بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

براي تبيين هر چه بهتر« جايگاه توسعه اقتصادي» در اسلام و با توجه به مجال اندك،
مباحث
اين نوشتار تحت 4 عنوان كلي ذيل
بررسي
خواهد شد؛

  1. تعريف توسعه،
    2. هدف توسعه،
    3. نظامهاي توسعه و راهبردهاي آن.
  2. پايه‏هاي توسعه اقتصادي در اسلام.

اسلاید 2 :

بخش اول: تعريف توسعه

الف. توسعه در ادبيات اقتصادي
 از دهه چهل ميلادي به اين سو، «توسعه» به صورت اصطلاحي در اقتصاد رواج يافته است. در آغاز، توسعه را مترادف «رشد توليد ناخالص داخلي» مي‏دانستند؛ امّا با گذشت يك دهه، تجربه كشورهايي كه براي تحقّق توسعه، راه افزايش توليد ناخالص داخلي را پيموده بودند، نشان داد كه توسعه تنها پديده‏اي اقتصادي نيست، بلكه حالتي است كه ابعاد ديگر نيز دارد؛ ابعادي همچون توسعه سياسي، توسعه اجتماعي، و مانند آن‏ها.

اسلاید 3 :

ب. توسعه در اسلام

در ديدگاه اسلامي، توسعه اقتصادي براي جامعه، دستاوردِ برنامه‏هاي اسلام در اجراي احكام الهي و جامه عمل پوشاندن به تعاليم آسماني است. تا آنجا كه نبي مكرم اسلام {صلي الله عليه وآله} هر روز پس از نماز صبح به گونه اي كه اصحاب صدايشان را بشنوند در كنار دعا براي اصلاح دين و آخرت، سه مرتبه اين جملات را مي فرمودند: «اللّهُمَّ أصلِح لي دُنياي الَّتي جَعَلتَ فيها مَعاشي؛
بار خدايا! دنياي مرا به سامان آور؛ همان را كه مايه زندگاني من قرار داده‏اي»

اسلاید 4 :

امام صادق عليه­السلام در توصيف جامعه­ي پس از ظهور حضرت حجت عجل­الله­تعالي­فرجه­الشريف مي­فرمايند: 

«...ويطلُبُ الرَّجُلُ مِنكُم مَن يصِلُهُ بِمالِهِ ويأخُذُ مِنهُ زَكاتَهُ فَلا يجِدُ أحَدا يقبَلُ مِنهُ ذلِكَ؛ استَغنَي النّاسُ بِما رَزَقَهُمُ اللّه‏ُ مِن فَضلِهِ؛

...و كسي از شما به دنبال فردي مي‏گردد كه مالش را بستاند و زكاتش را بپذيرد، امّا هيچ كس را نمي‏يابد كه چنين كند، [زيرا] مردم از رهگذر روزي‏هايي كه خداوند با فزون بخشي خويش به ايشان عطا فرموده، بي‏نياز شده‏اند.»

اسلاید 5 :

ج.مقايسه ي دو ديدگاه :

      ارزيابي تعريف رايج توسعه نشان مي‏دهد كه اين تعريف مبتني بر نگرش مادّي به حيات است. آن چه انسان معاصر از توسعه مي‏فهمد، از پيشرفت و رفاه مادّي و از مرزهاي اين دنيا فراتر نمي‏رود. بر پايه اين نگرش و جهان‏بيني، توسعه با همه شاخصه‏هايش، از دايره رفاه مادّي درنمي‏گذرد. 
امّا در
جهان‏بيني اسلامي، وضع فرق مي‏كند. در چهارچوب بينش اسلامي، انسان موجودي است كه از جسم و روح تركيب يافته و افزون بر نيازهاي مادّي، خواست‏هاي معنوي نيز دارد؛ اسلام، ذاتا، شيوه‏اي براي توسعه و تكامل؛ برنامه‏اي براي تأمين نيازهاي مادّي و معنوي انسان؛ و طرحنامه‏اي جهت برآوردن خواسته‏هاي دنيايي و آخرتي او است، به گونه‏اي كه از رهگذر آن، انسانيت بتواند به جايگاه نمونه و سعادتمندانه حيات بشري ارتقا يابد .

اسلاید 6 :

         در نگاه اسلام، جهان‏بيني مادّي نمي‏تواند به نيازهاي واقعي انسان پاسخ گويد، هر چند كه صدها شاخص ديگر را به شاخص‏هاي توسعه بيفزايد؛ اين نوع نگرش قادر نيست جامعه انساني را به قلّه مطلوبش رهنمون گردد. بشريت براي دستيابي به توسعه همه جانبه، راهي ندارد جز آن كه شيوه خدايي دين را پي گيرد كه بر پايه شناخت واقعي انسان و درك نيازهاي فطري او استوار است. 
در پرتو اين نگرش، ويژگي نخست توسعه اسلامي، فراگيري و شمول آن در دايره همه ابعاد حيات انسان است. ديگر اجزاي اين بنا نيز بر همين پايه استوارند و بازگشتِ ديگر ويژگي‏هاي توسعه اسلامي نيز به همين ويژگي است. 
به همان اندازه كه در ادبيات اقتصادي معاصر، توسعه داراي مفهومي محدود است و ميان ديوارهاي نيازهاي مادّي انسان جاي مي‏گيرد، در جهان‏بيني اسلامي، افقي گسترده دارد و با نيازهاي فراگير و نامحدود انسان سازگار اسـت.

اسلاید 7 :

بخش دوم : هدف توسعه

       وقتي همه امور در يك چيز به نام هدف تمركز مي‏يابد، طبيعي است كه آن هدف مركز ثقل همه ارزش‏ها و آرمان‏ها گردد و مركزي شود براي جذب همه تلاش‏ها و رويكردها. اين، همان جايگاهي است كه توسعه اقتصادي در عصر جديد يافته است.

     هرگاه توسعه را در چهارچوب تعريف متداول ارزيابي كنيم، درمي‏يابيم كه هدف اسلام از توسعه اقتصادي با هدفِ توسعه در نگرش مادّي متفاوت است. 
در منظومه تمدّن مادّي، توسعه مادّي الگويي است ايده‏آل و نهايتي مطلوب كه انسان در جست‏وجوي آن است. بر پايه اين تصوّر و با بهره‏گيري از دستگاه‏هاي عظيم تبليغاتي، كشورهاي پيشرفته از رهگذر توسعه اقتصادي، توانسته‏اند اين گونه وانمود كنند كه الگوي زندگي و شيوه انساني آنان، از ديگر ملّت‏ها برتر و با معيارهاي بشري سازگارتر است.

اسلاید 8 :

در سال‏هاي پس از جنگ دوم جهاني كه گفت و گوي جدّي درباره دو مقوله پيشرفت و واپس ماندگي پيش آمد، مجموعه كشورهاي جهان سوم به سوي توسعه اقتصادي جهان غرب به مثابه الگوي عالي و چهارچوب نمونه و مطلوب روي آوردند، در آن مرحله، اين رويكرد به قالبي فكري تبديل شد كه افكار بسياري از متفكّران جهان سوم را به محور توسعه اقتصادي و ضرورت ايجاد تحوّل در دو زمينه فرهنگي و اجتماعي به منظور دستيابي به رشد اقتصادي، سوق داد.
امّا در تمدّن اسلامي، توسعه اقتصادي هدفِ برتر نيست. در اين تمدّن، هدف آن است كه همه استعدادهاي انساني شكوفا گردد و نهفته‏هاي او هويدا شود تا به سوي كمال مطلق راه بَرَد و به سعادت ابدي و پايدار دست يابد. توسعه اقتصادي، تنها مقدّمه‏اي براي رسيدن به همين هدف است. با همين رويكرد است كه اسلام، جامعه انساني را نيازمند تحقّق رفاه فراگير و ارتقا يافتن به كمال مطلق مي‏داند

داند تا در كنار شاخصه‏هاي مادّي و دنيايي،، به ضرورت‏هاي ديگر كه در رشد و ارتقاي شاخصه‏هاي معنوي، همچون ايمان و اخلاق و اعمال صالح متجلّي مي‏شوند، نيز عنايت ورزد. ‏

اسلاید 9 :

بخش سوم : نظام هاي توسعه و راهبرد هاي آن

    همه مي‏دانيم كه نظام‏هاي توسعه در جهان معاصر و راهبردهاي آن‏ها، به دو طرز تفكّر سرمايه‏داري و سوسياليزم باز مي‏گردند. 
  مكتب سرمايه‏داري بر آن است كه برقراري نظام بازار، برترين طريق دستيابي به اين هدف است، در حالي كه سوسياليزم تصميمات خود در اين زمينه را بر مبناي شيوه برنامه‏ريزي مركزي پايه نهاده و از اين رو، نظام اقتصاد دولتي را ترجيح داده است.

     مسلّم است كه اسلام دستاوردهاي فكري اقتصاددانان معاصر را كه مبتني بر يكي از دو طرز تفكّر حاكم، سرمايه‏داري و سوسياليزم، است، نه به طور مطلق رد مي‏كند و نه مطلقا مي‏پذيرد. هرگز چنين نيست؛ كارشناسان اقتصاد اسلامي وظيفه دارند نكات مثبت هر يك از اين دو نظام را اقتباس كنند و عناصر منفي آن‏ها را كنار نهند تا به برنامه‏اي رسند كه نظام اسلامي براي توسعه و راهبردهاي آن را نشان دهد، مشروط به اين كه برنامه ريزي مذكور در چهارچوب نظام اقتصادي اسلام و برخاسته از رويكرد اقتصادي در اسلام باشد. 

اسلاید 10 :

بخش چهارم : پايه هاي توسعه اقتصادي در اسلام

اسلام در توسعه اقتصادي مطلوبش از اركان و اصول عامّ توسعه -كه مورد توجه همه مكتب‏ها و رويكردها­ست - غافل نبوده و بدان توجه لازم را داشته است. البتّه آن چه ممكن است محلّ بحث باشد، ميزان نقش و تأثير اين اصول و اركان شش گانه ذيل در مسير توسعه و اُفق حركت آن‏ها، براساس تعريف و هدف فرض شده براي توسعه، است. اين شش عنصر که پايه­هاي توسعه اقتصادي‏ بوده و هر يك، جايگاهي در خور و نقشي مهم در اين جهت ايفا مي‏كند عبارتند از:

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید