بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بچه ها تا دوسالگی شیرخوار تلقی مي شوند. اين زمان به سه دوره تقسیم می شود:
 
دوره شيرخوارگی انحصاری (6 ماه اول زندگی)
Nursing Period
دوره انتقالی (از 6 ماهگی تا یک سالگی)
Transitional Period
دوره تعدیلی بالغین (یک تا دو سالگی)
Modified Adult Period
 

اسلاید 2 :

تغذیه شيرخواران تا 4 ماهگی باید منحصرأ از شير مادر باشد و بعد از آن در صورتی که منحنی رشد کودک مختل یا عادت ماهیانه مادر شروع شود، می توان غذاي كمكي را برای شيرخوار شروع کرد، وگرنه بهتر است غذاي كمكي براي شيرخوار پس از 6 ماهگي شروع شود.
از شش ماهگي به بعد به دليل وزن مناسبي كه كودك تاكنون گرفته است نياز او به انرژي و برخي ريزمغذي‌ها افزايش مي‌يابد و چون شيرمادر تمام نيازهاي غذايي او را تامين نمي‌‌كند، لازم است انرژي، پروتئين، آهن، روي و برخي ويتامين‌‌ها از طريق غذاي كمكي به كودك رسانده شود. (قطره آهن همزمان با شروع غذاي كمكي (چهار يا شش ماهگی) توصیه می شود.)
در مقایسه انرژی غذاي تکمیلی در شروع تغذيه كمكي و شير مادر، می توان گفت که شير مادر انرژی بیشتری دارد.

اسلاید 3 :

شير مادر بهترين و كاملترين غذا براي شيرخواران زير 6 ماه مي‌باشد و در اين دوران شير مادر به تنهايي به علاوه قطره ويتامين‌ AD (از 15 روزگي) كليه نيازهاي تغذيه‌اي شيرخوار را تامين مي‌كند. غذاي كمكي براي شيرخوار بايد پس از 6 ماهگي شروع شود، زيرا بعد از6ماهگي نيازهاي غذايي شيرخوار به تنهايي با شير برآورده نمي‌شود و لازم است علاوه بر شير مادر، تغذيه كودك با غذاهاي نيمه جامد نيز شروع شود.
تغذيه تكميلي علاوه بر تامين انرژي، دوران بسيار حساسي براي ايجاد عادات صحيح غذايي و استفاده از غذاي سفره خانواده است. شروع تغذيه تكميلي قبل از 6 ماهگي به دليل آماده نبودن دستگاه گوارش شيرخوار براي پذيرش غذاهاي ديگر غير از شير، اقدام نادرستي است.

اسلاید 4 :

 همچنين زود شروع كردن تغذيه تكميلي احتمال بروز حساسيت به بعضي از مواد غذايي را در كودك افزايش مي‌دهد.
چون دستگاه گوارش كودك هنوز تكامل نيافته و با كوچكترين آلودگي به علت عدم رعايت بهداشت امكان ابتلا به عفونت‌ها از جمله اسهال افزايش مي‌يابد و باعث كاهش يا توقف رشد شيرخوار مي‌شود. از طرف ديگر شروع زودرس تغذيه تكميلي سبب كاهش مدت زمان مكيدن پستان مادر مي‌شود. بعلاوه ممكن است غذاي كمكي در مقايسه با شير مادر، انرژي و مواد مغذي كمتري به كودك برساند كه موجب اختلال رشد كودك و در نهايت سوءتغذيه او مي‌شود.

اسلاید 5 :

اگر غذاي كمكي دير شروع شود كودك تمايل خود را به خوردن غذاهاي ديگر و امتحان كردن مزه و طعم‌هاي جديد از دست مي‌دهد. همچنين تكامل عمل جويدن به تعويق مي‌افتد و كودك غذاي ديگري جز شير مادر و يا مايعات را نمي‌خورد كه‌ اين خود منجر به كم غذايي، اختلال رشد و سوء تغذيه مي‌شود.
بهترين سن شروع غذاي كمكي بعد از پايان ماه ششم زندگي است. مادر بايد ترغيب شود هر زمان كه كودك تمايل دارد شير خود را به او بدهد و براساس سن كودك چند نوبت نيز غذاي كمكي بعد از شير مادر به او داده شود.

اسلاید 6 :

اصول كلي كه بايد در مورد تغذيه تكميلي رعايت شوند عبارتند از:
 
 مواد غذايي بايد از نظر مقدار و نوع به تدريج به غذاي شيرخوار اضافه شود.
 ابتدا از يك نوع غذاي ساده شروع و به تدريج مخلوطي از چند نوع غذا داده شود.
 از مقدار كم شروع و به تدريج بر مقدار آن افزوده شود.
 

اسلاید 7 :

بين اضافه كردن مواد غذايي مختلف حدود 7ـ5 روز فاصله لازم است. زيرا شيرخوار بايد به يك نوع غذا عادت كند و بعد غذاي جديد اضافه شود. اضافه كردن يك به يك مواد سبب مي‌شود اگر كودك ناسازگاري به يك ماده غذايي داشته باشد شناخته شود و بتوان آن را از غذا حذف كرد. همچنين دستگاه گوارش كودك فرصت پيدا كند تا به غذا عادت كند.
 ابتدا بايد غذا رقيق تهيه شود به طوري كه غلظت آن كمي‌بيشتر از شير مادر باشد. سپس به تدريج بر غلظت آن افزوده شود. سفت كردن تدريجي غذا سبب ياد گرفتن عمل جويدن مي‌شود. اگر در شروع غذاي تكميلي، شيرخوار به غذاي خاصي بي‌ميل بود، نبايد در خوردن آن پافشاري كرد و مي‌توان يك تا دو هفته آن غذا را حذف و سپس دوباره به او داد. 
 

اسلاید 8 :

1-    با حجم کم دارای انرژی بیشتری باشد تا بتوان به دفعات از آن استفاده کرد.
2-    نرم بوده و هضم آن آسان باشد.
3-    کاملاً پخته باشد و از مواد نیم پخته در آن استفاده نشود.
4-    قابل تهیه به روش ساده، در دسترس، ارزان و متناسب عادات غذایی خانواده باشد.
5-    اصول بهداشتی در تهیه آن رعایت شود و تازه باشد.
غذاهاي كمكي كه در خانه تهيه مي‌شوند بر آن چه كه به صورت تجارتي و در بسته بندي‌‌هاي مختلف تهيه و در دسترس خانواده‌ها قرار مي‌گيرند‏، ارجحيت دارند.
 

اسلاید 9 :

1-   قبل از تهیه غذا باید دستها به خوبی با آب و صابون شسته شود و سبزیجات ضدعفونی شده باشد.

2-  قبل از یکسالگی باید تغذیه کمکی بعد از شیرمادر به شیرخوار داده شود ولی در سال دوم زندگی ابتدا غذای کمکی و سپس شیر به وی داده شود.

3-   چون شیرخوار قرار است در خوردن غذا شرکت کند قبل از صرف غذا باید دستهای او هم شسته شود.

4-   همیشه از یک نوع ماده ساده شروع شود و کم کم به مخلوط چند نوع تبدیل گردد.

5-   از یک قاشق مرباخوری شروع شده و به تدریج به میزان آن اضافه شود.

6-  بین اضافه کردن مواد غذایی مختلف 7-5 روز فاصله باشد تا دستگاه گوارش کودک به ماده غذایی جدید عادت کند و اگر ناسازگاری با یک ماده وجود دارد شناخته شود.

اسلاید 10 :

7-   در شروع غذاها باید نسبتاً رقیق باشد و سپس غلظت آنها به تدریج اضافه شود.
8-   بهتر است غذای شیرخوار هر روز بطور تازه تهیه و مصرف گردد و در ظرف دردار در یخچال نگهداری شود.
9- تنوع در غذای کودک رعایت شود.
10- اضافه کردن یک قاشق مرباخوری روغن مایع ( ترجیحاً روغن زیتون) به سوپ یا پوره شیرخوار به ویژه برای کودکانی که خوب وزن نمی گیرند توصیه می شود.
11- هیچگاه به زور کودک وادار به تمام کردن غذا نشود و خودش تصمیم بگیرد که چقدر غذا بخورد.
12- همزمان با شروع غذای کمکی، کمی آب جوشیده سرد شده به کودک بدهید تا تشنگی او برطرف شود.
 
 
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید