بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

توبه61:وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ

از آنها كسانى هستند كه پيامبر را آزار مى‏دهند و مى‏گويند: (او آدم خوش‏باورى است!) بگو: خوش‏باور بودن او به نفع شماست! (ولى بدانيد) او به خدا ايمان دارد؛ و (تنها) مؤمنان را تصديق مى‏كند؛ و رحمت است براى كسانى از شما كه ايمان آورده‏اند!) و آنها كه رسول خدا را آزار مى‏دهند، عذاب دردناكى دارند!

اسلاید 2 :

شان نزول :اين حسن است نه عيب !

  • درباره گروهى از منافقان نازل شده ، كه دور هم نشسته بودند و سخنان ناهنجار، درباره پيامبر(ص) مى گفتند.

اذن :گوش

به اشخاصى كه زياد به حرف مردم گوش مى دهند، نیز اطلاق مى شود.

وجود آن در يك رهبر كاملا لازم است :

    جهت حفظ محبت و اتحاد و وحدت و آبروی آن ها وباقی ماندن امکان توبه مجدد

پیامبر گوش به سخنانى مى دهد كه به نفع آن ها ست :

شنیدن وحی الهی و استماع  پيشنهاد مفيد

شنیدن و پذیرفتن سخنان مؤمنان راستين

پذیرفتن عذر خواهی افراد در مواردی که به نفع آن ها وجامعه است .

اسلاید 3 :

  • پيامبر دو گونه برنامه دارد:

حفظ ظاهر و جلوگيرى از پرده درى

مرحله عمل  توجه به فرمان هاى خدا و پيشنهادها و سخنان مؤ منان راستين

  • ویژگی يك رهبر واقعبين است و تأمين منافع جامعه جز از اين راه ممكن نيست.

    سازگاری عمومیت (رحمة للعالمين) در برخی آیات با تخصیص (رحمت براى مؤمنین) در این آیه :

  • درجات رحمت :

  قابليت و استعداد

  • بالقوه براى همه جهانيان مايه رحمت

فعليت

  • بالفعل مخصوص مؤ منان
  • عذابى دردناك برای عیب جویان

اسلاید 4 :

آیه 8 سوره عنکبوت:
وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
 ترجمه :
 ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند و اگر آنها تلاش كنند كه براى من شريكى قائل شوى كه به آن علم ندارى ، از آنها اطاعت مكن ، بازگشت همه شما
 به سوى من است و شما را از آنچه
 انجام مى داديد با خبرخواهم ساخت .

اسلاید 5 :

  • شأن نزول : بعضى از كسانى كه در مكه و قبل از هجرت ، به رسول خدا (ص) ايمان آورده بودند، از ترس فتنه اى كه از ناحيه مشركين تهديدشان مى كرد، از ايمان خود برگشته بودند، چون مشركین مرتب آنان را دعوت مى كردند به اينكه از ايمان به آنجناب برگردند، و ضمانت مى دادند كه اگر برگرديد هر ضررى از اين بابت ديديد جبران مى كنيم ، همچنان كه اگر برنگرديد آن قدر شكنجه تان مى كنيم تا به كيش ما برگرديد.
  • و گويا از اين عده كه از ايمان خود رجوع كرده اند كسانى بوده اند كه رجوعشان به خاطر مجاهدت و تهديد و تشويق پدر و مادرشان بوده ، مانند بعضى از فرزندان مشركين و اين آیه درباره اين عده نازل شده است.

اسلاید 6 :

برترين توصيه نسبت به پدر و مادر

 

يكى از مهمترين آزمايشهاى الهى مسأله تضاد خط ايمان و تقوا، با پيوندهاى عاطفى و خويشاوندى است ، قرآن در اين زمينه تكليف مسلمانان را به روشنى بيان كرده است.

ما به انسان توصيه كرديم نسبت به پدر و مادرش نيكى كند:

  • این مسأله پيش از آنكه يك لازم تشريعى باشد به صورت يك قانون تكوينى در نهاد همه انسانها وجود دارد. چرا كه اين قانون مخصوص به مؤمنان نيست ، بلكه هر كس شايسته نام انسان است بايد در برابر پدر و مادر حق شناس باشد.

اگر آن دو (پدر و مادر) تلاش كنند و به تو اصرار ورزند كه براى من شريكى قائل شوى ، كه به آن علم ندارى،از آنها اطاعت مكن :

  • پيوند عاطفى با پدر و مادر نمى تواند بر پيوند انسان با خدا و مسأله ايمان حاكم گردد.

 

اسلاید 7 :

  • مفهوم جاهداك به كار گرفتن نهايت تلاش و كوشش و اصرار آنها است.

ماليس لك به علم(چيزى كه به آن علم ندارى ) اشاره به منطقى نبودن شرك است ، چون اگر واقعا شرك صحيح بود، دليلى بر آن وجود داشت ،به تعبير ديگر جائى كه انسان علم به چيزى نداشته باشد بايد از آن پيروى نكند، تا چه رسد به اينكه علم به بطلان آن داشته باشد.

هيچ چيز نمى تواند بر ارتباط انسان با خدا حاكم گردد كه آن مقدم بر همه چيز است،حتى بر پيوند با پدر و مادر كه نزديكترين پيوندهاى عاطفى است.

 

اسلاید 8 :

” بازگشت همه شما به سوى من است و من شما را از اعمالى كه انجام مى داديد آگاه مى سازم و پاداش و كيفر آن را بى كم و كاست دراختيارتان خواهم گذاشت ”:

اين جمله در حقيقت تهديدى است براى كسانى كه راه شرك را مى پويند، و كسانى كه ديگران را به اين راه دعوت مى كنند، زيرا صريحا ً مى گويد: خداوند حساب همه اعمال آنها را نگاه مى دارد و به موقع تحويل آنها مى دهد.

اسلاید 9 :

نيكى به پدر و مادر

 

قبلا ًدر سوره اسراء لقمان و احقاف نيز به اين موضوع مهم اشاره شده است .

 

در حقيقت اسلام برترين احترام را براى اين دو تن قائل است ، كه حتى در صورت مشرك بودن ، و دعوت به شرك كردن كه منفورترين كارها در نظر اسلام است بازهم حفظ احترام آنها را در عين عدم پذيرش دعوت آنها به شرك واجب مى شمرد.

 

اين در واقع يكى از آزمايشهاى بزرگ الهى است چرا كه گاهى آنها به سالهائى از عمر مى رسند كه نگهدارى و تحملشان مشكل مى شود، اينجا است كه بايد فرزندان ، امتحان خود را در زمينه حقشناسى و اطاعت فرمان خدا بدهند، و از پدران و مادران به بهترين وجه نگاهدارى كنند.

اسلاید 10 :

 

در حديثى از پيامبر(ص) آمده که شخصى خدمتش آمد و عرض كرد: من به چه كسى نيكى كنم ؟ فرمود: به مادرت ، دوباره سؤ ال كرد: بعد از او به چه كسى ؟ فرمود : به مادرت ، بار سوم سؤ ال كرد: بعد از او به چه كسى ؟ باز فرمود: به مادرت ! و در چهارمين بار توصيه  پدر و سپس ساير بستگان را به ترتيب نزديكى آنها با انسان فرمود.

در حديث ديگرى كه در بسيارى از كتب آمده است پيامبر(ص) فرمود: الجنة تحت اقدام الامهات : بهشت زير پاى مادران است و تنها از طريق خضوع و همچون خاك راه بودن در برابر آنها مى توان به بهشت برين راه يافت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید