بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • اگر بخواهيم در زمينه‌ى گسترش و توسعه‌ى واقعى فرهنگ و انديشه و علم حقيقتا كار كنيم، احتياج داريم به اين‌كه از مواهب خدادادى و در درجه‌ى اول آزادانديشىاستفاده كنيم.

اسلاید 2 :

  • آزادانديشى در جامعهى ما يك شعار مظلوم است. تا گفته مىشود آزادانديشى، عدهاى فورى خيال مىكنند كه بناست همهى بنيانهاى اصيل در هم شكسته شود، و آنها چون به آن بنيانها دلبستهاند، مىترسند.

اسلاید 3 :

  • عدهاى ديگر هم تلقى مىكنند كه با آزادانديشىبايد اين بنيانها شكسته شود. هر دو گروه به آزادانديشى - كه شرط لازم براى رشد فرهنگ و علم است - ظلم مىكنند.

اسلاید 4 :

  • ما به آزادانديشى احتياج داريم. متأسفانه گذشتهى فرهنگ كشور ما فضا را براى اين آزادانديشى بسيار تنگ كرده بود.

اسلاید 5 :

  • منظور از ترجمه فقط ترجمه‌ى كتاب نيست، بلكه ترجمه‌ى فرهنگ، ترجمه‌ى فكر، ترجمه‌ى نظريات بيگانه، آنها را به شكل وحى منزل تلقى كردن و در يك جايگاه غيرقابل خدشه قرار دادن، بلايى بوده كه در جامعه‌ى ما وجود داشته است. همان ترجمه‌ها را تكرار كرده‌ايم؛ هر چه را كه ديگران گفته‌اند، تكرار كرده‌ايم و دچار جمود شده‌ايم.

اسلاید 6 :

  • اگر بخواهيم رشد كنيم، بايستى بتوانيم در فضاى لايتناهى فكر بال و پر بزنيم؛ بايد حركت كنيم. اگر بخواهيم در اقتصاد، فرهنگ، علوم انسانى، فلسفه و در همه‌ى زمينه‌هاى علمى و فرهنگى در چارچوب آن نظرى كه فردى در جايى گفته و يك عده طرفدار هم پيدا كرده و حالا، مترجمى آن را ترجمه كرده يا خود ما آن را ياد گرفته‌ايم؛ يعنى در چارچوب آن فكر به‌عنوان يك شى‌ء مقدس غيرقابل دست زدن، حركت كنيم، اينآزادانديشىنيست، بلكه دنباله‌ى «كاغذباد» شدن است. ما در مشهد به اين بادبادكها، كاغذباد مى‌گوييم. خيال مى‌كند در هوا پرواز مى‌كند، اما دنباله‌ى كاغذباد است، نخ آن هم دست يكى ديگر است. اين كار آزادانديشى نيست.

اسلاید 7 :

  • عده‌اى به نام آزادانديشى مرزهاى فضيلت و حقيقت را لگدكوب كرده‌اند و به نام آزادانديشى و نوآورى، همه‌ى اصول مقدس حقيقى را ناديده گرفته يا تحقير و يا مسخره كرده‌اند. يك عده هم به‌صورت عكس‌العملى يا به‌خاطر مسائل ديگرى كه در ذهنشان بود، به پايه‌هايى چسبيدند كه بايد بر روى آن پايه‌ها نوآورى مى‌شد.

اسلاید 8 :

  • نبايستى به آنچه كه گفته شده، اكتفا كرد و متحجر شد؛ يعنى تحجر در مقابل مرز شكنى و افراط در مقابل تفريط. همچنان كه بعضى در محيط سياسى، فاصله‌ى بين هرج و مرج و ديكتاتورى را اصلا قبول ندارند و معتقدند كه در جامعه يا بايد هرج و مرج باشد يا ديكتاتورى! كأنه از اين دو خارج نيست.

اسلاید 9 :

  • در عرصه‌ى فرهنگى هم همين‌طور: يا بايد هرج و مرج و كفرگويى و اهانت به همه‌ى مقدسات و ارزشهاى مسلم و مستدل شود و يا بايد ذهنها بسته شود و تاكسى حرف تازه‌اى زد، فورا همه او را هو كنند و عليه او جنجال نمايند! كأنه هيچ حد وسطى بين اين دو وجود ندارد.

اسلاید 10 :

  • ما بايد آن حد وسط، همان «امر بين الامرين» و تعادل را پيدا كنيم. البته اين هم از راه گفتگوى محترمانه، عاقلانه، منصفانه و با استدلال، عملى است. اين كار هم بايد در حوزه و در زمينه‌ى مسائل حوزه، در زمينه‌ى فقه، فلسفه، كلام و ديگر علوم رايج حوزه انجام گيرد و هم در دانشگاه.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید