بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

كاشی و سرامیك از قدیمی‏ترین ساخته‏های دست بشر می‏باشد. فراوانی مواد اولیه و سهولت ساخت تولید باعث شده است تا اشیاء سرامیكی از قدیمی‏ترین یافته‏های انسان‌های نخستین باشد. 
 
صنعت كاشی‌سازی و كاشی‌كاری كه بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران، و به طور اخص بناهای مذهبی به كار گرفته شده، دارای ویژگی‌های خاصی است. 
 
این هنر و صنعت از گذشته‌ بسیار دور در نتیجه مهارت، ذوق و سلیقه كاشی‌ساز در مقام شیئی تركیبی متجلی گردیده، بدین ترتیب كه هنرمند كاشی‌كار با كاربرد و تركیب رنگ‌های گوناگون و یا در كنار هم قراردادن قطعات ریزی از سنگ‌های رنگین و بر طبق نقشه‌ای از قبل طرح گردیده، به اشكالی متفاوت و موزون از تزیینات بنا دست یافته است

اسلاید 2 :

سفالگری از جمله باستانی‌ترین هنرهای بشری و در واقع سرمنشاء هنر تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10.000 سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد. 
 
 
 
 
ادامه پیشرفت در صنعت سفالگری منجر به تغییراتی در روش تولید که شامل تغییر کوره‌ها، اختراع چرخ کوزه‌گری و نیز کیفیت مواد سفالگری نظیر رنگ‌آمیزی و لعاب‌کاری بوده است. زمان آغاز لعاب‌کاری که امکان ضد آب کردن و همچنین نقاشی کردن و زیباسازی ظروف و سفال‌ها و تهیه کاشی را مقدور می‌کرد به حدود 5000 سال پیش می‌رسد.
روش و دانش لعاب‌کاری از بابل به نقاط دیگر ایران رواج یافت. بعد از اسلام با تشویق استفاده از ظروف سفالی و سرامیکی به جای ظروف فلزی، طلا و نقره؛ صنعت سفالگری رشد تازه‌ای یافت و از صنعت سفال‌سازی و کاشی‌سازی برای آرایش محراب مسجد، ضد آب کردن دیوار حمام‌ها، ایجاد حوض و آب‌نما و انتقال ظروف و خمره و لوازم و کوزه‌ها همچنین شیب‌بندی بام‌ها استفاده شده است.

اسلاید 3 :

اشکال اولیه کاشی‌های سرامیکی مربوط به دوران قبل از تاریخ است وقتی که استفاده از رس به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در چندین تمدن اولیه توسعه یافت. کاشی‌های مدرن اولیه به طور زمخت شکل داده شده بود و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند. مصالح کاشی‌ها از کف رودخانه‌ها استخراج شده در بلوک‌های ساختمانی فرم داده و در آفتاب خشک می‌شدند. کاشی‌های اولیه خام بوده‌اند ولی حتی در 6000 سال قبل مردم با استفاده از رنگ زدن و کنده‌کاری ظریف روی کاشی‌ها از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌کردند.
صنعت سرامیک در واقع محدود به ساخت ظروف، وسایل و قطعات سفالی ساده گذشته نیست و کاربردی شگرف در همه ابعاد تمدن و تکنولوژی نوین بشر امروز دارد. روش ساخت و تهیه کلیه وسایل سرامیکی تقریبا یکی است و بسته به کاربرد، تفاوت‌های جزئی در روش تولید دارد.

اسلاید 4 :

خاک کائولن+خاک رس معمولی + اکسيد کرم يا خاک کايولن + بنتونيت   . اصلی ترين ماده اوليه توليد کاشی کايولن است که برنگ سفيد می باشد واستحکام بالايی پس از پخت دارد ولی خاک کايولن دارای پلاستيسيته ( خاصيت خميری ) کمی است در روش اول با افزودن خاک رس خاصيت خمير را افزايش می دهيم و برای خنثی کردن رنگ خاک رس به آن اکسيد کرم می افزاييم . و در روش دوم تنها با افزودن بنتونيت به کايولن خاصيت پلاستيسيته را بهبود ميبخشيم .

اسلاید 5 :

1-مواد اوليه را مخلوط میکنند 2- مواد را در آسيابهای مخصوص خرد و با آب مخلوط ميکنند 3- دوغاب مواد اوليه را در داخل سيلو پاشيده حرارت میدهيم 4- پودر خشک شده با 6 تا 8 در صدرطوبت بدست می آيد 5- با دستگاه پرس پودر نرم در قالب به بيسکوييت خام کاشی تبديل ميشود  6- بیسکوييت خام خشک شده ( کاشی خام ) را وارد تونل میکنند 7- کاشی خام در دمای 1100 درجه می پزد 8- روی آن لعاب می دهند و برای پخت نهايی وارد کوره می شود.

اسلاید 6 :

توسط بالميل ها و اسپري دراير انجام گرفته و استفاده از پرس هاي مجهز به سيستم سينكرو ، استحكام و يكنواختي بدنه كاشي را تضمين مي نمايد در فرصت مناسب با تثبيت استحكام بيسكوييتهاي توليدي از بروز تركهاي مويي بين پروسه توليد جلوگيري مي كند. خطوط لعاب با به كارگيري كليه تجهيزات منصوبه اعم از پمپها، كابين ها و ماشين هاي چاپ بسيار پيشرفته روتوكالر ، امكان اجراي طرح هايي متنوع و جذاب را فراهم مي سازند. كوره هاي طويل و مدرن رولري با قابليت ايجاد انواع منحني پخت ضمن ارتقاء كيفيت سطح و خصوصيات فيزيكي محصول، مانع از بروز كليه عيوب رايج حين پخت مي گردد. خطوط درجه گذاري و بسته بندي با استفاده از مجرب ترين افراد و برترين سيستمهاي سورتينگ ضريب اطمينان در فرايند درجه گذاري را به حد مطلوب رسانده و بسته بندي با شيوه پيشرفته روباتيك انجام مي گيردتا سرعت و دقت مورد نياز به حد كمال خود برسد.

اسلاید 7 :

كاشي لعابي ديواري فرآورده‌اي است سراميكي متشكل از دانه‌هاي ظريف بلورين و متخلخل كه معمولاً در حرارتي بالاتر از  هزار درجه سلسيوس، پخته و يك رويه آن از لعاب پوشيده شده است. رويه لعابين كاشي به صورت براق، نيمه براق و مات توليد مي‌شود. كاشيهاي تزئيني داراي برجستگي و فرورفتگي با اشكال تزئيني و منقوش به رنگهاي مختلف مي‌باشند. كاشيهاي لعابي و انواع سراميك براي پوشاندن ديوارهاي قابل شستشوي داخل ساختمان نظير دستشوئي، حمام، آشپزخانه و مراكز بهداشتي و حتي تهيه تابلوهاي تزئيني و همچنين ديوارهاي خارجي بنا به كار مي‌رود

اسلاید 8 :

مواد روان كننده و پايدار كننده به همراه رنگينه و مواد پر كننده آزبستي ساخته مي‌شود. اين مواد به حالت گرم مخلوط شده و به صورت ورقه‌هايي به ضخامت 5/1 تا 3 ميليمتر زير فشار پرس شكل داده مي‌شود. تايلهاي مربع به ابعاد از 200 تا 250 ميليمتر، نوارهاي به طول 450 و به عرض 25 تا 50 ميليمتر از ورقه‌هاي مزبور بريده مي‌شوند. تايلهاي آزبستي نيز مانند وينيل تايل ساده، در رنگها و طرحهاي مختلف توليد مي‌شوند .

اسلاید 9 :

تركيب شده است از فيبر آزبستي، آميخته‌اي از چسبنده‌هاي قيري ويژه مواد رنگي. گاهي اوقات پلي‌استايرين نيز به منظور افزايش تاب به آن اضافه مي‌شود. اين مواد را در ماشين مخلوط كرده و در مرحله بعدي به شكل ورقه‌هايي به ضخامت 3 تا 5 ميليمتر زير فشار شكل مي‌دهند. سپس صفحات را بريده و به صورت مربعهايي با اضلاع 200 تا 300 ميليمتر يا مستطيلهايي به ابعاد 450 ×600 ميليمتر با نوارهايي به عرض 25 يا 50 ميليمتر و به طول 450 ميليمتر در مي‌آورند.اين محصول در طرحها و نقشها و رنگهاي گوناگون ساخته شده و مي‌توان آن را بر روي زيرسازي چوبي، آسفالت ماستيك يا بتن با چسب قيري نصب كرد. در هر حال سطح زيرين بايد صاف و تميز باشد، زيرا در غير اين صورت كاشيهاي آسفالتي ترك مي‌خورد. اين كفپوش در برابر آب پايدار است، ولي اسيدهاي آلي و حلالهاي نفتي آن را خراب مي‌كنند. از اين رو نمي‌توان در ساختمانهاي صنعتي از آن استفاده كرد

اسلاید 10 :

معمولاً از باگاس (تفاله نيشكر) ساخته مي‌شوند، تايلهاي الياف نيشكر از قديمي‌ترين و معمولاً ارزان‌ترين نوع آكوستيك تايل هستند. فيبرها را زير فشار قرار مي‌دهند و به صورت تخته‌هايي درمي‌آورند، به نحوي كه بين الياف فضاهاي تنگي به وجود آيد. تايلهاي فيبر نيشكر را معمولاً سوراخدار مي‌سازند تا صدا بتواند به حفره‌هاي بين الياف برسد. اين موضوع باعث بهبود كيفيت جذب صوت مي‌شود. تنوع در بافت و ظاهر تايل با ايجاد تنوع در نقش و نحوه استقرار سوراخها و سطح تايل به دست مي‌آيد.تايلهاي فيبر نيشكر در اثر جذب رطوبت، دچار تغيير ابعاد و كاهش مقاومت مي‌شوند، گرچه پيشروي آتش در آنها كم است، ولي ضد آتش نيستند. مشخصات فني كشورهاي صنعتي، مصالح ساختماني را به لحاظ پايداريشان در برابر آتش گروه‌بندي كرده‌اند. در مشخصات فدرال (ايالات متحده آمريكا) معيارهاي ويژه‌اي در اين مورد وجود دارد، گروه‌بندي از A براي مصالح غير قابل اشتعال تا D براي درجات مختلف پايداري در برابر آتش انجام شده. تايلهاي فيبر نيشكر در گروه D از اين تقسيم‌بندي قرار مي‌گيرند و برخي از تايلهاي پوشش شده در كارخانه در گروه C ، اين تايلها معمولاً لب پخ بوده، در كارخانه پوشش مي‌شوند و اندازه آنها 300×300 تا 600×600 ميليمتر است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید