بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :



«
طرح توسعه ارگونومي در نظام شبكه بهداشتي كشور»

هدف :

—آشناسازي كادر بهداشت ودرمان با مباني ارگونومي

—فرهنگ سازي مباحث ارگونومي                                     

—پيشگيري و كنترل آسيب هاي اسكلتي _ عضلاني

—بهبود شرايط كاري

—افزيش بهره بري و رضايت شغلي

—كاهش استرس هاي شغلي

اسلاید 2 :

گروه هدف

  • كاردانان بهداشت حرفه اي و محيط

 

  • كارشناسان بهداشت حرفه اي
  • پزشكان شاغل در سيستم خدمات بهداشتي كشور
  • كاركنان اداري دانشگاه علوم پزشكي
  • بهورزان

اسلاید 3 :

مقدمه ؟

  • گسترش ابزار ماشيني و کم تحرکي فيزيکي به عنوان عوامل خارجي (اپژکيتو فاکتور) زندگي افراد را از منظر کم کاري و کم پويايي، بيومکانيک شغلي و آنتروپومتري دچار تاثيرات فراواني
    کرده است

.توسعه ميزهاي رايانه و گرايش جوان به استفاده از کامپيوتر و پشت ميز نشين هاي طولاني، باعث کم پويايي در بين جوانان،کارمندان و دانش آموزان شده به گونه اي که افراد بيشتر ساعات روزانه خود را به شکل ثابت پشت ميز اداره يا کامپيوتر سپري مي کنند.

اسلاید 4 :

—براي جلوگيري از بروز چنين پديده ها و ناهنجارهاي ساختاري در بدن افراد، پزوهشگران و محققان راهکاري بهره گيري از علم "ارگونومي"را به افراد پيشنهاد مي کنند تا به واسطه آن ابزار اداري يا تحصيل افراد متناسب با شغل و ساختار بدني باشد.

اسلاید 5 :

ارگونومی چيست ؟

—واژه "ارگونومي" Ergonomics از دو کلمه يوناني"ارگو" به معني کار و "نوموس" به معني قانون و قاعده طبيعي مشتق شده و در لغت به معناي قوانين طبيعي کار است،در اصطلاح کاربردي، علم ارگونومي مجموعه دانشي است که از تلفيق علوم زيستي، فيزيولوژي انساني، سيستم‌ها و روش ها، طراحي مشاغل و محيط کار به وجود آمده و سعي دارد ابزارها، دستگاه‌ها و محيط کار را با توجه به در نظر گرفتن توانايي هاي جسماني، فکري و محدوديت‌ها و علايق انسان‌ها، طراحي کند.

اسلاید 6 :

—ارگونومي دانشي چند رشته‌اي (Multi Disciplinary) است که اطلاعات مربوط به ظرفيتهاي هر انسان شامل توانايي هاي جسماني، محدوديت ها و ظرفيتهاي فيزيکي و رواني را گردآوري کرده و آنها را در طراحي مشاغل، محصولات، سيستم ارتباطي، مکاني و تجهيزاتي با هدف پيشگيري از بروز مسايل و مشکلات جسماني و آسيب هاي مربوط به سلامتي و بهبود و بهينه سازي کارائي، بهره وري و کيفيت بکار مي‌برد.

اسلاید 7 :

—ارگونومي به‌عنوان رشته‌اي از علوم که با بدست آوردن بهترين ارتباط ميان افراد و محيط کاري شان، مرتبط است تعريف مي‌شود.
ارگونومي با ارزيابي قابليتها و محدوديتهاي انسان دز بيومکانيک و آنتروپومتري، استرس هاي کاري و محيطي فيزيولوژي کار و روانشناسي صنعتي، نيروهاي استاتيک و ديناميک روي بدن انسان بيومکانيک، احتياط و روانشناسي صنعتي، خستگي فيزيولوژي کار و روانشناسي صنعتي، طراحي و آموزش و طراحي ايستگاه کاري و ابزارها آنتروپومتري و مهندسي، سر و کار دارد.

اسلاید 8 :

—. ارگونومی علم مطالعه کارآيی و عمل انسان است که ويژگيها و تواناييهای انسان را مورد مطالعه قرار داده و از اين طريق شرايط هماهنگی کار و انسان را فراهم می کند .

—

— به بيان ديگر ارگونومی علمی است که به ما می گويد که برای دستيابی به کارآيی و بهره وری در يک حرفه خاص ، ضمن حفظ سلامتی خود ، چگونه و در چه شرايطی بايد کار کنيم . 

—

اسلاید 9 :

—ارگونومي " عبارت است از علم به کارگيري بهينه از ابزار کار در محيط کاري، به نحوي که حداکثر بازدهي در توليدي که انسان در آن نقش دارد، بدست آيد و کاربر حداکثر رضايت را از کاربرد ابزارها و محيط کاري خود داشته باسد و ميزان سلامتي لازم در کار آنان فراهم شده باشد.

اسلاید 10 :

—از ارگونومی به منظور گرفتن حداکثر تکنولوژی ، تأمين رفاه کارگران و استفاده توأم با کارآيی از تأسيسات توليدی و خدماتی در جهت تحقق بخشيدن به توليد بالاتر ، بهبود وضع بهداشتی ، حفظ سلامتی و تحصيل رضايت در مورد کار ، استفاده می شود .

—

—هدف نهايی متخصصين ارگونومی طراحی و ارائه کار و محيط کاری است که انجام کار برای هر فردی امکان پذير بوده و  ارزش انجام را داشته باشد ، فرداحساس سلامت ، رضايت و همبستگی با مؤسسه ای که برای آن کار می کند نموده و از اين طريق به پيشرفت و بهبود کارآيی سازمان خود کمک نمايد .

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید