بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در پایان این فصل شما باید قادر باشد که : 1- تفاوت بین مدل های مختلف تصمیم گیری ،که مدیران چگونه تصمیمات را می گیرند. 2- شرح ماهیت یادگیری سازمانی و سطوح مختلف که در آن یادگیری اتفاق می افتد. 3- توضیح دهید که چگونه سازمان می تواند ازمدیریت دانش و فن آوری اطلاعات برای ترویج (توسعه) یادگیری سازمانی وبرای بهبود کیفیت تصمیم گیری خود استفاده کنید. 4- شناسایی عوامل، همچون عملکرد خطا های شناختی، که باعث کاهش سطح یادگیری سازمانی می شودونتیجه تصمیم گیری را ضعیف می سازد. 5- بحث کنید در مورد برخی از تکنیک های که مدیران می توانید برای غلبه بر این خطاهای شناختی استفاده کنند و بدین گونه فضای باز، یادگیری های جدید سازمان ترقی می کند.

اسلاید 2 :

تصمیم گیری سازمانی تصمیم گیری سازمانی فرآیند پاسخ به یک مشکل به وسیله جستجو برای انتخاب یک راه حل است. و یا روش عملی ،که برای ذینفعان سازمانی ارزش ایجاد خواهد کرد. که آیا مشکل این است که بهترین ورودی را،برای تصمیم گیری با روش درست به منظور ارائه خدمات به مشتریان پیدا کنیم، و یا به صورت ظاهر شدن این که چگونه با رقیب مهاجم مقابله کنیم، در هر صورت مدیران باید تصمیم بگیرند که چه باید انجام دهند.به طور کلی ، ازمدیران خواسته می شود(انتظار می رود) دو نوع تصمیم بگیرند، برنامه ریزی شده و برنامه ریزی نشده

اسلاید 3 :

تصمیم گیری برنامه ریزی شده : تکراری و روتین هستند. قوانین، ،خط مشى جارى ، و روشهای عملیاتی استاندارد می تواند در پیشبرد به وسیله آنها توسعه یابند. بسیاری از امور روزمره و روشها برای انتخاب راه حل مناسب در قوانین سازمان و روشهای عملیاتی استاندارد شده و در ارزش ها و هنجارهای فرهنگ خود رسمیت می یابند. تصمیم گیری برنامه ریزی شده اجازه می دهد تا یک سازمان بهره وری خود را افزایش دهد و هزینه های ساخت کالا و خدمات خود را کاهش دهد.

اسلاید 4 :

تصمیم گیری برنامه ریزی نشده : جدید و بدون ساختار است. بدون قوانین ، بدون خط مشى جارى ، یا بدون روشهای عملیاتی ،تصمیم گیری برنامه ریزی نشده می تواند در پیشبرد به وسیله آنها توسعه یابند. درتصمیم گیری برنامه ریزی نشده مدیران برای حل مشکلات سازمانی مجبورند روی قضاوت ، بینش و شهود، و خلاقیت تکیه کنند. آنها نمی توانند برای ارائه راه حل های برنامه ریزی نشده، به قوانین و روش های عملیاتی استاندارد تکیه کنند. تصمیم گیری برنامه ریزی نشده اجازه می دهد تا یک سازمان تغییر کند وبا محیط خود سازگار شود به طوری که می تواند با حوادث غیر قابل پیش بینی مقابله کند. و روش های جدیدی از رفتاررا به وجود آورد. به طور موثر مزیتی از محیط خود به دست آورد.

اسلاید 5 :

مدل های تصمیم گیری سازمانی مدل های اولیه تصمیم گیری ،تصمیم گیری را به عنوان یک فرایند عقلانی توصیف می کنند که در آن همه مدیران کاردان تصمیماتی را اتخاذ می کنند که به سازمان ها اجازه می دهد با محیطی که در آن فعالیت می کنند کاملا سازگار شوند. مدل های های جدید تر تصدیق می کنند(تشخیص می دهند) که تصمیم گیری ذاتا فرایندی نامشخص است که در آن مدیران برای راه حل هایی که ممکن است یا ممکن نیست منجر به نتایج مطلوب برای ذینفعان سازمانی شود.

اسلاید 6 :

مدل های تصمیم گیری سازمانی:

 

1-مدل عقلانی

2-مدل کارنگی 

3- مدل تدریجی

4- مدل بدون ساختار

5- مدل سطل اشغال

 

اسلاید 7 :

 مدل عقلانی :
با توجه به مدل عقلانی، تصمیم گیری درست، فرایند سه مرحله ای است .


 مرحله 1، مدیران مشکلاتی را که نیازبه حل دارند،. شناسایی می کنند.
 مرحله 2، مدیران به صورت فردی یا به طور جمعی به دنبال طراحی و ایجاد یک لیست از راه حل های متناوب وروش اقدام(عمل)مشکلاتی هستند که آنها شناسایی کرده اند.
مرحله 3،مدیران پیامدهای احتمالی هرپیشنهاد متناوب را مقایسه می کنند و تصمیم می گیرند که کدام روش انجام کار بهترین راه حل  رابرای مشکل آنها در مرحله (1) شناسایی می کند.

اسلاید 8 :

تحت چه شرایط "ایده آل" مدیران می تواند مطمئن باشند تصمیمی که آنها گرفته اند رضایت ذینفعان را بالا خواهد برد(حداکثر خواهد کرد)؟وضعیت ایده آل این است که در آن هیچ ابهام(عدم اطمینان) وجود ندارد : مدیران می داند تمام مسیرهای اقدام برای آنها باز است. آنها می دانند اثرات دقیق همه پیشنهادات متناوب بر ​​منافع ذینفعان است. آنها قادر به استفاده از همان مجموعه از معیارهای عینی برای ارزیابی هر انتخاب هستند. و آنها با استفاده از همان قوانین تصمیم هر یک از پیشنهادات متناوب را رتبه بندی می کنند و در نتیجه می تواند یکی از بهترین یا درست ترین تصمیم را بگیرند. که حداکثر عایدی (فایده)برای ذینفعان سازمانی خواهد داشت.آیا چنین شرایطی وجود دارد ؟   این حالت ایده آل ،وضعیت فرضی توسط مدل عقلانی تصمیم گیری سازمانی است.

اسلاید 9 :

مدل عقلانی ازابهام، عدم قطعیت ، و هرج و مرج چشم پوشی می کند ،که به طور نمونه افت تصمیم گیری است. محققان به طورغیر واقعی و یا ساده انگارانه سه مفروضات اساسی مدل عقلانی را مورد انتقاد قرارمی دهند: (1) فرض، تصمیم گیرندگان تمام اطلاعات مورد نیاز آنها را دارند. (2) فرض ،تصمیم گیرندگان باهوش وزرنگ هستند. (3) فرض ،تصمیم گیرندگان درباره نیاز هایی که باید انجام شود موافق هستند.

اسلاید 10 :

اطلاعات و عدم اطمینان این فرض که مدیران از همه جریان های تناوبی عمل و عواقب غیر واقعی آنها آگاه هستند. برای اینکه این فرض قابل اطمینان باشد، مدیران به دسترسی تمام اطلاعات لازم برای اتخاذ یک تصمیم نیاز دارند.آنها نیاز دارند اطلاعاتی رادر مورد هر وضعیت ممکن که سازمان ممکن است با آن روبرو شود،جمع آوری کنند و نیازبه دانش دقیق در مورد احتمال کلی ازهر اتفاق افتادن وضعیت است. واضح است، جمع آوری تمام این اطلاعات بسیار گران و هزینه های اطلاعات ، فرم هزینه های نقل وانتقال وابسته به این مدل گزاف خواهد بود. مدل منطقی این موضوع را که تصمیم گیری سازمانی همیشه در میان عدم قطعیت(اطمینان)قرار دارد نادیده می پندارد. ، که هر دو یک فرصت و یک تهدید را برای سازمان مطرح می کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید