بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

چون احتياجات بشر اتصال و جوش در همه موارد را خواستار بوده لذا مثلاً از روميهاي قديم فرديبه نام پليني از لحيم به نام آرژانتاريم وترناريم استفاده مي کرد که داراي مقداري مساوي قلع و سرب بوده است و ترنايم داراي دو قسمت سرب و يک قسمت قلع مي باشد. که هنوز هم با پرکنندگي مورد استفاده قراردارددقت و ترکيبات شيميايي و دستگاههاي متداول طلاسازي از قديم الايام در جواهرات با چسباندنذرات ريز طلا بر روي سطح آن با استفاده از مخلوط نمک و مس و صمغ آلي که با حرارت صمغ را     

اسلاید 2 :

  • کربونيزه نموده و نمک مس را به مس احياء مي کنند. و با آلياژ طلا درست کردن ذرات ريز طلا را جوش میدهند و تاريخچه اي به شرح زير دارندقوس جوشکاري را مورد استفاده قرار داد
  • برناندوز روسي درقوس کربني را براي ذوب فلزات مورد استفاده قرار دادموسيان دراسلاويانوف الکترودهاي قابل مصرف را در جوشکاري به کار گرفتبه فکر جوشکاري مقاومتي افتاد. در لوله اکسي استيلن را کشف و معرفي کرد.

اسلاید 3 :

انواع اتصالات در جوشکاري

  • اتصال لب به لب
  • اتصال رويهم
  • اتصال گوشه‌اي يا نواري
  • اتصال Tشکل يا سپري
  • اتصال پيشاني

اسلاید 4 :

  • گاز در مجاورت اکسيژن هوا استفاده مي شود. در مورد استيکي از معمولترين اقسام جوشکاري استفاده از گاز براي توليد حرارت است. در اينجا از احتراق فاده از اکسيژن ميتوان از کپسول و يا از اکسيژن هوا استفاده نمود. در شکل زير شماتيک کلي سيستم و متعلقات نشان داده شده است.

اسلاید 5 :

فلزات غير آهني يا فلزات رنگي به فلزاتي گفته مي شود که

فاقد آهن و يا آلياژهاي آن باشند مانند مس-برنج- برنز- آلومينيوم- منگنز- روي و سرب . تمام فلزات رنگين را با کمي دقت و مهارت و آشنائي با اصول جوشکاري مي توان جوش داد و براي جوشکاري اين نوع فلزات بايستي خواص فلز را در نظرگرفت. 

اسلاید 6 :

بهترين طريقه براي جوشکاري مس جوشکاري با اکسيژن است( جوش اکسيژن = اتوگن= استيلن= کاربيد اصطلاحات مختلف متداول مي باشند) ضمناً مي توان جوشکاري مس را با قوس الکتريک يا جوش برق نيز انجام داد.

اسلاید 7 :

در اين نوع جوشکاري بيشتر از گاز هيدروژن و اکسيژن استفاده مي گردد. در جوشکاري سرب احتياج به گرد مخصوص نيست ولي بايد قطعات کار را قبل از جوشکاري کاملاً صيقلي نموده سيم جوش سرب بايد کاملاً خالص باشد چون سرب مذاب بسيار سيال مي باشد. لذا جوشکاري درزهاي قطعات سربي که به وضع قائم قراردارند بسيار دشوار و مستلزم مهارت و تجربه زياد است.

اسلاید 8 :

چدن را مي توان با برنج جوش داد. قطعات چدني را بايد همان طوري که براي جوشکاري با سيم جوش چدني آماده مي شوند براي برنج جوش آماده ساخت. لبه هاي درز جوش را بايد به وسيله سوهان يا ماشين تراشيد و هيچگاه لبه هاي درز قطعات چدني را با سنگ سمباده پخ نزنيد. زيرا ذرات گرافيت روي ذرات آهن ماليده مي شوند و لحيم سخت خوب به چدن نميچسبد. قطعات چدني را قبل از شروع به جوش دادن حدود 210 تا 300 درجه سانتي گراد گرم کنيد و گرد جوشکاري مخصوص چدن به کار بريد تا بهتر به هم جوش بخورد.

اسلاید 9 :

از منگنز به صورت خالص استفاده نمي شود در جهت عکس از آلياژهاي ماگنزيوم استفاده مي شود که براي ريختگي فشاري از آن استفاده مي گردد . به جاي آلياژهاي Mn و Mg. Al و Mg AlZn امروزه از آلياژهاي مخصوصاً محکم Zr و Th استفاده مي شود. براي جوشکاري ماگنزيوم و آلياژهاي آن از همان شرايط جوشکاري آلومينيوم استفاده مي گردد. قابليت هدايت حرارت زياد و انبساط سبب پيچش زياد کار مي شود. ماگنزيوم در درجه حرارت محيط به سختي قابل کار کردن است و در 250 درجه مي توان به خوبي کار گرد.

اسلاید 10 :

جوشکاري طلا به طريقه DC باجريان مستقيم انجام ميگردد. الکترود را به قطب منفي وصل مي نمائيم و يا با جريان فرکانس زياد جريان متناوب کار مي‌کنيم . ضمناً مي توان براي جوشکاري طلا از طريقه جوشکاري نقطه جوش استفاده کرده که با الکترود و لفرامي عمل مي نمايد و پس از جوشکاري به وسيله صيقل نمودن با الکل کار را براق مي نمائيم . ضمناً به وسيله جوشکاري کند پرسي نيز مي توان طلا راجوش داد. جوش دادن متداول با شعلهاي ريز و دقيق شبيه جوشکاري نقطه جوش مي باشد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید