بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—معرفی:

—دبی سنج مغناطیسی وسیله ای برای اندازگیری دبی حجمی مایعات با افت فشار کم می باشد . هزینه ساخت پایین،یک‍پارچه بودن وسیله،دقت بالا،خروجی آنالوگ خطی،غیر حساس بودن به ویسکوزیته – فشار- دما، توانایی اندازه گیری طیف وسیعی از مایعات ( اعم ازآب ،مایعات سمی، مایعات خورنده و مواد فاضلاب)،مواردی هستند که این دبی سنج را از دبی سنجهای دیگر متفاوت ی سازد.

—

اسلاید 2 :

  • اساس کار

— قانون فارادی :

—کار دبی سنج مغناطیسی براساس قانون فارادی می باشد.با توجه به قانون فارادی اگر یک رسانای جریان برق در راستای عمود بر میدان مغناطیسی حرکت کند بطوریکه خطوط میدان مغناطیسی را قطع کند ولتاژی را در رسانا القاء می شود که ولتاژ القایی به سرعت حرکت رسانا در میدان بستگی دارد.

—برای بکار بردن این قانون در اندازگیری دبی ، لازم است که سیال بکار رفته رسانای جریان الکتریسیته باشد تا در قانون فارادی صدق کند . بطوریکه در طراحی دبی سنج مغناطیسی بکار رفته است ،ولتاژ پالس القایی از قانون فارادی ، با سرعت متوسط مایع و شدت میدان مغناطیسی و طول رشته رسانا ـ که دراین مورد فاصله بین دو الکترود می باشد -  رابطه دارد. (شکل 1)

—

اسلاید 3 :

—جهت نيروي محركه القاء شده عمود بر جهت ميدان مغناطيسي و جهت سرعت است (قانون لنز). در دبي‌سنج الكترومغناطيسي، ميدان مغناطيسي با يك آهنرباي الكترومغناطيسي دائمي ايجاد مي‌شود سيال در جهت x جريان دارد. اگر به يك برش از سيال توجه كنيم، مي‌توان آنرا مانند يك هادي در نظر گرفت. وقتي برش متحرك, خطوط نيرو را قطع مي‌كند ولتاژي در جهت z القاء مي‌شود. در اين موقعيت دو الكترود (عمود بر صفحه كاغذ) براي اندازه‌گيري ولتاژ القاء شده قرار داده شده است. ولتاژ القايي با سرعت سيال تناسب مستقيم دارد. علامت ولتاژ تا علائم 0-5mA يا 4-20mA تقويت شده و بعنوان ورودي كامپيوتر بخش كنترل استفاده مي‌شود.

—

اسلاید 4 :

1(style-Wafer

در مورد این دبی سنج (شکل1)میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط دو سیم پیچ بوده، این میدان از تمام مقطع عرض جریان سیال عبور می کند. در اینجا میدان مغناطیسی به عنوان عامل اندازگیری دبی سیال ، تمام موقعیت هیدرولیکی جریان را پوشش می دهد . این نوع دبی سنج برای دقت های بالا ( حدود 5/0 در صد ) بکار می رود.

اسلاید 5 :

2)style-Insrtion

در این دبی سنج میدان مغناطیسی از طریق میله الحاقی در محیط داخل مایع ایجاد می شود. این نوع دبی سنج برای طرحهای بزرگ صنعتی و اقتصادی و خصوصا برای لوله هایی با اندازه بزرگ بکار می رود. (شکل2)

اسلاید 6 :

نمونه صنعتی :

VARIFLUX IFS 6000
جریان سنج رسانا با اتصالات بهداشتی متنوع برای اندازه گیری حجمی مایعات رسانا:

اسلاید 7 :

مزایاي دبي سنج الكترومغناطيسي عبارتند از:

1- می تواند دوغابه ها را عبور دهد

2- می تواند سیالات خورنده را عبور دهد.

3- افت فشار بسیار کمی دارد.

4- هیچ گونه انسدادی در لوله نمی باشد.

5- در ماتریال ها متفاوتی ساخته می شود.

6-در لوله های با قطر بالا می تواند استفاده شود.

 7- شکل لوله و شمای آن پیچیده نیست.

8- تعمیرات خواص سیال تاثیر زیادی در اندازه گیری ندارد.

اسلاید 8 :

معایب دبي سنج الكترومغناطيسي عبارتند از:

1- قابل استفاده برای سیالات هادی

2- اندازه گیری هر چیزی که از لوله عبور می کند.

3- قیمت بالا

4- محدودیت در کاربری ( محدودیت هدایت ، طول کابل ، روش نصب )

5- باید در خط قرار گیرد.

6- استفاده آنها در جریان گازها محدود است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید