بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

پایه انجام معامله در اجرای طرحهای عمرانی قیمت هایی است که از پیش باستناد ماده 33 قانون برنامه و بودجه

توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب فهرست بهاء تهیه و به دستگاههای اجرائی ابلاغ شده است و مطابق تبصره 1 ماده 80 قانون محاسبات عمومی مبنای تهیه برآورد  اولیه می گردد.

اسلاید 2 :

تا کنون قیمتهای اجرای کار در طرحهای عمرانی در 16 رشته مشخص و به صورت فهرست بها به شرح ذیل منتشر شده است

1- ابنیه

2- تاسیسات برقی 3- تاسیسات مکانیکی

4- راه و باند فرودگاه و زیرسازی راه آهن 5- آبیاری زه کشی

6- شبکه توزیع آب  7- خطوط انتقال آب

 8- شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب  9- چاهها و قناتها

 10- سدسازی

11- واحد عملیات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح در امر مطالعات تفصیلی 12- راهداری  13- ترمیم و بازسازی معابر شهری

14 – انتقال و توزیع آب 15- آبخیزداری

16- آبیاری تحت فشار

اسلاید 3 :

قیمتهایی است که در فهارس پایه مربوط , قیمت آن اقلام مشخص شده است .

اسلاید 4 :

برای اجرای یک پروژه مثلا احداث یک کتابخانه ابتدا مهندس مشاور نقشه و مشخصات و احجام کار پروژه را تهیه و سپس احجام را در قالب فصول فهرست بها مثلا رشته ابنیه برای کارهای ابنیه , از فصول رشته تاسیسات برقی برای کارهای برقی , و از فصول رشته تاسیسات مکانیکی برای کارهای مکانیکی ( لوله کشی و غیره ) ... منظور و به اصطلاح قیمتهای پایه از فهرست بها را بدست می آورد و در سایر فهارس بها به همین ترتیب عمل میگردد.

اسلاید 5 :

در صورتی که قیمت برخی از اقلام در فهرست بها موجود نباشد به صورت اقلام غیر پایه ( ستاره دار ) تهیه و با اقلام پایه جمع می شود.

تبصره : برآورد اقلام قیمت غیرپایه ( ستاره دار) نباید از 20 درصد حجم اقلام پایه و غیرپایه قبل از اعمال ضرایب و تجهیز و برچیدن کارگاه بیشتر گردد. درصورتی که حجم اقلام ستاره دار بیشتر شود باید قبل از مناقصه به تایید شورای فنی برسد .

اسلاید 6 :

حاصل جمع اقلام پایه و غیر پایه در ضرایب بالاسری , منطقه , و بر حسب مورد ضرایب خاص ( ارتفاع و طبقات) به صورت خطی ضرب و با هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه جمع و حاصل آن برآورد اولیه نام دارد و مبنای مناقصه یا ترک تشریفات مناقصه موضوع ماده 80 قانون محاسبات عمومی کشور خواهد شد.

اسلاید 7 :

ضریب بالاسری :

قیمتهایی که از طریق فهرست بها ( قیمتهای پایه ) و اقلام ستاره دار ( اقلام غیرپایه) تهیه می گردد , برآورد اجرای یک پروژه می باشد.به منظور جبران سود , بیمه , مالیات , و سایر هزینه های پیمانکار ضریب بالاسری منظور شده است که برای همه فهارس بها برابر 30/1 می باشد .

اسلاید 8 :

ملاحظه می شود که فهرست بها دارای قیمتهای ثابت می باشد در حالی که اجرای کار در مناطق مختلف کشور با توجه به امکانات منطقه متفاوت است بنابراین برآورد اولیه در ضریب دیگری به نام ضریب منطقه ضرب می گردد این ضریب برای هر رشته از فهارس بها و برای هر منطقه و شهر متفاوت می باشد برای مثال جهت تهران و اصفهان ضریب منطقه ندارد یا به اصطلاح یک می باشد در حالی در جزایر خلیج فارس به 60/1 می رسد یعنی 60 درصد به برآورد اولیه اضافه می گردد . یاد آوری می گردد ضرایب مناطق در سراسر کشور برای شهرها و مناطق توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تهیه و به دستگاههای اجرایی ابلاغ می گردد.

اسلاید 9 :

ضرایبی هستند که برحسب مورد و با پیش بینی در فهارس بها و برآورد  اولیه  در صورت  انجام آن کار  خاص  قابل پرداخت می باشد.

در صورتیکه پروژه مورد اجراء احداث ساختمان باشد ضرایب ارتفاع و طبقات بر حسب مورد قابل عمل است .

اسلاید 10 :

در حالی که ارتفاع ساختمان یا دیوار یا سالن بیش از 5/3 متر باشد مقادیر در فرمولهای ذیل قرارداده و ضرایب را محاسبه و در برآورد اولیه منظور می گردد.

Q=1  +4(H-3.5)(H+0.6)               

2*100*H                   

                                          ضریب ارتفاع = Q

                                                   ارتفاع بنا = Q

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید