بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه

تعلیم و تربیت کودکان خردسال از اغاز تاریخ و شاید پیش از ان در هر عصری به صورتی وبین هر قوم به نوعی مورد توجه خاص قرار گرفته است
انچه روشن است تا اواسط قرن هیجدهم ، کودکان به عنوان مینیاتور بزرگسالان قلمداد می شدند یعنی ، از زمانی که می توانستند ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند و مستقلا غذا بخورند و لباس بپوشند ، به عنوان افرادی توانا نسبت به انجام وظایف خود و همچون بزرگترها مورد نظرقرار می گرفتند.

اسلاید 2 :

 


بزرگترین نهضت و جنبش با ظهور تجارب فیلسوفان و نظریه پردازان اروپایی اغاز گردیده که در بین انها ارای ، کمینیوس ، جان لاک ، روسو ، پستالوزی ، فروبل و مونته سوری و پیاژه تاثیرات چشمگیری داشته است . همه این متقدمین اعتقاد داشتند که مونته سوری و پیاژه  تاثیرات چشمگیری داشته است . همه این متقدمین اعتقاد داشتند که کودکان نباید به عنوان (( بزرگسالان کوچک )) و یا شبه بزرگسال تلقی شوند. بلکه باید به عنوان افرادی که دارای تواناییها و خصوصیات رشدی متفاوت با بزرگترها هستند مورد نظر قرار گیرند .اینها اغلب اوقات ، کودکان خردسال را با گیاهان یا گلها مورد مقایسه قرار می دادند ، یعنی انها را بعنوان ارگانیسم زنده ای تصور می کردند که نیاز به مراقبت و حمایت ویژه دارند تا بتوانند بطور طبیعی شکوفا گردد و به افرادی کامل و ازاد تبدیل شوند.

اسلاید 3 :


شناخت جان اموس کمینیوس و جان لاک

هدف کلی :

اشنایی دانشجو با ارائ و عقاید تربیتی ، اصول و روش کار جان اموس کمینیوس و جان لاک می باشد.

اهداف رفتاری :

1- فرضیه های اساسی را که کمینیوس  برای اموزش در نظر گرفته بود . بتوان نام برد .

2- شرایط اموزش و یادگیری سریع را که کمینیوس انها را در جریان اموزش اساسی می دانسته . را بتوان بیان کرد.

3- تاثیرات فلسفه مبتنی بر اعتبار حواس یا صفحه سپیده ذهن جان لاک را در اموزش ویادگیری کودکان در دو سطر توضیح دهید.

اسلاید 4 :


جان اموس کمینیوس

کمینیوس ، کشیشی از اهالی چک اسلواکی بود که به رسالت انسان اعتقاد کامل داشت و اموزش همه کودکان از فقیر گرفته تا غنی، مرد و زن ، باهوش و کند ذهن را مورد نظر داشت . او را فردی انسان گرا دانسته اند زیرا در نظر خود همه افراد را با ارزش و یکسان می دانست .

بررسی ارائ و عقاید کمینیوس

کمینیوس ، هدف از اموزش و پرورش را کسب دانش ، اخلاقیات و مذهب می دانست . و معتقد بود که اموزش و پرورش باید انسان را برای زندگی کردن اماده کند و از این رو باید امکان تربیت برای تمام طبقات مردم فراهم گردد.

یکی از اثار ارزنده او هنر بزرگ تعلیم نام دارد که در ان هنر و فن اموزش همگانی و راهنمایی کامل برای ایجاد مدارس ، در جوامع شهرها و روستا های مختلف را ارائه نموده است.

اسلاید 5 :


خلاصه کتاب هنر بزرگ تعلیم این است که باید درصدد یافتن روشهایی بود که از طریق انها معلمان را به فعالیت کمتر و در عوض فراگیران را به فعالیت بیشتر وادار ساخت در مدارس نشاط ، لذت وپیشرفت و رشد را جایگزین سروصدا ، بدرفتاری ویاس و شکست نمود ، و در نتیجه اموزش صحیح از رنج ،سردرگمی ، ابهام و کشمکش ها رها گشته وبه صلح و ارامش و نظم بیشتری دست یافت.

از انجا که بسیاری از عقاید تربیتی کمینیوس در فصول مختلف این کتاب ارزنده امده است . به بررسی مختصری از فصول ان مبادرت می ورزیم .

اسلاید 6 :


فصل ششم :

اگر انسان بخواهد تربیت شود باید تعلیم داده شود

او میگویید طبیعت برای کسب دانش ، اخلاقیات و مذهب به انسان توانایی و قابلیت ذاتی می دهد . این موارد از طریق یادگیری ، فعالیت ، دعا ، و نیایش و امادگی برای پذیرش خوبیها و انکار بدیها کسب می گردند و این حقیقتی است که انسان موجودی قابل اموزش و یادگیرنده است و انسانیت او در سایه اموزش و یادگیری امکان پذیر می باشد .

اسلاید 7 :


فصل هفتم :

اموزش و پرورش در سالهای اولیه زندگی به بهترین وجهی صورت می گیرد و تنها در صورت برخورداری از چنین اموزشی ، موفقیتهای بعد امکان پذیر است .

او می گوید هر چیزی در هنگام تازگی به سهولت و راحتی بیشتری می تواند شکل داده شود . اگر کسی بخواهد نویسنده ، نقاش ، خیاط ، کفاش ، موسیقیدان ماهری گردد ، باید خود را در زمانی که قدرت تقلید و الگو گیری بهتری دارد و انگشتانش امادی و انعطاف بیشتری دارند ، وقف یادگیری چنین مشاغلی بنماید.

اسلاید 8 :


فصل نهم

همه کودکان بدون در نظر گرفتن ویژگی خاص به مدارس راه یابند و از اموزش همگانی بهرمند گردند.

او می گوید همه کودکان باید به نحو یکسانی اموزش ببینند. و این امر باید به دلایل زیر صورت پذیرد .

اول – اینکه همه افراد بشر به خاطر یک دلیل و مقصود  اصلی متولد شده اند

دوم – اینکه ما هیچ کدام از سرنوشت خود اگاهی نداریم .

سوم – اینکه شکی نیست که افریدگار طبیعت بعضی افراد را ضعیف و کودن افریده ولی به هر حال ، فرد هر چقدر هم ناتوان باشد ، می تواند در حد تواناییهایش اموزش دریافت دارد و در مسیر قابلیتهایش هدایت گردد

چهارم – اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که زنان و دختران باید از اموزش و پرورش محروم گردند . زیرا انان نیز افریده  پروردگارند.

اسلاید 9 :


فصل شانزدهم

فرضیه های کلی اموزش و یادگیری

فرضیه های اساسی که وی برای اموزش در نظر گرفت عبارتند از :

فرضیه اول :

طبیعت از یک طرح زمانی منظمی پیروی می کند .

همه مطالب باید به طریقی تقسیم شو که منطبق با سطوح سنی کودکان باشد و تنها زمانی به کودکان یاد داده شوند که در دایره قابلیتهای ذهنی او باشد . یعنی امادگی شرط اساسی یادگیری است.

اسلاید 10 :


فرضیه دوم :

طبیعت قبل از شکل گیری هر چیز ، وسایل و ابزار ان را اماده می کند

بنابرین برای پیشبرد ، بهبود و موفقیت در امر اموزش موارد زیر باید انجانم گیرد :

1 ) برای اموزش ، کتاب ابزار و وسایلی مورد نیاز است که باید از قبل اماده باشند.

2 ) ادراک و دریافت باید قبل از بیان و گفتار شکل گیرد.

3 ) اموزش هر زبان نباید فقط از طریق اموزش قواعد دستوری و گرامر صورت پذیرد ، بلکه نوشته های مناسب در تسهیل اموزش زبان سهم عمده ای دارند.

4 ) قبل از هر گونه تجیه و تحلیل باید مشاهد صورت گیرد .

5 ) برای بیان یک قاعده و قانون یا اصل باید از مثال کمک گرفت و مثالها باید قبل از قواعد اموخته شوند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید