بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مباحث کنفرانس

l اشعه گاما

lاشعه x

l اشعه فرو سرخ

l رادار

l علائم ایمنی مربوط به تشعشع

                                                                                        

اسلاید 2 :

اشعه x

هر گاه ولتاژ بسيار بالا براي شتاب دادن به الکترون ها(به وسیله ی ژنراتور اشعه ی ایکس) به کار رود و يک فلز سنگين آنها را متوقف کند اشعه x توليد مي شود.

اشعه x از گوشت بدن آسانتر از استخوان مي گذرد و مي تواند بر روي يک صفحه فلورسان اثري ثبت کند و آن را روشن کند.

اشعه توليد شده بوسيله لامپ اشعه ايکس يک طول موج ندارد. بلکه شامل گستره‌اي از طول موجهاست.

اسلاید 3 :

تاريخچه ی اشعه x

در سال 1895 ، درخشش کوتاه صفحه فسفرسانتي که در گوشه‌اي از آزمايشگاه نيمه تاريک بررسي اشعه کاتديک قرار داشت، ذهن آماده و خلاق رنتگن که در آن زمان استاد فيزيک بود، متوجه پرتوهاي تازه‌اي نمود که از حباب شيشه‌اي لامپهاي کاتوديک بيرون زده و به اطراف پراکنده مي‌شوند. آن چه مايه شگفتي رنگتن شده بود، نفوذ اين پرتوها از ديواره شيشه‌اي لامپ به بيرون و تأثير آن روي صفحه فلوئورسانت در گوشه‌اي نسبتا دور از لامپ در آزمايشگاه بود. رنتگن به بررسيهاي خود درباره کشف تازه که آن پرتو ايکس ناميد ، ادامه داد.

اسلاید 4 :

کاربرد اشعه x

—پزشکي: مي تواند تصاويري از قسمت هاي سخت درون بدن ما تهيه کند. اين اشعه  مي تواند به سلول ها ي بدن آسيب برساند که با اين اشعه سلول هاي سرطاني را از بين مي برند.

—صنعت: مي توان شکستگي ها و خوردگي ها و حفره هاي قالب فلزی را شناسايي کرد.

اسلاید 5 :

تولید اشعه ایکس :

به منظور تولید اشعه ایکس به سه فاکتور اساسی نیاز است که عبارتند از :
1-منبع تولید الکترون
2-سدی برای متوقف ساختن الکترونها (هدف).(که بیشتر تنگستن استفاده می شود.
3-اختلاف پتانسل بالا
در هنگام تولید اشعه ایکس ابتدا منبع الکتورن شورع به تولید الکترون می نماید.سپس الکترونها در اثر اختلاف پتانسیل بین منبع تولید الکترون و هدف به سمت آند شتاب گرفته و در اثر برخورد با آن یکباره متوقف می شوند.سرعت الکترونها در طول این مسیر به طور تقریبی حدود100000مایل در ثانیه می باشد.در اثر برخورد 99 درصد انرژی الکترونها به حرارت و 1 درصد از انرژی آنها به اشعه ایکس تبدیل می شود.تمام این مراحل درون لامپ اشعه ی ایکس صورت می گیرد.لامپ اشعه ایکس از یک محفظه ی شیشه ای تشکیل شده است که منبع تولید الکترون و هدف در آن قرار گرفته اند.اختلاف پتانسیل دو سر لامپ بوسیله ژنراتور اشعه ایکس تامین می شود.

اسلاید 6 :

  • The cathode contains a small filament much the same as in a light bulb.
  • Current is passed through the filament which heats it. The heat causes electrons to be stripped off.
  • The high voltage causes these “free” electrons to be pulled toward a target material (usually made of tungsten) located in the anode.
  • The electrons impact against the target. This impact causes an energy exchange which causes x-rays to be created.

اسلاید 7 :

اشعه گاما

اشعه گاما نوعي از امواج الکترومغناطيسي است. طول موج آن بسيار کوتاه است و از ۱ تا ۰۱/0 آنگستروم تغيير مي‌کند. جرم آن در مقياس اتمي صفر، سرعت آن برابر سرعت نور، بار الکتريکي آن صفر است. انرژي اشعه گاما از ۱۰ کيلو الکترون ولت تا ۱۰ مگا الکترون ولت تغيير مي‌کند.

برد اشعه گاما بسيار زياد است. خاصيت ايجاد يونيزاسيون و برانگيختگي در اشعه گاما نيز وجود دارد. ولي به مراتب کمتر از ذرات آلفا و بتا است. قدرت نفوذ اين اشعه به مراتب بيشتر از ذرات بتا و آلفا است.

اسلاید 8 :

پرتوی فروسرخ

تابش فروسرخ که پرتوهای گرمايی ناميده می شوند نوعی پرتوی الکترومغناطيس است. تابش فروسرخ در مقایسه با نور مرئی طول موج های بلند تر وفرکانس های کوتاه تری دارد .تابش فروسرخ این امکان را به وجود می آورد که اشیایی که از خود نور بیرون نمی دهند و در حالت عادی دیده نمی شوند ببینیم. برای مثال انسان نیز از بدن خود تابش فروسرخ بیرون می دهد وبنابراین می توان به کمک این تابش در تاریکی شب وجود افراد را آشکار ساخت وبرای يافتن افراد زير آوار استفاده ميشود.

اسلاید 9 :

رادار

رادارها از جمله تجهيزاتي هستند كه كاربردهاي متنوع و مختلفي دارند. مثلا كاربران نظامي يا كاربران كنترل ترافيك هوايي از آن براي كنترل و هدايت مسير هواپيماها روي زمين و يا در آسمان استفاده مي‌كنند، ايستگاه‌هاي هواشناسي از رادارها جهت پيگرد و شناسايي مسير حركت ابرها و توفان‌ها يا گردبادهاي مختلف استفاده مي‌كنند.

حتي انواع ساده‌تري نيز وجود دارند كه شايد تا به حال به آنها توجهي نكرده‌ايم، براي مثال در بازكن‌هاي خودكار (با نزديك شدن انسان يا اجسام به در، آنها خود به خود گشوده مي‌شوند) از اين جمله و نوعي از رادارها هستند، بنابراين امروزه رادارها يك فناوري بسيار كارآمد محسوب مي‌شوند.

اسلاید 10 :

کاربرد رادار

—تعيين فاصله نسبت به يك جسم يا اجسام: معمولا براي اجسامي كه در حركت هستند مانند هواپيماها، كشتي‌ها، قايق‌ها و... اين نوع از رادارها مي‌توانند ساده يا بسيار پيشرفته باشند كه انواع پيشرفته حتي مي‌توانند براي مثال، نوع و مدل هواپيما را نيز شناسايي كنند.

—تعيين سرعت يك جسم متحرك

—جهت تهيه نقشه: سفينه‌هاي فضايي و ماهواره‌ها معمولا از اين نوع رادارها جهت تهيه نقشه‌هاي سه بعدي از سطح سيارات  ديگر استفاده مي‌كنند.

رادارها براي انجام موارد ياد شده از فنون مربوط به انتشار و انعكاس امواج راديويي بهره مي‌برند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید