بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

جان دیوئی (1952-1859) رهبر عملگرایی در آمریکا

  جان دیوئی در سال 1859 در برلینگتون در ایالت و رمونت آمریکا به دنیا آمد. وی دوران بلوغ خود را در شیکاگو و نیویورک گذراند. دیوئی در جوانی به گونه ای غیر عادی کم رو بود. او فردی دستکار و دوست داشتنی بود تکامل فردی دیوئی تدریجی بود و تنها در دو سال آخر دانشکده بود که
نشانه هایی از یک نقطه عطف تعیین کننده در زندگی فردی او مشاهده شد. (نقیب زاده، ص164-163)

اسلاید 2 :

زندگی علمی و فلسفی

  تکامل شخصیت سالهای جوانی دیوئی تغییر شکل بزرگی در جهان بینی او نشان می دهد. در آن سنین او به روشنفکر مبلغ اصلاحات اجتماعی تبدیل شده بود و این تغییر تدریجاً در او به وجود آمده بود. دیویی از طریق هگل با دیالکتیک و تصویر گرایی کلیت گرایش به پراگماتیسم دست یافت. اما دیویی تأکید هگل بر عقل یا روح را به تأکید به علم و اثرات آن تبدیل کرد. (اسکفلر، 1366)

اسلاید 3 :

فلسفه دیوئی

به نظر دیوئی یک فلسفه جامع باید دارای نکات زیر باشد:

1- جامع باشد

2- فلسفه در حال تغییر دائمی است.

3- فلسفه یک فرآیند است.

4- فلسفه جریان پویاست.

5- فلسفه در برگیرنده پاسخ هایی است که جامعه به مسائل خود می دهد.

6- فلسفه های مختلف وجود دارد.

7- فلسفه و آموزش و پرورش به هم وابسته اند.

(علی اکبر نصیری، 1384، ص 170)

اسلاید 4 :

نظرات دیوئی در مورد آموزش و پرورش

1- مدرسه برای شاگرد است نه شاگرد برای مدرسه

2- اساس برنامه مدرسه باید عمل، کار و فعالیت باشد.

3- نخستین وظیفه درس آن است که برای همکاران و کمک به یکدیگر در زندگی تشریک مساعی تربیت کند.

اسلاید 5 :

4- درس باید محیطی مساعد برای ظهور عشق و ذوق کودک از راه اشتغال به کار و عمل که جوهر زندگی است فراهم سازد.

5- یادگیری از راه عمل باید صورت گیرد.

6- مدرسه باید دانش آموزان را برای حیات سیاسی فردا تربیت کند و آنان را آماده کند تا مسئولیت پذیر باشند.

7- مدرسه باید محیطی شاد و شادی آفرین و به صورت یک جامعه کوچک باشد.

(علی اکبر نصیری)، 1384، ص 172-171)

 

اسلاید 6 :

وجهه های مختلف فلسفه تربیتی دیوئی:

1- آموزش و پرورش به مثابه نگهداری و بازسازی

از دیدگاه دیوئی آموزش و پرورش هم دارای بعد محافظه کاری و هم بازسازی یا تجدید حیات است. آموزش و پرورش میراث فرهنگی را از نسل بزرگسال به کودکان یا اعضای نابالغ انتقال می دهد و باعث تداوم فرهنگی می شود و در نقش انتقال دهنده میراث فرهنگی وسیله ای است که باعث تجدید حیات فرهنگی افراد می شود.

اسلاید 7 :

2- آموزش و پرورش و جامعه

آموزش و پرورش رسمی یکی از وسایل جامعه برای پالایش و برگزیدن جنبه هایی از میراث فرهنگی است که شایستگی تداوم را دارند.

3- جامعه دموکراتیک و آموزش و پرورش

در جامعه دموکراتیک دیوئی، اعضای آن در علایق متنوع سهیم هستند و هر گونه مانع یا سدی که در راه تعادل قرار گیرد مثل جدایی های نژادی، مذهبی و ... به مشارکت گروهی خللی وارد می کند، آموزش و پرورش به ایجاد حسی همزیستی گروهی کمک می کند.

اسلاید 8 :

هدف های آموزش و پرورش:

معیارهای جان دیوئی برای اهداف شایسته و معتبر عبارتند از:

1- هدف باید انعطاف پذیر و قابل تغییر باشد تا با شرایط هماهنگ شود. چون تعیین هدفها نوعی پیش بینی نسبت به آینده است و آینده محاط در ناپایداری است.

2- هدفهای تعلیم و تربیت معتبر باید زائیده ی فعالیتهای جاری باشد.

3- هدف همواره باید رها ساختن و آزاد کردن کاراییهای انسان را در نظر داشته باشد.

اسلاید 9 :

آثار فلسفی و تربیتی دیوئی:

1- در کتاب مدرسه و اجتماع با بهره گیری از تجارب خویش در «مدرسه آزمایشگاه» تأثیر صنعتی شدن را بر مدرسه و این نیاز که مدرسه باید نقش اجتماع بزرگتری را به عهده گیرد مورد بحث قرار می دهد.

2- در کتاب کودک و برنامه درسی: نقش معلم و ارتباط دادن برنامه درسی به علاقه، میزان آمادگی و مرحله رشد کودک را بررسی می کند.

3- در کتاب دموکراسی و آموزش و پرورش: که کاملترین اثر دیوئی در آموزش و پرورش است درصدد شناسایی افکار بنیادین جامعه ای دموکراتیک و به کار بستن آنها در آموزش و پرورش است.

اسلاید 10 :

4- در چگونه می اندیشیم: استدلال می کند که تفکر جنبه آزمایشی دارد.

5- در فردگرایی قدیم و جدید: فردگرایی سرسختانه را که از گذشته به ارث مانده به عنوان پس مانده تاریخی منسوخ طرد می کند.

6- در هنر به مثابه تجربه: به تشریح نظریه ی زیباشناختی می پردازد.

7- در تجربه آموزش و پرورش: دیوئی مربیان آموزش و پرورش پیشرو را به دلیل ناکامی شان در تدوین فلسفه و پرورش مبتنی بر تجربه مورد استفاده قرار داد.

سایر آثار دیوئی عبارتند از: رغبت و تلاش در آموزش و پرورش، طبیعت و سلوک انسان، آزادی و فرهنگ

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید