بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مدرنیسم ریشه در روشنفکری فلسفه اروپایی قرن هفدهم و هجدهم دارد که منتسب به دکارت،لاک و کانت است.
 
روشنفکری که غالبا بعنوان (عصر خرد) توصیف می شد،در پی جایگزینی علوم عقلی بجای فئودالیسم و موهوم پرستی بود.
 
نگاه مدرنیست بر این باور است که "واقعیت عینی و فیزیکی" مورد بحث ما است و در نتیجه هر نگاهی، دیدگاهی از یک چیز (پدیده) اما دیدگاهی متفاوت از آن پدیده (خواه فیل باشد خواه سازمان) است.

اسلاید 2 :

نظریه پردازان مدرنیست سازمان معتقدند که دانش کامل به معنای فهم چگونگی و چرایی نحوه عمل سازمان ها و چگونگی تاثیرپذیری کارکرد آنها از شرایط مختلف محیطی است.
 
آنها شیوه های تشخیص مسائل سازمانی را طراحی کردند تا مدیریت را به طرق کارآمدتر و اثربخش تر اعمال کنند که مزیت رقابتی و سودآوری را ایجاد کند.
 
بطور خاص از نظر مدرنیست،سازمانهای اثربخش قادرند فشارهای داخلی و خارجی را متوازن سازند،قابلیت های محوری را شکل دهند و کارایی و انطباق با تغییر را افزایش دهند.

اسلاید 3 :

سه نظریه،بخش اعظم منطق زیربنایی نظریه سازمان مدرنیست امروزی را شکل می دهد:
1-نظریۀ عمومی سیستم ها
2-نظریه سیستم های اجتماعی-فنی
3-نظریۀ اقتضایی

اسلاید 4 :

درسال 1950 توسط لودوینگ فون برتالنفی آلمانی که متخصص فیزیولوژی موجودات زنده بودمطرح شد.
هدف برتالانفی از این تئوري، تبیین همه پدیده هاي علمی، هم در علوم طبیعی و هم در علوم اجتماعی از اتم و مولکول و یاخته گرفته تا اندامک، افراد، گروه ها و جوامع، بود. او براي تعمیم پذیري این تبیین، همه این پدیده ها را سیستم نامید، آنگاه در پی قوانین و اصولی برآمد که بتواند همه این سیستم ها را تبیین کند. این تئوري می تواند براي هر چیزي که علم می تواند آن را مورد مطالعه قرار دهد، به کار برده شود.
 
یکی از حامیان پرشور برتالانفی، کنت بولدینگ بود. او علوم را به عنوان سلسله مراتب سیستم ها مفهوم سازي کرد. سلسله مراتب سیستم ها از دیدگاه بولدینگ براي تعیین مفاهیم اصلی تئوري سیستم ها به طور گسترده اي استفاده می شود.
 
 

اسلاید 5 :

بدین ترتیب به موازات حرکت شما به سمت سطوح بالاتر در سلسله مراتب، هر سطح، مشخصه هاي سطوح پایین تر را در بردارد؛ اما سیستم هاي سطح بالاتر مشخصه های منحصر بفردی دارند که نمی توانند در سیستم های سطوح پایین متجلی شود. 
 
این امر دلالت بر آن دارد که تئوری سیستم های سطح پایین تر می توانند در سیستم های سطح بالاتر بکار برده شوند؛ اما عکس آن صادق نیست. به این دلیل است که می توان از تئوری هاي مطرح شده در علوم طبیعی برای کمک به تبیین سازمان ها استفاده کرد. ولی بر عکس آن امکان ندارد. 
 
 

اسلاید 6 :

از سطح 2 به بالا همه سیستم ها پویا هستند، یعنی اجزای متحرکی داشته و دلالت بر نوعی تغییرات دارند. در سلسله مراتب بولدینگ از سطوح 3 به بالا سیستم ها به واسطه توانایی تولید و استفاده از بازخور برای اصلاح انحرافات از حالات مطلوب از قبل تعیین شده، دارای نوعی ظرفیت کنترل هستند. سطح 4 ، ایده مهم سیستم باز را معرفی می کند. سیستم باز نوعی مدل مفهومی ایجاد می کند که برای نظریه های سازماندهی مدرنیست بنیادی است.
 
 

اسلاید 7 :

در تئوری سازمان مدرن، دیدگاه مدیریت عالی معمولاً در قالب رابطه سازمان با محیطش مفهوم سازی می شود. مدیریت میانی عموماً در پیوند فعالیت های داخلی سازمان خصوصاً تبدیل چشم انداز استراتژیک مدیریت عالی به فعالیت های هماهنگ شده میان واحدهای سازمان تعریف می شود. نگاه سرپرستی معادل با مسائل روزانه مدیریت کارگران درون یک واحد است. بدین ترتیب دیدگاه های سطوح متفاوت مدیریت می تواند به عنوان سطوح تحلیل توصیف شده به عنوان محیط، سازمان و واحد ارتباط داده شود.
 

اسلاید 8 :

نظریۀ سیستم های اجتماعی-فنی،حاصل پژوهش دو پژوهشگر موسسۀ تاویستاک،اریک تریست و کن بام فورث بود که تأثیر فن آوری بر بهره وری،انگیزش،روحیه و استرس در معادن زغال سنگ بریتانیا در اوائل دهۀ 1950 را بررسی کردند.
 
فرد امری،دیگر پژوهشگر موسسۀ تاویستاک،نظریۀ سیستم های اجتماعی-فنی را در قالب مقاله ها و کتاب هایی مفهوم سازی کرد.
 
او اثر سیستم های فنی و اجتماعی بر نیازهای روانی افراد را مفهوم سازی کرد و پیشنهاد داد که سیستم های تولید باید باز طراحی شوند تا کار تیمی،به کارگیری مهارت های مختلف و خود مدیریتی را میسر سازند.

اسلاید 9 :

نظریۀ اقتضایی در دهۀ 1960 ظهور کرد.مورخین این نظریه معتقدند که مناسبترین راه،طراحی و مدیریت سازمان براساس ویژگی های وضعیتی 
است که سازمان خود را در آن می یابد.
 
به عبارت دیگر،طرح سازمانی مشروط به بسیاری از عوامل از جمله محیط،اهداف،فن آوری و افراد است و سازمان های اثر بخش،سازمان هایی هستند که در آنها این عناصر متنوع،همسازی می شوند.
 
نظریه پردازان اقتضایی تلاش می کنند تا اقتضائات کلیدی در هر وضعیت را شناسایی کنند و تلاش می کنند تا بهترین تناسب بین آنها را تعیین کنند، در واقع نظریۀ اقتضایی براساس معیار عقلانیت و کارایی فنی ارزشیابی می شود.

اسلاید 10 :

منطق نمادین-تفسیر گرایی براین باور استوار گردید که واقعیت های سازمان به موازاتی که افراد با هم تعامل و مذاکره کرده و تجربۀ خود را معنا می بخشند،به صورت اجتماعی ساخته می شوند و نظریه پردازان نمادین-تفسیری،چگونگی معنا بخشی و ابلاغ معنا در وضعیت های خاص را مطالعه میکنند.
 
آنها معتقد بودند چون معنا،درون تعاملات و نمادها و مصنوعات مستتر است و ممکن است بوسیلۀ افراد مختلف،متفاوت تفسیر شود،باید به تفاسیر چندگانه و نقشی که بستر در شکل دهی تفسیر وضعیت ها و رویدادها بوسیلۀ افرادی که آنها را تجربه می کنند ایفا می کند،بپردازیم.
 
بنابراین نظریه پردازان نمادین-تفسیری بر شعور متعارف و فهم های تجربی تأکید دارند و غالباَ بر فهم ها و تفاسیر خود به موازات مطالعۀ سوژه های خود تأمل می کنند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید