بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

پیشرفت های ایرانیان در دانش، هنر و معماری، جلوه هایی از شکوه و عظمت تمدن کهن ایران است. زبان و خط اساس گسترش این دانش بوده است.

اسلاید 2 :

زبان پارسی (فارسی)

از هنگام استقرار اقوام آریایی در سرزمین ایران، زبان فارسی زبان گفتاری و نوشتاری مردم این سرزمین بوده است و نویسندگان و شاعران زیادی به این زبان نوشته و سروده اند. البته زبان فارسی در دوره های مختلف تاریخی تغییرات زیادی پیدا کرده است. زبان ایرانیان در دورهٔ هخامنشیان، « پارسی باستان » و در عصر اشکانیان و ساسانیان، «پارسی میانه » یا «پهلوی » بوده که با هم تفاوت هایی داشته اند. بعدها در دورهٔ اسلامی زبان «فارسی دری » رواج یافت. زبان رسمی امروز ما نیز فارسی دری است که با دو زبان قبلی شباهت هایی دارد.

اسلاید 3 :

خط

    پیش تر خواندید که قبل از مهاجرت آریایی ها، تمد نهای باستانی ایران همچون ایلام، صاحب خط بوده اند. در زمان هخامنشیان،ایرانیان « خطّ میخی » را از اقوام بین النهرین اقتباس کردند و تغییرات زیادی در آن به وجود آوردند. کتیبه های به جا مانده از دورهٔ هخامنشیان در بیستون و تخت جمشید به زبان پارسی باستان و با خطّ میخی نوشته شده است. در دور ههای اشکانیان و ساسانیان، خط پهلوی رایج بود. این خط از خط آرامی اقتباس شده بود.

اسلاید 4 :

دانش

    ایرانیان باستان در علوم و فنون مختلف پیشرفت های چشمگیری داشتند. ساختن بناهای عظیم و محکم، سدها، پل ها، ابزارها ووسایل مختلف زندگی که به دست ایرانیان ابداع شده، نشان می دهد آنها با علوم گوناگونی چون ریاضی، هندسه، زمین شناسی و... آشنابوده اند.ایرانیان باستان در علم نجوم پیشرفت کرده و با سنجش و تعیین زمان به خوبی آشنا بودند و چون برای فعّالیّت های کشاورزی که در فصول خاصی از سال انجام م یگرفت به تقویم نیاز داشتند، تقویم خورشیدی (شمسی) را به وجود آوردند و سال را به 12 ماه 30روزه تقسیم کردند. این تقویم از ک منظیرترین تقوی مهای دنیا است.ایرانیان در پزشکی نیز پیشرفت کرده بودند و خواص درمانی گیاهان را می شناختند. در بخشی از کتاب اوستا از سه نوع پزشک جراح، پزشک معمولی و پزشک دعا که با دعای مقدس باطن افراد را درمان م یکند، نام برده شده است.در دورهٔ ساسانیان، شاپورساسانی در شهر جندی شاپور (خوزستان کنونی ) مدرسه و بیمارستانی تأسیس نمود که قدیمی ترین مدرسهٔ پزشکی جهان به شمار می رود.او از دانشمندان و استادان برجستهٔ دیگر کشورهای آن روز نیز برای تدریس در این دانشگاه دعوت م یکرد. در این مدرسهٔ بزرگ علاوه برپزشکی، نجوم، ریاضیات، موسیقی، شیمی (کیمیاگری) و... تدریس می شد.

اسلاید 5 :

هنر

   در عصر باستان، صنعتگران و هنرمندان آثار بسیار زیبا و ظریفی به وجود آوردند. آنها در رشته های گوناگون چون سفالگری،پارچه بافی، قالی بافی، فلزکاری، چرم سازی، زرگری، کاش یکاری، سنگ بُری، حجاری، قل مزنی، منبّ تکاری، موسیقی، نقاشی و...مهارت داشتند.

اسلاید 6 :

معماری ایران باستان

   ایرانیان با توجه به شرایط آب و هوایی و مصالحی

   که در منطقهٔ آنها بود خانه های خود را از سنگ،  چوب و خشت می ساختند.

   با تأسیس امپراتوری های بزرگ و ساختن شهر ها به تدریج بناهای بزرگ و با شکوهی چون کاخ ها، آرامگاه ها و آتشکده ها ساخته شدند.برخی از این بناها مانند تخت جمشید از نظر معماری، وسعت و عظمت، شهرت جهانی دارند.علاوه بر تخت جمشید،هگمتانه،پاسارگاد، تخت سلیمان، طاق بستان و طاق کسری از بناهایی هستند که پیشرفت ایرانیان را در معماری نشان می دهند.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید