بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

یکی از مراحل اجراء و پیاده سازی مدیریت استراتژیک Strategic Management خصوصا در متد و رویکردSWOT ،  Strength Weakness Opportunity Threat تحلیل عوامل درونی سازمان می باشد.در این اقدام،شرایط و اوضاع داخلی سازمان،بررسی و ارزیابی می گردد.این تحلیل،شرایط داخلی سازمان را در جهت تعیین نقاط قوت و نقاط ضعف انجام می دهد.

 

در این گام از برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک سازمان خود،در نظر گرفتن دو نکته مهم،الزامی می باشد. نخست اینکه تعیین عوامل درونی یا همان نقاط قوت و ضعف،بایستی به صورت گروهی،انجام شود. مدیران واحدهای ستادی و صف،بایستی در کنار هم،این عوامل را تعیین نمایند.نکته دوم،این است که تعیین نقاط قوت و ضعف سازمان به جز نظرات مدیران و کارشناسان،که بصورت شهودی است،باید مبتنی بر اطلاعات،آمار و داده های واقعی باشد.در سازمان های مختلفی دیده ایم که به صورت گروهی و در قالب کمیته برنامه ریزی استراتژیک،روی تحلیل محیط درونی،کار می شود.اما اینکه عوامل مشخص شده با توجه به شاخص های اندازه گیری شده و اطلاعات دقیق،تأیید گردد را،کمتر مشاهده کرده ایم.

 

در نظر داشته باشید،مواردی که مدیران سازمان و کارشناسان صاحب نظر و متخصص آن به عنوان عوامل موثر درونی،بر اساس درک و تجربه خود از شرایط سازمان بیان می کنند،را بایستی با داده های صحیح و مناسب،سنجیده و صحه گذاری نمایید،در این صورت است که می توانید تا حدود زیادی نسبت به کارایی و اثر بخشی استراتژی هایی که بعدا  بر اساس تحلیل درونی و بیرونی تعیین می کنید،اطمینان داشته باشید

اسلاید 2 :

قوت ھا

قوت های سازمان همان منابع و تواناییهای است که در اختیار دارد و می تواند از آنها به منظور ایجاد یک مزیت رقابتی استفاده کند. موارد زیر می توانند از قوت های شرکت به حساب آیند :

 

اختراعات ثبت شده شرکت.

نام تجاری و برند شناخته شده.

شهرت در بین مشتریان.

مزیت در قیمت تمام شده.

دسترسی اختصاصی به منابع طبیعی.

دسترسی به شبکه های توزیع مناسب.

نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده.

اسلاید 3 :

ضعف ھا

نبودن بعضی از توانایی های کلیدی در سازمان می تواند به عنوان یک ضعف در سازمان تلقی شود. موارد زیر می توانند از ضعف های شرکت ها باشند :

 

عدم پشتیبانی و حفاظت از اختراعات.

نام تجاری و برند ضعیف.

ناشناخته بودن در بین مشتریان.

ساختار پر هزینه در شرکت.

عدم دسترسی به منابع.

عدم دسترسی به شبکه های توزیع.

نیروی انسانی ناکارآمد.

اسلاید 4 :

فرصتها

شناسایی و بررسی دقیق محیط خارجی می تواند فرصت های جدیدی را برای مدیران شرکت نمایان سازد و همین فرصتها می توانند آغازگر مسیر جدیدی برای توسعه و رشد باشند فرصتها می توانند شامل موارد زیر باشند :

 

نیاز برطرف نشده مشتری.

ظهور تکنولوژی های جدید.

کم شدن محدودیت های قانونی.

حذف موانع تجارت جهانی.

اسلاید 5 :

تهدیدها

تغییر در متغیرهای خارجی و محیطی می تواند تهدید هایی را برای شرکت در پی داشته باشد. مواردی چون :

 

تغییر در سلیقه ی مشتری که باعث فاصله گرفتن او از محصولات ما می شود.

ظهور محصولات جایگزین پر قدرت.

افزایش محدودیت های تجاری.

اسلاید 6 :

شایستگی های ممتاز و مزیت رقابتی

اگر نقاط قوت شرکت و سازمانی به گونه ای باشد که شرکت های رقیب نتوانند به راحتی از آنها تقلید کنند. گفته می شود که آن شرکت دارای شایستگی های ممتاز Distincti e Competencies است.برای اینکه شرکتی بتواند دارای مزیت رقابتیCompetiti e Ad antage شود،باید به گونه ای عمل نماید که بتواند از وجود شایستگی های ممتاز حداکثر بهره را ببرد.استراتژی ها،بایستی به گونه ای،برنامه ریزی و اجرا گردند که نقاط ضعف شرکت،به حداقل برسد،سپس بتوان آن ها را به نقاط قوت،تبدیل کرد و شاید بتوان با تلاش فراوان،آنها را به شایستگی های ممتاز،بدل نمود.

شایستگی های ممتاز یا صلاحیت های متمایز یک سازمان دارای دو منشأ می باشد:

    الف.منابع سازمان

    ب.قابلیت های سازمان

برخی از صاحب نظران و بزرگان مدیریت استراتژیک،عقیده دارند که اهمیت تجزیه و تحلیل عوامل درونی سازمان  از ارزیابی عوامل خارجی،اهمیت بیشتری دارد.استدلال آنها بر این پایه استوار است که چون محیط رقابت،بسیار متغیر و سلایق و خواسته های مشتریان،دستخوش دگرگونی های زیادی می شود،بررسی عوامل خارجی،نقطه اتکای پایداری را برای سازمان،ایجاد نمی کند تا در بلند مدت،بتوان روی آنها  برنامه ریزی کرد،پس بایستی بر مبنای منابع و توانایی های سازمان،برنامه های مناسبی را پی ریزی کرد و تدوین استراتژی ها را بر پایه ی با ثبات تری،بنا نهاد.

اسلاید 7 :

منابع

منابع هر سازمانی شامل تکنولوژی و دانش فنی،منابع انسانی و نیروهای متخصص،تجهیزات و ماشین آلات، منابع مالی و . . . می باشد که این منابع به دو دسته کلی،تقسیم می شوند.

1 - منابع ملموسTangible Resources : مانند زمین،ساختمان،تجیهزات و . . . 

2 - منابع نا ملموسIntangible Resources : منابع و امکاناتی که قابل دیدن و لمس کردن نمی باشند مانند مارک،برند،خوش نامی و شهرت،دانش فنی،شیوه های خاص بازاریابی و . . .

برای اینکه یک سازمان،از شایستگی های ممتاز،برخوردار باشد،منابع آن باید دو ویژگی منحصر به فرد بودن               و ارزشمند بودن را همزمان داشته باشند.منبع منحصر به فرد،منبعی است که سازمان های دیگر آن را در اختیار ندارند.همچنین یک منبع،وقتی ارزشمند به حساب می آید که به روش های خاصی به ایجاد یا افزایش سطح تقاضا برای محصولات سازمان کمک کند.بر خلاف منبع منحصر به فرد،منابع ارزشمند را ممکن است شرکت های دیگر،دراختیار داشته باشند،اما بنا به دلایلی از قبیل عدم مدیریت مناسب و یا فقدان توان مالی کافی،نمی توانند از آن استفاده کنند.

اسلاید 8 :

قابلیت ها

قابلیت های سازمان،به مهارت های سازمان در هماهنگی منابع و استفاده بهره ور و کارا از آنها بر می گردد ، این مهارت ها در امور روزمره سازمان قرار دارند.این امور روزمره،روش هایی هستند که سازمان از آن طریق ، تصمیم گیری کرده و فرآیند های درونی خود را به منظور رسیدن به اهداف سازمان،مدیریت می نماید.به بیان کلی تر،قابلیت های سازمانی،محصول سیستم های کنترلی و ساختار سازمانی می باشد.

تمایز قائل  شدن بین منابع و قابلیت ها،برای درک و فهم این که،چه چیزی صلاحیت متمایز را ایجاد می کند ، بسیار حیاتی است.یک سازمان،ممکن است منابع منحصر به فرد و ارزشمندی را دارا باشد،اما قابلیت سازمان در استفاده موثر از آن منابع است که سازمان را قادر می سازد تا صلاحیت متمایز را ایجاد و حفظ نماید

اسلاید 9 :

مزیت کار گروهی و تیمی در تحلیل محیط داخلی سازمان

فرآیند بررسی عوامل داخلی سازمان،فرصت مناسبی را به وجود می آورد تا مدیران و کارشناسان سازمان بتوانند رابطه شغل و وظایف واحدی خود را با کل سازمان،بهتر درک کنند و این،یک مزیت بزرگ است،زیرا اگر مدیران و کارکنان سازمان بتوانند شیوه ای را که در سایر واحد ها و فعالیت های سازمان اثر می گذارد،درک نمایند،وظایف خود را بهتر انجام می دهند،چرا که می توانند از مسائل،مشکلات و نیازهای دیگر قسمت های سازمان آگاهی بیشتری پیدا کنند.

اسلاید 10 :

باید ها در واحدهای سازمان ها

هر سازمانی از واحد های مختلف تشکیل شده و کسب و کار آن از فرآیندهای متنوعی تشکیل شده است.همه سازمانها در واحدها و قسمت های مختلف خود،شرایط یکسانی ندارند.یک سازمان ممکن است تیم مهندسی و طراحی،متخصص و کاملا حرفه ای،داشته باشد اما سازمانی دیگر،واحد بازاریابی،توزیع و فروش فعال و توانمندی را در اختیار داشته باشد.بدون آنکه تفاوت های ساختاری سازمان ها را به لحاظ فعالیت در حوزه های مختلف در نظر بگیریم،می دانیم که سازمان ها،عمدتاٌ و عموما،دارای واحدهای زیر،می باشند :

تأمین / خرید / تدارکات

مهندسی تولید / عملیات /  ارائه خدمات

امور مالی /  حسابداری

فنی /  نگهداری و تعمیرات / تأسیسات

بازاریابی / توزیع /  فروش /  خدمات پس از فروش

مدیریت

اداری /  مدیریت منابع انسانی

فن آوری اطلاعات

برنامه ریزی

کنترل کیفیت

تضمین کیفیت

تحقیق و توسعه

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید