بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

پادشاهی آقا محمد خان
پادشاهی فتحعلی شاه
روابط ایران و اروپا و
جنگ های ایران و روسیه
سلسله ی قاجاریه توسط آقا محمد خان تاسیس شد .
عهد نامه ی مفصل میان ایران و انگلیس امضا شد
نیرومندترین رقیب آقا محمد خان لطفعلی خان زند بود .
جنگ های ایران و روسیه در زمان فتحعلی شاه قاجار اتفاق افتاد .

اسلاید 2 :

قاجارها یکی از طوایف ترک بودند که پس از حمله ی مغول به ایران در استرآباد (گرگان) سکنی گزیدند. کریم خان زند پس از قتل رئیس ایل قاجار فرزندش آقامحمدخان را همراه خویش به عنوان گروگان به شیراز برد. پس از مرگ کریم خان، آقامحمدخان قاجار تلاش خود را برای رسیدن به قدرت و سلطنت کرد.
آقا محمد خان پس از فرار از شیراز خود را به آنجا رساند و در اندک مدتی برادران و مخالفان خود را مطیع ساخت

اسلاید 3 :

آقا محمد خان پس از سلطه بر گرگان و دیگر قسمت های مازندران در صدد مقابله با نیرومند ترین رقیت خویش یعنی لطفعی خان زند برآمد و به این منظور به شیراز حمله کرد. حاج ابراهیم خان کلانتر صدر اعظم لطفعلی خان دروازه های شهر را به روی خان زند بست و او را به پایتخت راه نداد. لطفعلی خان که می دانست به زودی سپاه آقا محمد خان فرا خواهند رسید، ناچار به کرمان رفت و در این شهر سنگر گرفت و آقا محمد خان قاجار شهر کرمان را محاصره کرد و پس از تصرف شهر عده ی زیادی از مردم کرمان را کشت و سپس لطفعلی خان زند را در قلعه ی بم دستگیر کرد و به قتل رساند

اسلاید 4 :

پس از بازگشت از نخستین لشکر کشی به گرجستان در سال 1210 هـ.ق در تهران تاجگذاری کرد و رسماً سلسله قاجار را پایه گذاری نمود و در دومین لشکر کشی به گرجستان در یکی از شبها بر دو تن از خدمتکاران خویش خشم گرفت و وعده ی مرگ داد و آنها شبانه به چادر آقا محمد خان قاجار ریختند و اورا کشتند.

اسلاید 5 :

آقا محمد خان در طی 18 سال حکومت خود توانست قسمت اعظم خاک ایران را تحت نفوذ خویش در آورد. وی غالباً به جای بکار بردن شمشیر با تدبیر و دادن رشوه به مقاصد و نیات خود می رسید. او مردی سنگدل و خشن و کینه توز و سخت کوش بود. از دور هیکل وی به یک جوان شباهت داشت ولی از نزدیک شخصی بی ریش با صورتی چروک خورده بود که قیافه ای مهیب بود و اگر کسی صدای او را از پشت پرده یا دیوار می شنید فکر می کرد که صدای یک زن می آید. هنگام تصرف کرمان دستور داد بیست هزار جفت چشم از اهالی آنجا را از حدقه در آورند و به او تقدیم دارند و بدین طریق تمام جمعیت ذکور شهر کرمان کور شدند و زنانشان مانند برده بدست لشکر فاتح افتادند. در تصرف تفلیس نیز دستور داد پیران و مردان بیمار و نیز تمام کشیشان شهر قتل و عام کنند و مردم سالم و تندرست را از زن و مرد که شمار ایشان به بیست هزار تن می رسید به بردگی گرفتند و در تصرف خراسان با اینکه شاهرخ نابینا نوه ی نادر به استقبال آقا محمد خان آمد ولی او به طمع جواهرات نادری دستور داد خمیر بر سر شاهرخ نابینای پیر گذاشتند و سرب گداخته ریختند تا محل یاقوت مشهور اورنگ زیب را بگوید ولی او در گذشت. آقا محمد خان در هنگام مرگ 63 سال داشت و جسدش را در نجف اشرف به خاک سپردند.

اسلاید 6 :

پس از قتل آقا مجمدخان قاجار، باباخان برادر زاده ی او، خود را از شیراز به تهران رساند و بر تخت سلطنت نشست و خود را فتحعلی شاه نامید.

اسلاید 7 :

فتحعلی خان که برادرزاده آقا محمد خان بود با کمک و راهنمایی حاج ابراهیم خان کلانتر به سرعت خود را از شیراز به تهران رساند و به تخت سلطنت نشست و خود را فتحعلی شاه نامید

اسلاید 8 :

در درس چهارم خواندید که انقلاب صنعتی موجب توجه کشورهای اروپایی به دیگر مناطق جهان برای کسب منافع اقتصادی شد. در زمان حکومت فتحعلی شاه همین موضوع باعث توجه همزمان سه کشور مهم آن زمان یعنی فرانسه، انگلستان و روسیه به کشور ما گردید.

اسلاید 9 :

از مدت ها پیش از دوره ی قاجار، انگلستان موفق به سلطه بر هندوستان شده بود و در این زمان هند بزرگ ترین مستعمره ی انگلستان بود. در زمان فتحعلی شاه ناپلئون بناپارت که در فرانسه حکومت می کرد. هم انگلستان را مورد حمله قرار داد و هم قصد کرد تا روسیه را تصرف کند و برای فتح هند و دستیابی به منافع انگلیس تصمیم گرفت تا با ایران روابط دوستانه برقرار کند. روسیه دشمن مشترک ایران و فرانسه بود. فتحعلی شاه که می دانست درمقابل روسیه ناتوان است، پیشنهاد دوستی فرانسه را پذیرفت و قراردادی میان ایران و فرانسه بسته شد که براساس آن ایران اجازه داد دولت فرانسه هر وقت بخواهد از خاک ایران به سوی هندوستان نیرو بفرستد و فرانسه نیز تعهد کرد که تجهیزات نظامی به ایران بدهد و ایران را مقابل روسیه یاری کند. اما اندکی بعد، چون ناپلئون با روسیه پیمان دوستی بست، ایران را درمقابل روسیه تنها گذاشت.

اسلاید 10 :

شاه ایران با برقراری ارتباط با انگلستان موافقت کرد و قراردادی به نام عهدنامه ی مفصل میان دو دولت به امضا رسید. بر طبق این قرارداد ایران تعهد کرد که انگلستان را در حفظ هندوستان یاری دهد و انگلستان نیز پذیرفت که کمک های مالی و نظامی دراختیار ایران قرار دهد. این قرارداد نتیجه ای برای ایران دربرنداشت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید