقت مراد رسول گرامی اسلام آن است که چنانچه والدین در امر تربیت فرزندان خود برنامه ای نداشته باشند حوادث و شرایطی پیش آمده که ممکن است بر خلاف موازین تربیتی هم باش، تربیت فرزندان را سامان می دهد

—

اسلاید 3 :

ادامه مطلب :

—اوقات فراغت ولو وقت و زمان اندکی هم باشد شرایطی را فراهم می آورد که در خلوت و تنهایی خود به دور از هر گونه مشغولیات موظف و تکالیف یعنی آزادانه  و آگاهانه و با میل و اشتیاق نگاهی دوباره به خود و رفتارهایشان داشته باشند .

— ایام تعطیل، هفته های مرخصی و سه ماهه تابستان برای همه جوانان و نوجوانان پر برکت ترین مقعیت برای زدودن عادات نا مطلوب، شکوفا کردن جوانه های آگاهی و اراده و در یک کلام تولدی دیگر است.

—فراغت، فرصت، و بیکاری، چیزی است که تازگیها به زندگی مردمان عادی جامعه اضافه شده است. در دنیای امروز غایت و آرزوی مردم، رسیدن به دنیای تعطیل و ماه بیکاری است تا در آن ایامبه خوشی و تفریح و احیانا به مسافرت و گردش بپردازد، در حالی که در گذشته ، تفریح نوعی وقت تلف کردن به شمار می رفت اما اکنون به قول اندیشمندان عصر کنونی برای بسیاری از مردم تحصیل نان، تبدیل به تحصیل فراغت شده و برای بهتر تفریح کردن کار می کنند.( سعیدی، 1389،ص 55)

—در مورد ویژگی های اوقات فراغت در جوامع جدید در جوار اوقات بیکاری که فعالیتهای سازنده مثل هنر ورزش و امثال آن طی می شود بیش از پیش انواع فراغت های که با  فعل پذیری توام است رواج پیدا می کند. تماشای فیلم، تماشای مسابقات ورزشی در تلوزیون، گوش کردن به رادیو از جمله اموری است که قسمت قابل ملاحظه ای از اوقات فراغت مردم امروز را می گیرد و گر چه این درگیری فعالیت آدمی را به کلی  سلب نمی کند اما بیشتر جنبه فعل پذیری دارد.

—نگرانی مربیان و انسان دوستان عصر حاضر این است که مبادا آدمی یکسره خود را به سرگرمی غیر فعال رها کند و در دست وسایل ماشینی وقت گذرانی به صورت آدمی عاری از اراده  و اختیار است .

اسلاید 4 :

تعریف کلید واژگان:

—عوامل فرهنگی:

— عوامل فرهنگی مجموعه ی پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها،قوانین، اخلاقیات،عادات و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد.

—عوامل اجتماعی:

— عوامل اجتماعی مجموعه ای از   نظامهای سیاسی و نظامهای عقیدتی، ارزشها، هنجارها و از جمله اقتصاد را در بر می گیرد

—عوامل سیاسی:

—به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می شود که با تنظیم نظم در نبردهایی که از ناگوناگونی و ناهمگرایی عقیده ها و منافع ناشی می شود، که اغلب به حقوق متکی است ، امنیت بیرونی و تفاهم درونی واحد سیاسی ویژه ای را تامین می کند.

—طبقه اجتماعی:

—تمامی افراد ی که منافع اقتصادی یکسان و قدرت اقتصادی همسان و مشابهی دارند، اعضای یک طبقه به حساب می آیند

—

اسلاید 5 :

پرسشهای تحقیق:

—آیا عوامل فرهنگی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟

—آیا عوامل اجتماعی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟

—آیا عوامل سیاسی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟

—آیا طبقه اجتماعی می تواند بر نحوه گذران اوقات فراغت موثر باشد؟

—اوقات فراغت چه کارکرد هایی را می تواند در بر داشته باشد؟

—نیازهای فراغتی جوانان به چه شکل است؟

—

اسلاید 6 :

 روش تحقیق:

—تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است که در آن از روش اسنادی استفاده گردیده است، روش اسنادی به تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در کتابها و اسناد (و دیدگاههای مختلف) و سوابق موجود درباره ی وقایع و رویدادهای گذشته می پردازد.

—

اسلاید 7 :

عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت

—فراغت بستگی به عوامل گوناگون دارد، فراغت آنچنان موضوع پیچیده ای است که عوامل مؤثر درآن بطور کامل قابل شناسایی نیست، تغییرات گوناگون اجتماعی که در سالهای اخیر در جوامع صورت گرفته، ماهیت فراغت و همینطور نحوه استفاده از آن را دگرگون کرده است وموجب گرایش بی اندازه مردم به فراغت گردیده است عواملی عمده تعیین کننده فراغت را می توان بدین گونه بیان کرد:

—عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی- اقتصادی، طبقه اجتماعی، خانواده، عوامل فرهنگی و ... که در ذیل بررسی می کنیم.

—

اسلاید 8 :

عوامل سیاسی مؤثر بر اوقات فراغت

—سازمان سیاسی کشور براوقات فراغت و  افراد آن مؤثر است. هرنظام سیاسی دارای پدیده های تفریحی خاص خود می باشد. در کشوری که دیکتاتوری حکمفرماست مانند ایتالیا، آلمان، قبل از جنگ، معمولاً به برنامه های تفریحی بیش از اندازه سازمان یافته رغبت و تمایل دارند. حکومت خود دست به فعالیتهای تفریحی بیشتر در امور عمومی می زند ولی در نظامهای سیاسی دموکراتیک که فعالیتهای فراغت بیشتر به عهده مؤسسات خصوصی گذاشته می شود، هرچند که ممکن است اسراف ودوباره کاری بیشتری در خدمات این مؤسسات وجودداشته باشد ولی خواسته های فردی بهتر ارضا می شود.

—باتامور در این زمینه معتقد است که دو مسأله مهم در فرآیند اوقات فراغت مورد غفلت قرار گرفته است: اول قدرت سیاسی، دوم مسأله برابری اقتصادی است: زیرا اگر فراغت عنصر عمده زندگی اجتماعی آینده باشد. در این صورت باید وسایل استفاده از آن برنامه های مادی گری برای همگان فراهم شود.

—فقدان منابع برای استفاده کامل از اوقات فراغت درمیان بخش بزرگ مردم مشکلات بزرگی را ایجاد می کند. اما در زمینه نابرابریهای سیاسی باید اشاره کرد که ما نیاز داریم درباره پیدایش جامعه ای برخوردار از فراغت و فراوانی فکر کنیم. فراوانی و فراغت به دگرگونی درنهادهای اقتصادی و سیاسی نیازمند می باشد .Battamor

—

اسلاید 9 :

عوامل اجتماعی مؤثر اوقات فراغت

—درچگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه با افراد جامعه دیگر تفاوتهای زیادی دیده می شود. زیرا ارزشها، اقتصاد، نظامهای سیاسی و...در جوامع متفاوت می باشند. از آنجا که تفریحات دریک جامعه باهم تفاوت دارد، در نتیجه توزیع نامتعادل اوقات فراغت و فعالیتهای فراغتی در آن جامعه خواهد شد.

—مانند تفاوت در جنس و یا تفاوت های ساکنین شهر یا روستا؛ فاکتورهای اقتصادی نیز منجر به توزیع نامتعادل اوقات فراغت در جامعه می شوند. میزان درآمد نه تنها برنوع سرگرمی فرد تأثیر دارد، بلکه بر وقت آزاد وی هم تأثیر می گذارد

—عوامل دیگری که ممکن است منجر به توزیع نامتعادل اوقات فراغت شود، سیستم اعتقادی غالب در جامعه است. برخی از نظامهای عقیدتی به طور کلی نسبت به فراغت وتفریح دید مثبتی ندارند. عده دیگری ممکن است عملی را که درجهان امروز مورد قبول است ممنوع کنند. مانند منع قمار و مشروبات الکلی در جهان اسلام .

—شیوه زندگی از جمله متغیرهای اجتماعی استکه برروی رفتار فرد تأثیر می گذارد. فعالیتهایی که فرددر اوقات فراغت انجام می دهند نیز جزئی از رفتار وی می باشد که به نوبة خود تحت تأثیر شیوه های زندگی مشخص قرار می گیرد. بالا رفتن سطح سواد اقتصاد اثر مبتنی بر گذران اوقات فراغت دارد

اسلاید 10 :

عوامل فرهنگی مؤثر در گذران اوقات فراغت

—درگذران اوقات فراغت میان زنان و مردان تفاوت فاحشی وجوددارد و این به دلیل درگیر شدن جوانها با ارزشها، سختیها و اعتقادات گذشته است. این عقاید و سنت ها از دختران خواسته هایی داردکه شاید از پسران انتظار نداشته باشد. این سنت ها باعث شده اند دختران در گذران اوقات فراغت آزادی عمل کافی نداشته باشند.

—در پژوهشی فریدون تندنویس به دست آورد جنسیت، محل سکونت، بومی بودن ومیزان درآمد ماهیانه دانشجویان بامیزان فراغت رابطه معنا داری وجود دارد. (مجدالدین ، 1367، ص52)

— 

—نقش وسایل و امکانات در گذران اوقات فراغت

—از جمله عوامل مؤثر در گذران اوقات فراغت امکانات می باشد. وسایل و امکانات درمحدوده اوقات فراغت به چهار دسته تقسیم می شود:

—1-ورزش و بازیهایی که به پرورش جسمانی مربوط می شود. 2-مراسم و فعالیتهای سنتی 3-فعالیتهای ذهنی برون زا 4-فعالیتهای ذهنی درون زا.

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید