بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه:
در حال حاضر انواع متنوعی از شیرهای طعم‌دار با طعم کاکائو،توت فرنگی ،وانیل، موز،تمشک، شیر آبجو،قهوه و ...در بازار مصرف وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها شیر کاکائو است. شیر طعم‌دار به صورت کامل(پرچرب)یا بــــدون چربـــی تولیــــد می‌شود. اما طی دهه گذشته رشد تولید شیر طعم‌دار در دنیا غالبا" در بین انواع کم چرب و بدون چربی بوده است.

اسلاید 2 :

شیر:
شير حاوي كلسيم است و در برابر سرطان روده بزرگ، نقش محافظتي ايفا مي‌كند. يكي از دلايل ابتلا به سرطان روده بزرگ و پوكي استخوان عدم مصرف شير است. ديواره عضلاني روده بزرگ در اثر كمبود كلسيم به مرور زمان تخريب مي‌شود و فرد مبتلا به اين سرطان مي گردد. ويتامين ‪د،پروتئين ،اسيد "لينولئينك كنژوگه" و اسيد "بوتيريك" از ديگر مواد معدني است كه مانع تخريب اين ديواره مي‌شود. پوكي استخوان نيز از عوارض منفي مصرف نكردن شير است زماني كه ميزان كلسيم بدن‌انسان پايين باشد، بدن به علت فوريت فيزيولوژيكي از طريق هورمونهاي پاراتيروئيد استخوان، كلسيم آزاد مي‌كند و فرد دچار پوكي استخوان مي‌شود. استخوانهاي بدن بيش از هر چيز به مواد معدني كلسيم، منيزيم و پتاسيم نياز دارد كه اين مواد نيز در شير وجود دارد.

اسلاید 3 :

جدول اسيدهاى آمينه ضرورى موجود در کازئين وپروتئين هاى محلول در سرم شير ومقايسه آن با مقدار پيشنهادى FAO
           (
گرم اسيد آمينه در صد گرم پروتئين شير(

اسلاید 4 :

شیرهای طعم دار غنی شده از مواد مغذی اند,که با طعم های متنوعی تولید می شوند و دارای بسته های غذایی منحصر به فرد هستند که دارای 9 ماده اصلی و مورد نیاز بدن هستند و عبارتند از:
کلسیم،پتاسیم،فسفر،پروتئین،ویتامینD،
ویتامین A،ویتامین B12،ریبوفلاوین و نیاسین

اسلاید 5 :

شیرهای طعم‌دارضمن داشتن انرژی بالاتر، همانند شیر طبیعی، حاوی مواد مغذی فراوان هستند. اختلاف عمده آن با شیر، بالاتر بودن میزان کربوهیدرات کل در شیر کاکائو به‌خاطر افزودن ساکارز یا شربت ذرت(با میزان فروکتوز بالا) و سطح بالاتر میزان انرژی آن است. یک لیوان شیر کاکائو حاوی فیبر و آهن بیشتری نسبت به یک لیوان شیر طبیعی است. شیر و فرآورده‌های آن از جمله شیر طعم دار،منابع عمده کلسیم در رژیم غذایی می باشند.

اسلاید 6 :

توصیه شده که کودکان کلسیم مورد نیاز را از اولین غذاهای مصرفی بدست آورند.

زیرا الگوهای غذایی مناسب در دوران کودکی، در طول دوران زندگی نیز دنبال می‌شوند.

علاوه بر این مشخص شده که بهترین تامین‌کننده کلسیم مورد نیاز بدن،شیر و فرآورده‌های آن است. شیرکاکائو و دیگر شیرهای طعم‌دار حاوی مقدار بالایی کلسیم می‌باشند. به‌همین دلیل با عرضه شیر طعم‌دار به عنوان بخشی از برنامه غذایی مدارس (در وعده غذایی صبحانه و ناهار) مصرف شیر و جذب مواد مغذی افزایش می‌یابد.

اسلاید 7 :

به دلیل وجود نقش های تغذیه ای عمده شیرهای طعم دار آنها را بعنوان شیرهای اسانس دار برای کاربردهای رژیمی نیز تولید می شوند.از این شیر در رژیم غذایی کودکان و افرادی که دارای چربی خون بالایی هستند استفاده فراوانی می شود به گونه ای که در حین فرآوری این شیر میزان چربی را کاهش داده و بدون اینکه از ارزش غذایی آن کاسته شود می توانیم نیازهای روزانه لبنی افراد را تآمین کنیم.علاوه بر این در بهبود سلامت استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان ,سرطان کولن(استخوان لگن) , سندرم متابولیک و همچنین بیماریهای قلبی و دیابت نوع 2 نقش بسزایی دارد.

اسلاید 8 :

شیرهای طعم دار می توانند یکسری از نیازهای تغذیه ای افراد از قبیل نیاز به گوشت و دیگر فراوردهای لبنی را نیز تآمین کنند.مصرف شیر طعم دار می تواند به صورت نوشیدنی روزانه و یا یک جزء سازنده در ترکیباتی مانند: پودینگ(دسر محتوی آرد برنج و تخم مرغ,شبیه فرنی) یا سوپ باشد.از آنجایی که نوشیدنی های طعم دار دیگر از قبیل سودا(آب معدنی گاز دار_لیموناد) و پانچ میوه (شربت الکل دار حاوی شکر و افزودنی) و... دارای مقادیر بالای شکر هستند و 50% شکر اضافی رژیم های غذایی مصرف کنندگان خود را شامل می شوند.مصرف شیرهای طعم دار که تنها 2% کل شکر اضافی را در رژیم غذایی مصرف کنندگان دارا هستند می تواند جایگزین مناسبی برای این نوشیدنی ها باشند.

اسلاید 9 :

این جایگزینی شیر طعم دار به جای نوشیدنی هایی که دارای مواد غذایی ضعیف و کم انرژی هستند باعث می شود که کیفیت رژیم غذایی افراد بالا رفته و نیازهای غذایی بیشتری از آنان برآورده شود.

افرادی که شیرهای طعم دار را جایگزین شیرهای بدون طعم(معمولی ) قرار داده اند به نسبت میزان مصرف کل شیر آنها بسیار بالاتر از افرادی است که شیر بدون طعم(معمولی) را استفاده می کنند و یکی از دلایل آن می تواند تنوع طعم و مزه در این گونه شیرها باشد.

اسلاید 10 :

در یک تحقیق انجام شده دختران بین سنین 18_12 سال که از شیرهای طعم دار استفاده می کردند میزان کلسیم دریافتیشان 2 برابر مصرف کنندگان شیرهای معمولی بود.از آنجایی که شیرهای طعم دار با ویتامین D غنی می شوند این امر به بهبود وضعیت ویتامین D در کودکان و نوجوانان کمک نموده,مخصوصاً کودکانی که شیرهای معمولی را کم و یا اصلاً نمی نوشند.اهمیت مصرف شیرهای طعم دار در کمک به کودکان و نوجوانان جهت رفع مصارف توصیه شده لبنیات و مواد غذایی لبنی به طور روزانه از جمله کلسیم است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید