بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

توسعه‌ ، از مباحث‌ پردامنه‌ و گسترده چند رشته‌ای‌ علوم‌ اجتماعی‌، با ادبیات‌ متنوع‌ و فزاینده‌ای‌ كه‌ زمینه‌ساز تأسیس‌ گرایشهای‌ فرعی‌ در پاره‌ای‌ از رشته‌های‌ علوم‌ اجتماعی‌ چون‌ اقتصاد با عنوان‌ «اقتصاد توسعه‌» و جامعه‌شناسی‌ با عنوان‌ «جامعه‌شناسی‌ توسعه‌» شده‌ است‌. همچنین‌ توسعه‌ عنوانی‌ است‌ برای‌ مجموعه‌ای‌ از راهبردها، برنامه‌ها و سیاستهای‌ كلانِ دولتها بویژه‌ در كشورهای‌ جهان‌ سوم‌، با هدف‌ بهبود و ارتقای‌زندگی‌ مادّی‌ و معنوی‌ مردم‌ (شهروندان‌)، كه‌ در قالب‌ فرآیندی‌ چند بُعدی‌ (سیاسی‌، اقتصادی‌، فرهنگی‌ و اجتماعی‌) و پیچیده‌، تدوین‌ و تصویب‌ و اجرا می‌شود.

اسلاید 2 :

مفهوم توسعه در انگلیسی  واژه  Development مترادف  با ظهور قرار داده شده است . در فرهنگ انگلیسی آکسفورد توسعه به معنای   « باز شدن تدریجی » « بارز شدن » « کاملتر شدن اجزای هر چیز »   « تطور» {Evolution} و رشد آنچه که در نطفه مکنون است .

پیشرفت یا ترقی به معنای تغییر از یک وضع بدتر به یک وضع بهتر یا افزایش انطباق یا حرکت در مسیر مطلوب .

تکامل به معنای افزیش تمایز و تخصصی شدن است یا نوع منظمی از حرکت که نوع جدیدی از تغییر را به وجود می آورد .

اسلاید 3 :

 

 

 

رشد (growth) به دگرگونی کمی اطلاق می شود و نگاه مهندسی به مسائل دارد {منظور از دگرگونی حرکتی است که پدیده در اثر آن حالت، شکل و ماهیت جدیدی پیدا می کند } در حالی که توسعه تعریفی کیفی است

اسلاید 4 :

مفهوم تاریخی توسعه

    پورفسور مولانا در کتاب « گذار از نوگرایی » کلمه توسعه را منتسب به ابن خلدون می داند که برای اولین بار اصطلاح « علم العمران » بکار برده است . از نظر استناد توسعه به مفهوم عمران یعنی آباد کردن ، سابقه تاریخی و قدیمی این مفهوم را می رساند . وامروزه مفهوم شیوا و رسای عمران خود را در استعمار که هم خانواده کلمه عمران و به مفهوم « طلب عمران و آبادی است » توجیه می نماید .

* فرایند توسعه بر حسب تجربه های تاریخی تحقق آن بیش از هر چیز با دو مفهوم عملیاتی صنعتی شدن و رفاه اجتماعی پیوستگی دارد و مترادف پایه ای آن در بخش مهمی از عمر بالنسبه این اصطلاح مفهوم افزایش تولید نا خالص داخلی (GDP) و رشد اقتصادی بوده است.

* فرایند توسعه در ذات خودش مفهوم گذار از شرایط و ساختار های نوین است    

 

اسلاید 5 :

این مولفه های گذارنخستین بار در جهان در قرن 18در قسمت های شمال غربی اروپا (بریتانیای کبیر) ظاهر شد .در قرن 19در جنوب و شرق اروپا گسترش یافت. درپایان قرن 19 در شرقی ترین نواحی اروپا مشتمل بر روسیه و نیز ژاپن قابل تشخیص بود.

همچنین در همین دوران در ایالت متحده و بدنبال آن کانادا،استرالیا،زلاند نو و سپس بخش هایی از آمریکای لاتین در اوائل قرن 20 به کاروان توسعه جهانی پیوستند.

در نیمه اول قرن 20به طور فزاینده بعد از جنگ جهانی دوم نشانه های اولیه توسعه در بخش هایی از آسیا و در مقیاسی محدودتر در نواحی آفریقا به ظهور رسید.در پایان نیمه اول قرن 20فقط حدود یک چهارم از جمعیت جهان گذار از جامعه سنتی به جامعه نوین آن پیشرفت داشت بر حسب اکثر شاخص های مورد وفاق توسعه  یعنی:

 

اسلاید 6 :

 

 

1.صنعتی شدن

2.وجود طبقه متوسط گسترده

3.دموکراسی واقعی-توسعه یافته

اسلاید 7 :

 

 

 

تجربه های جهانی نشان می دهد که توسعه واقعی هرگز از طریق فشار از بالا محقق نخواهد شد . این حکومت ها نیستند که توسعه را محقق   می کنند بلکه توسعه به دست مردمی  از همه قشرها و طبقات اجتماعی محقق می شود که شایستگی و بلوغ لازم برای نیل به توسعه را پیدا کرده باشند

اسلاید 8 :

تعاریف توسعه :                                                                          توسعه ، به مفهوم عام نوعی از دگرگونی است که انسان با تلاش و کوشش آگاهانه و به طور ناآگاهانه جهت رفع نیازها و تأمین امنیت ، در خود و محیط ایجاد می کند .

در تعریف خاص ، عبارت است از دگرگونی کیفی و ساختاری در تمام ارکان و عناصر جامعه آنطور که جامعه از وضعیت موجود به وضعیت نوینی گذر می کند.       

   مثلا ً از مرحله کشاورزی به مرحله صنعتی یا از مرحله وابستگی به مرحله خود اتکایی و خود کفایی گام نهد .

اسلاید 9 :

اندیشمندان توسعه را به لحاظ ابعاد و اشکال تقسیم بندی نموده اند.

ابعاد توسعه عبارتند از:                                                                 1- توسعه اقتصادی                                                                      2- توسعه سیاسی                                                                        3- توسعه فرهنگی                                                                      4- توسعه اجتماعی                                                                       5- توسعه پایدار                                                                           6- توسعه انسانی 

اسلاید 10 :

در خصوص بحث از اشکال توسعه در جامعه انسانی شاهد د و نوع مشخص و نسبی توسعه در جوامع انسانی هستیم : 

   1- توسعه درون زا ، درون جوش ، موزون و پایدار (برپایه ضرورتها ، نیازها و خواسته ها ی ساختاری جامعه رخ می دهد)

   2- توسعه برون زا ، وابسته ، ناموزون و ناپایدار (نوعی از دگرگونی اجتماعی –اقتصادی) است که بر پایه ضرورت ها ، نیازها و خواسته های عامل خارجی و یا جامعه مسلط در جامعه زیر نفوذ و زیر سلطه رخ می دهد و موجب وابستگی ساختاری نظام اجتماعی – اقتصادی به جامعه مسلط می شود .                                                                                  

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید