بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

طرح مسأله

žبرنامه‌ريزي استراتژيك در حوزه فناوري اطلاعات به يكي از مباحث داغ در جهان و به تبع آن در كشورمان، ايران تبديل گرديده است.

žورورد مبحث برنامه‌ريزي استراتژيك از حوزه علوم مديريتي به حوزه علوم مهندسي، بيشتر با همان منطق حكمفرما بر مسايل مديريتي همراه بوده، كمتر به نيازها و الزامات فناوري اطلاعات توجه شده است.

žدر سال‌هاي اخير مقالات و كتب زيادي در زمينه‌هايي نظير همسويي كسب و كار و فناوري اطلاعات يا مباحث حاكميت فناوري اطلاعات منتشر شده، اما باز هم فقدان روشي براي تعيين عناصر استراتژيك در حوزه فناوري اطلاعات سازمان بر مبناي رويكردها و راهكارهاي مرتبط با اين موضوعات، احساس مي‌گردد.

اسلاید 2 :

žمطالعه انجام شده توسط مؤسسه مكنزي در سال 2007 نشان مي‌دهد كه تنها 43% مديران امريكاي شمالي توانسته‌اند از بكارگيري فناوري اطلاعات در سازمان خود، خلق ارزش كنند.

žگرچه بنا به تحقيق مكنزي 79% سازمان‌هاي امريكاي شمالي توانسته‌اند كسب و كار خود را با فناوري اطلاعات همسو سازند، اما در بيشتر اين موارد، همسويي ايجاد شده در سطح زيرساخت فناوري اطلاعات بوده، همسويي در سطح استراتژي و حاكميت فناوري اطلاعات تنها 45% است.

žمطالعه انجام شده بر روي بيش از 600 سازمان اروپايي نيز نشان مي‌دهد كه امتياز همسويي در آنها به طور متوسط برابر 57 از 100 است.

اسلاید 3 :

پيشينه: همسويي كسب‌وكار و فناوري اطلاعات

žهمسويي فناوري اطلاعات و كسب و كار مفهومي است كه از دهه 1970 مطرح بوده، اما تا زمان ارايه يك مدل سيستماتيك توسط هندرسون و ونكاترامن در دهه 1990 مديران قادر به ايجاد همسويي بين اين دو مقوله در سازمان خود نبودند.

žدر مدل همسويي استراتژيك (هندرسون و ونكاترامن) همسويي بين چهار حوزه مختلف دروني (زيرساخت و فرايندهاي سازمان و زيرساخت و فرايندهاي فناوري اطلاعات) و بيروني (استراتژي كسب و كار و استراتژي فناوري اطلاعات) در قالب دو نوع ارتباط افقي (يكپارچگي عملكردي) و عمودي (تناسب استراتژيك) مورد بحث قرار گرفته است.

اسلاید 4 :

پيشينه: رهيافت‌هاي مختلف ايجاد همسويي

اسلاید 5 :

پيشينه: حاكميت فناوري اطلاعات

žرهيافت‌هاي مختلف براي ايجاد همسويي

›مبتني بر معماري

›مبتني بر ارتباطات (اجتماعي)

›مبتني بر حاكميت

–مديريت كارآيي كسب و كار: BSC

–مديريت سرويس‌هاي فناوري اطلاعات: COBIT و ITIL

žCOBIT چارچوبي براي استقرار حاكميت فناوري اطلاعات

›به اعتقاد مؤسسه ITGI و بسياري از پژوهشگران اين حوزه، COBIT يك چارچوب پذيرفته شده و كاربردي بين‌المللي در زمينه حاكميت فناوري اطلاعات و مبتني بر تجارب موفق مديريتي در زمينه امنيت و كنترل بوده، براي همسوسازي فناوري اطلاعات با اهداف كسب و كار، ارايه ارزش و مديريت مخاطرات مناسب است.

اسلاید 6 :

پيشينه: برنامه‌ريزي استراتژيك فناوري‌اطلاعات

žروش‌هاي فعلي برنامه‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات، عمدتاً همان روش‌هاي معمول برنامه‌ريزي استراتژيك در حوزه كسب و كار هستند.

žنكته مهم در طراحي يك روش برنامه‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات

›ارتباط جهت‌گيري‌هاي استراتژيك كسب و كار با فناوري‌هايي كه مي‌توانند سبب ارتقاي سازمان در اين جهت‌گيري‌ها شوند

›تمركز روي توصيف روشن اين كه سازمان براي دستيابي به مزاياي رقابتي، مزاياي استراتژيك، بهبود كارآيي كسب و كار و فرصت‌هاي رشديافته چه مي‌تواند كند

اسلاید 7 :

ابزارها و مدل‌هاي مورد استفاده

اسلاید 8 :

ارايه روش: تعيين چشم‌انداز فناوري اطلاعات

žدر تدوين چشم‌انداز فناوري اطلاعات سازمان، در نظر گرفتن چند نكته ضروريست:

›چشم‌انداز فناوري اطلاعات بايد همسو با چشم‌انداز كسب و كار در سازمان باشد.

›تحقق چشم‌انداز فناوري اطلاعات با توجه به بعد زمان در ماتريس نقطه مرجع استراتژيك در چند مرحله صورت مي‌گيرد.

اسلاید 9 :

ارايه روش: تعيين مأموريت فناوري اطلاعات

žبا توجه به اين كه كداميك از دو حوزه استراتژي كسب و كار يا زيرساخت و فرايندهاي فناوري اطلاعات سازمان داراي قدرت بيشتري هستند، انجام برنامه‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات مي‌تواند بر روي حوزه ديگر تأثير بگذارد.

žتعيين اين حوزه قدرتمند قبل از انجام فرايند برنامه‌ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات، ضروريست.

žهريك از ديدگاه‌هاي چهارگانه مطرح در مدل همسويي استراتژيك را مي‌توان پايه و اساس تعيين مأموريت فناوري اطلاعات در سازمان دانست.

اسلاید 10 :

ارايه روش: تعيين اهداف فناوري اطلاعات

žدر صورتي كه برنامه‌ريزي استراتژيك كسب و كار در سازمان انجام شده باشد، مي‌توان با نگاشت اهداف كسب و كار سازمان با اهداف كسب و كار ذكر شده در پيوست 1 چارچوب COBIT، اهداف فناوري اطلاعات مرتبط با آنها را استخراج كرد.

žدر غير اين صورت بايد بر اساس مراحل مختلف چشم‌انداز تعيين شده براي فناوري اطلاعات، اهداف ذكر شده در COBIT اولويت‌بندي و تعيين گردند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید