بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

قرآن کریم :

 

 "... هم العدو فاحذروهم قاتلهم الله انی یوفکون" : "(ای پیامبر) دشمنان واقعی منافقان هستند که از آنها برحذرباش ، خدا آنان را بکشد چگونه از حقیقت روگردانند".

(منافقون :4)

 

اسلاید 2 :

مقام معظم رهبری :

با پدیده نفاقهوشمندانه برخورد کنید ، پدیده نفاق خطرناک است ، چیزی که توانست در صدر اسلام کوشش مجاهدین صدر اسلام را سربازان اسلام و حتی خود پیامبر(ص) و بهترین مومنین را در نهایتمعطل بگذارد .

اسلاید 3 :

مقدّمه
شاید بتوان ادعا کرد در قرآن کریم به اندازه ای که به بحث نفاق و منافقان پرداخته شده است به هیچ پدیده ای و یاناهنجاری اجتماعی دیگری پرداخته نشده است .

با توجه به ویژگیها ،توطئه ها و نیرنگهای این گروه به ظاهر مسلمان از چنان اهمیتی برخوردار است که خداوند سوره مستقلی را به نام آنان ( منافقون) نازل کرده است .

اسلاید 4 :

 1.تعريف نفاق

الف. معناي لغوي :

ريشه اين واژه درلغت، متعدد است. از ميان اين ريشه ها دو تاي آن به معناي واژه نفاق نزديك تر به نظر مي رسد.

 كانال و تونل زيرزميني كه راه خروجي به يک مكان ديگردارد و  سوراخ مخفي لانه موش صحرايي

 معروف است كه موش صحرايي وقتي براي خويش لانه مي سازد، دو راه خروجي و گاهي بيشتر از دو راه براي آن قرار مي دهد، يكي از اين راه ها را به گونه اي مي سازد كه وقتي به سطح زمين مي رسد، آنجا را سوراخ نمي كند بلكه با باقي گذاشتن قشر نازكي از خاك، آن را پنهان مي دارد. و زماني كه دشمن از سوراخ ديگر وارد شد با سرش به آن موضع مخفي مي زند و آنجا را سوراخ نموده فرار مي نمايد ،

اسلاید 5 :

ب. معناي اصطلاحي

 نفاق به معناي

تظاهر به اسلام و ايمان و پنهان داشتن كفر است

      (پیامبر(ص) بصورت علنی امکان جنگ با آنها را نداشت چون اظهار به اسلام می کردند) از اين رو در تعاريف اصطلاحي نفاق نيز گفته شده است كه: نفاق تظاهر به ايمان است در حالي كه در باطن ايمان نداشته باشد و يا اينكه گفته اند: نفاق در برابر ايمان و به معناي عدم اعتقاد به حق است همچنين گفته اند: نفاق گفتن شهادتين و رعايت شئون ظاهري اسلام است در حالي كه در باطن اعتقادي به اسلام نداشته باشد و شخص منافق براي فريب دادن مؤمنان به زبان اظهار اسلام و ايمان می نمايد در حالي كه در باطن به هيچ يك از اركان ايمان و يا برخي از اركان آن اعتقادي نداشته و به آنها كفر می ورزد.

اسلاید 6 :

رسول گرامي اسلام فرمود: سه خصلت از علامتهاي منافق است اول هنگامي كه خبري را مي‌گويد دروغ مي‌گويد دوم آنگاه كه به او اطمينان شود خيانت مي‌كند سوم وقتي وعده‌اي مي‌دهد تخلف مي‌كند.

دونوع نفاق

1-    نفاق اخلاقي كه نشانه‌هاي آن در احاديث دروغگويي خلف وعده و خيانت در امانت شمرده شده

2-    نفاق سياسي كه نتيجه و رشد يافته نفاق اخلاقي است.

 نشانه‌هاي نفاق سياسي :

الف- ادعاي اصلاح درعين افساد

ب- تحقير ايمان مردم و تضعيف اعتقادات آنان

و اذا قيل لهم لا تفسدوا في الارض قالوا انما نحن مصلحون، الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون، و اذا قيل لهم امنوا كما امن الناس قالوا انومن كما آمن السفهاء الا انهم هم السفهاء و لكن لا يعلمون.  (11 و 12 و 13 بقره)

اسلاید 7 :

منافقان از جمله دشمنان دروني جامعه اسلامي به شمار می آیند.

منافقين در داخل مردم بودند؛ كساني كه به زبان ايمان آورده بودند، اما در باطن ايمان نداشتند؛ مردمان پست، معاند، تنگ نظر و آماده همكاري با دشمن، منتها سازمان نيافته.

پيغمبر با دشمن سازمان يافته اي كه آماده و منتظر حمله است تا ضربه بزند، مثل برخورد با يهود رفتار مي كند و به آنها امان نمي دهد؛

 اما دشمني را كه سازمان يافته نيست و لجاجتها و دشمنيها و خباثتهاي فردي دارد و بي ايمان است، تحمل مي كند. عبدالله بن ابي، يكي از دشمن ترين دشمنان پيغمبر بود اما پيغمبر با او رفتار بدي نكرد. درعين حال كه همه مي دانستند او منافق است؛ ولي با او مماشات كرد.

اسلاید 8 :

وقتي كه جمعي از اين منافقين كارهاي سازمان يافته كردند، پيغمبر به سراغشان رفت. در قضيه ي مسجد ضرار، اينها رفتند مركزي درست كردند؛ با خارج از نظام اسلامي - يعني با كسي كه در منطقه ي روم بود؛ مثل ابوعامر راهب - ارتباط برقرار كردند و مقدمه سازي كردند تا از روم عليه پيغمبر لشكر بكشند. در اين جا پيغمبر به سراغ آنها رفت و مسجدي را كه ساخته بودند، ويران كرد و سوزاند.

بيانات امام خامنه ای در ديدار اعضاي هيأت دولت 1383/8/20  و خطبه هاي نماز جمعه ي تهران 1380/2/28

 

اسلاید 9 :

  1. علل و انگيزه هاي نفاق

الف. طمع به مال وثروت

ب. ترس از دست دادن جان و مال و موقعيت اجتماعي

 ج. ضربه زدن به اسلام از درون

د. آرزوي قدرت

اسلاید 10 :

الف. طمع به مال وثروت


  طمع به مال و منال دنيا، حرص در به دست آوردن ثروت و مكنت يكي از عوامل نفاق ورزيدن به حساب مي آيد، شخص منافق با اظهار ايمان   مي خواهد به مال و منال برسد و از بازار مسلمانان سود برده به كسب كار خويش رونق بخشد، از اين رو اظهار اسلام و ايمان را وسيله رسيدن به مال و ثروت دنيا قرار مي دهد و تا زماني كه از اين بازار سودي عايد وي گردد به مسلمانان اظهار علاقه مي كند و خود را حامي حكومت اسلامي نشان   مي دهد.

آيات 58ـ80 سوره توبه و آيه 11 سوره حج به اين نوع از نفاق اشاره دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید