بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

    تاريخچه استفاده از سموم

  در طول تاريخ بعضي از بندپايان بعنوان دشمن انسان در جهت كاهش محصولات كشاورزي و  ناقل بيماري ها شناخته شده‎اند و انسان از بدو پيدايش و بويژه ازآغاز متمدّن شدن،همواره به دنبال روشهاي مقابله با اين  دشمنان  بوده است. در زمان هاي قديم انسان از مواد طبيعي  موجود  مانند  مواد معدني و گياهي براي مبارزه استفاده مي‎نمود ،  لازم  به  ذكر است كه تا قبل از شروع جنگ جهاني 2 اكثر مواد شيميايي استفاده شده بر عليه آفات از مواد معدني چون آرسنيك  و گوگرد بودند, و به طور همزمان، استفاده از گياهاني همچون گل پيرتروم, نيكوتين و روتنون نيز مرسوم بود.  دهة 1940 .م آغازي  بود كه در آن «انقلاب حشرهكش ها» بوقوع پيوست.

اسلاید 2 :

    در آن زمان سم DDT در سطح  وسيعي به عنوان حشره‎كش مورد استفاده قرار گرفت.خاصيت حشره‎كشي اين ماده توسط Paul Muller در سال 1939كشف شد و به خاطر اين كشف و استفاده از آن در كنترل بسياري از بيماريها جايزه صلح نوبل درسال 1948را ازآن خودساخت و متعاقباً سم DDTدر سطح وسيع تري توليد و مصرف گرديد و توليد صنعتي ساير سموم نيز ادامه يافت.

  با كشف سم DDT و استفاده از  آن  در از بين بردن حشرات, سازمان جهاني بهداشت اين  ماده  را به نام (گلولة سحرآميز) ناميد و ا دعا  نمود  با  در دست داشتن آن  قادر  به  ريشه‎كني بسياري از بيماريها و ازجمله بيماري مالاريا خواهد بود.كه اين موضوع با بروز مقاومت به سموم در حشرات با شكست مواجه شد.

اسلاید 3 :

    آفت کش ها
تا کنون حدود هشت  میلیون  ماده ی  شیمیایی  انسان ساخت شناسایی شده است که حدود هفتاد هزار ترکیب آن استفاده رایج دارند. یکی از این ترکیبات شیمیایی که هر روز با پیشرفت علم و فناوری  بر تعداد و مقدار مصرف آن ها در محیط افزوده می شود آفت کشهایی هستند که برای مبارزه  با  آفات  کشاورزی و بهداشتی به طور وسیعی استفاده می شود.به طور کلی آفت کش  ماده  یا   مخلوطی از  مواد  است  که  برای پیشگیری ، نابودی  یا  کنترل  آفات شامل ناقلین بیماری های انسانی و حیوانی یا گونه های ناخواسته گیاهی و حیوانی بکار می رود. اغلب آفت کش ها علاوه بر ماده ی موثر، دارای  مواد حامل  و هم چنین حلال ها و ترکیباتی هستند که جذب  و ویژگی های  دیگر  آفت  کش ها را بهبود می بخشد بخش بزرگی از آفت کش های تجاری را مواد بی اثر تشکیل می دهد که  اثرات  مضر آنها ممکن است از عاملهای موثر بیشتر باشد، اما در بحث مربوط به اثرات بهداشتی آفت کشها کمتر سخنی از آنها به میان می آید.

اسلاید 4 :

    راه های ورود آفت کشها به منابع آب
آفت کش ها  معمولا  به  صورت  گرد،  گرانول ،  امولسیون و سوسپانسیون استفاده می شوند و ورود آن ها به محیط زیست بلافاصله پس از مصرف صورت می گیرد. راه یابی آفت کشها به داخل روانابهای سطحی فرآیند پیچیده ای  است که تعریف و تبدیل  بخشهای مختلف فیزیوشیمیایی آن به مفاهیم ریاضی مشکل می باشد.
آلودگی منابع آب به آفت کش ها به کاربردنادرست این مواد بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و حوادث ایجاد شده در کشاورزی، صنعت و  تجارت آفت کش ها نسبت داده شودوحتی درصورت رعایت اصول صحیح کشاورزی،می توانند وارد منابع آب شوند. 

اسلاید 5 :

به طور کلی راه های ورود آفت کشها به منابع آبی عبارتند از :

1.انتقال آفت کشها از طریق بارندگی و ریزش های جوی

2.آلودگی مستقیم آبهای سطحی بر اثر انتقال جریان های هوایی

انتقال به همراه زهاب های کشاورزی

3.ورود باقیمانده محلولهای آفت کشها پس از پایان عملیات سم پاشی

4.فاضلاب و پسآب های ناشی از صنایع تولید آفت کش ها

5.ورود آب های مورد  استفاده  برای  شست  و  شوی  لوازم و تجهیزات سمپاشی

6.جریان یافتن آب از لایه های خاک و فرسایش خاک

7.ورود تصادفی و دفع نادرست زباله های سمی و صنعتی

8.کاربرد مستقیم در منابع آبی برای کنترل حشرات آبزی

اسلاید 6 :

    اثر بر روی اکوسیستم آبی
رفتار آفت کش ها در  محیط های آبی تحت  تأثیر عامل های متعددی قرار داشته و از طرفی  حساسیت  موجودات زنده به آفت کش ها به شدت با یکدیگر متفاوت است .

    بر اساس مقررات اتحادیه  اروپا حداکثر غلظت 10 میلی گرم بر لیتر برای یک   ماده   موثر خاص و مجموع 50 میکرو گرم بر لیتر برای تمام  آفت کش های  موجود  در آب باید رعایت شود. میزان سمیت آفت کش های مختلف برای انواع ماهی ها متفاوت است.آفت کشها درغلظت های پائین برای بی مهرگان آبزی و ماهی ها کشنده می باشند چنان چه اندرین برای ماهی قزل آلای  رنگین  کمانی با 007/0-006/0 میلی گرم بر لیتر است و دز کشندگی DDT برای همین نوع ماهی 018/0-016/0 میلی گرم بر لیتر است.

اسلاید 7 :

  برخی از آفت کشهای شیمیایی به دلیل داشتن زمان پایداری طولانی، بالا بودن حلالیت  در  چربی و  پائین بودن سرعت تجزیه دربدن موجودات زنده و محیطهای آبی،در بافت های ذخیره ای و انباشته به زنجیره ی غذایی وارد می شوند و در نتیجه باعث حذف گونه های حساس می شوند دردراز مدت می تواند نظام اکوسیستم رامختل سازد .

   جمع پاره ای از حشره کش ها در غلظت های  کم می تواند بر بو و مزه آب و به طور کلی بر اجزا بسترآبی مانند میکرو ارگانیسم ها، ماهی ها، دوزیستان، پلانکتون ها و همچنین بر PH و CO2 و فرآیند تولید اکسیژن توسط فیتوپلانکتون ها اثر گذارند.

اسلاید 8 :

طبقه‎بندي سموم

سموم را بر اساس منشأ و مواد شيميايي موجود مي‎توان به گروه هاي زير طبقه بندي نمود:

1 ـ سموم كلره (Organochlorine compounds)

   اين گروه از سموم در طيف وسيعي  بر عليه آفات و حشرات موذي، مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترين سمومي كه در اين گروه قرار دارد مي‎توان به سموم ذيل اشاره نمود : ددت, ديلدرين, BHC, ديكوفول, آلدرين, كلردان, هپتاكلر و اندوسولفان. از مهم ترين  خصوصيات  اين  سموم مي‎شود به پايداري طولاني آن ها در محيط و طيف وسيع حشره‎كشي آنها اشاره نمود.

اسلاید 9 :

2  ـ سموم فسفره (Organophosphate insecticides)

  حشره كشهاي فسفره مصنوعي، مولكول هاي آلي حاوي فسفر مي‎باشند. هم زمان با جنگ جهاني  دوّم  اين  گروه از سموم بعنوان گازهاي جنگي توسط آلماني‎ها سنتز شدند و سپس به خاصيت حشره‎كشي آن ها پي برده شد. تا كنون بيش از 100 تركيب از اين سموم به بازار آمده است و از راه هاي مختلف بر روي حشرات اثر مي‎گذارند.

   از مهمترين سموم در اين گروه مي‎توان به مالاتيون, پاراتيون, ديازينون, سيستوكس, متاسيستوكس,تمفوس, كلروپيروفوس متيل , پيريميفوس متيل, فنتيون و فنيتروتيون اشاره نمود. خاصيت ابقايي اين سموم درمقايسه با سموم كلره كمتر مي‎باشد.

اسلاید 10 :

3 ـ ساير سموم جديد

     علاوه بر گروه هائی كه قبلاً توضيح  داده شد,هم اكنون انواع و اقسام سموم از  گروه هاي مختلف به بازار عرضه شده است  كه  مكانيسم عمل آنها ممكن است با گروههاي قبلي متفاوت باشد. از جمله  مي‎توان به Biopesticides اشاره نمود كه از سم حاصل  از  باكتري  Bacillus thuringiensis  بر عليه آفات استفاده مي‎شود.  

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید