بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

امروز  اهمیت وضرورت توجه به شرایط اقلیمی در طراحی و ساخت کلیه ساختمانها یی که استفاده انسان می گیرند، ثابت شده است. توجه به خصوصیات اقلیمی در شکل گیری ساختمان اثر می گذارند از دو جهت حائز اهمیت است: از یک سو ساختمانهای هماهنگ با اقلیم واز سوی دیگر هماهنگی ساختمان با شرایط اقلیمی که از نظر آسایش حرارتی انسانی، کارایی بهتری دارند.هماهنگی ساختمان با شرایط اقلیمی موجب صرفه جویی در مصرف سوخت مورد نیاز جهت کنترل شرایط محیطی این گونه ساختمانها می شود. بدیهی است ساختمان های مختلف بسته به مقیاس عملکرد و نوع استفاده شان، و هم چنین بنا به امکانات اقتصادی حاکم در ساخت آنها تاثیرپذیری متفاوتی از شرایط اقلیمی دارند.

اسلاید 2 :

مشخصات جغرافيايي استان همدان

استان همدان در غرب ايران بين 33 درجه 59 دقيقه تا 35 درجه و 48 دقيقه عرض شمالي و47 درجه 43 دقيقه تا 49 درجه و36 دقيقه طول شرقي از نصف النهار مبدأ گرينويچ قرار گرفته است. اين استان از شمال به استان زنجان، از جنوب به استان لرستان، از مشرق به استان مركزي واز مغرب به استان كردستان محدود مي باشد. استان همدان با مساحتي حدود 20172 كيلومتر مربع حدود 2/1 در صد مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده است .

اسلاید 3 :

اوضاع جغرافيايي

شهرستان همدان در حقيقت در طول دره وسيعي واقع شده است كه از دو طرف به كوههاي بلند وارتفاعات الوند محدود مي باشد. جلگه همدان شكل فلات ر شمال، ارتفاعات اسدآباد در مغرب، كوه الوند درجنوب وكوههاي مركزي بيجار در شمال غربي همچون كامرتفعي است كه دربين يك منطقه كوهستاني وسيع قرار گرفته است. كوهستانهاي اطراف مانند ارتفاعات آوج دسه اي اين جلگه را دربرگرفته است. اين جلگه وسيع فقط از طرف خاوري به دشت شراء منتهي مي گردد. ارتفاع مطلق شهرهمدان ازسطح دريا 1880 متروپست ترين اين منطقه عمرآباد با ارتفاع 1555 متر مي باشد.

نكات طراحي اقليمي

اولويت بندي در اهداف عمده طراحي اقليمي:

  1. كاهش اتلاف حرارت ساختمان
  2. بهره گيري از انرژي خورشيدي در گرمايش ساختمان
  3. بهره گيري از نوسان روزانه

اسلاید 4 :

ويژگيهاي معماري مناطق سرد

.1كاهش اتلاف حرارت ساختمان در زمستانها

.2اجتناب از احداث ساختمانها درشيبهاي منفي و فرورفتگي

.3استقرار ساختمانهاي بهم پيوسته در بخشهاي مياني شيبهاي روبه جنوب

.4پيش بيني ساختمانهاي دوطبقه

.5ايجاد عايق حرارتي در جداره ها يا قسمتهاي سرد ساختمان از قبيل ايجاد انبار

.6استفاده از عايقهاي حرارتي مناسب در ديواره هاي خارجي و (بخصوص در بام استفاده از فضاي زير شيرواني به عنوان عايق حرارتي)

.7استفاده از شيشه هاي دوجداره يا بعضا سه جداره

اسلاید 5 :

  1. تابش آفتاب

    بررسی مجموع ساعات آفتابی در همدان(بهار 1386)مردم شهرستان های استان همدان بهار سال 86 ساعات آفتابی کمتری را نسبت به سال گذشته و دراز مدت شاهد بوده اند و اکثر اوقات هوا ابری به همراه بارش بوده است که این موضوع در فروردین و اردیبهشت نمود بیشتری داشته است.

اسلاید 6 :

  1. 2. دمای هوا

    بهره گيري ازانرژي خورشيدي درگرمايش ساختمان :

    .1انتخاب شيب هاي روبه جنوب براي احداث ساختمان

    .2استقرارساختمان درجهت تابش حداكثرانرژي خورشيدي درمواقع سرد

    .3بازداشتن جبهه جنوبي ساختمان حداقل تا زاويه30 درجه ازهرطرف (درعرضهاي جغرافيايي 30درجه وپائين تركه اين زاويه به 40درجه نيزميتواندافزايش يابد.)

    .4گسترش وكشيدگي پلان درجهت محورشرقي – غربي

    .5اختصاص فضاهاي اصلي مشرف به جنوب واستقرارفضاهاي كم اهميت درقسمتهاي شرقي وغربي ساختمان

    .6سازماندهي پلان به صورتي كه امكان نفوذ آفتاب به فضاهاي داخلي فراهم آيد.

    .7عمق بنا و محل پنجره در نما بصورتي كه در زمستان آفتاب مناسبي به فضاهاي داخلي نفوذ كند .

    .8استفاده از پنجره هاي عمودي درنماهاي جنوبي يا پنجره ها ونورگيرهاي سقفي روبه آفتاب زمستاني (براي جلوگيري از اتلاف حرارت از اين پنجره ها، بايد پيش بيني لازم بعمل آيد.

    .9پيش بيني سايبانهاي مناسب براي پنجره ها ،كه درعين هدايت تابش آفتاب زمستاني به فضاهاي داخلي ، ازتابش آفتاب تابستاني به اين فضاها جلوگيري نمايند.

    .10پيش بيني سطوح منعكس كننده دركفهاي مشرف به پنجره هاي آفتابگير

    .11پيش بيني مصالح ساختماني با ظرفيت حرارتي بالا وسطوح تيره رنگ در بخشهاي آفتابگير فضاهاي داخلي

اسلاید 7 :

بررسی میانگین درجه حرارت در فصل بهار سال 1386

با مقایسه نمودارهای دما د رهمه شهرستان های استان ملاحظه می گردد که بهار سال 86 نسبت به مدت مشابه سال قبل کمی خنک تر بوده ولی نسبت به میانگین دراز مدتبهار یا تغییری نداشته یا کمی گرمتر شده است.

اسلاید 8 :

  1. باد

    بادهاي منطقه همدان

    بطور كلي بادهاي همدان را مي توان به دو گروه تقسيم كرد:

    1. بادهاي محلي كه ناشي از اختلاف ارتفاع بلنديهاي الوند و جلگه ها مي باشد واكثراً درجهت جنوب به شمال ودر فصل پائيز جريان دارند .
    2. بادهاي شمال وشمال غرب كه مرطوب و باران زا مي باشند و بيشتر در فصول بهار وتابستان مي وزد .

اسلاید 9 :

تحلیل وضعیت سمت و سرعت باد در همدان (فصل بهار 1386)

در 72 درصد دیده بانیهای ایستگاه سینوپتیک همدان هوا آرام بوده و در 28 درصد باقیمانده این ایستگاه وزش باد مشاهده شده است. در این ایستگاه سرعت وزش باد طی فصل بهار برابر 9/1 نات می باشد و جهت غالب وزش باد فصلی در ایستگاه ممذکور به ترتیب شمالی، جنوبی و غربی بوده است؛ که 3/14 درصد کل دیده بانیها را به خود اختصاص داده است. جدول و گلباد مربوط به این ایستگاه توزیع فراوانی های وزش باد در گروههای مختلف سمت و سرعت را نشان می دهد، همانطور که ملاحظه می شود بیشترین فراوانی سرعت وزش باد فصلی به دسته سرعت 7 تا 11 نات تعلق دارد که 9/12 درصد را به خود اختصاص داده است.

اسلاید 10 :

  1. بارندگی

    مقایسه بارش مهر تا خرداد سال زراعی (86-85) با سال قبل و بلند مدت

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید