بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

برخي پروتئين هاي پستانداران داراي اهميت تجارتي و پزشكي هستند . توليد تجارتي پروتئين هاي انساني به وسيله ي استخراج مستقيم از مايعات يا بافت هاي بدن ، كاري پيچيده و گران و يا غير ممكن مي باشد ، اما با كلون كردن ژن مي توان آن ها را از باكتري ها توليد كرد .

اسلاید 2 :

  • يكي از جالب ترين مثال هاي اهميت مهندسي ژنتيك ، توليد انسولين انساني مي باشد . انسولين انساني كه از طريق مهندسي ژنتيك تهيه شده است ، اولين داروي بيوتكنولوژيك است كه وارد بازار شده است . انسولين پروتئيني است كه در پانكراس توليد مي شود و براي تنظيم متابوليسم كربوهيدرات بدن حياتي مي باشد . ديابت كه بيماري وجود آمده در اثر كمبود انسولين است ، ميليون ها انسان را رنج مي دهد . درمان قطعي ديابت ، تزريق پياپي يا تجويز خوراكي انسولين است و از آنجايي كه انسولين بيش تر پستانداران از نظر ساختمان مشابه مي باشد ، درمان ديابت انساني با استفاده از انسولين استخراج شده از پانكراس گاو و خوك امكان پذير است ، اما انسولين غير انساني به اندازه ي انسولين انساني موثر نيست و فرآيند استخراج آن گران و پيچيده مي باشد . امروزه ژن توليد انسولين انساني در باكتري ها كلون مي شود .

اسلاید 3 :

* میکروارگانیسم ها در خدمت پزشکی و دارو سازی

  • تولید سالانه ی جهانی آنتی بیوتیک ها ودرراس همه پنی سیلین ها ، سنالوسپورین ها تترا سایلکین ها به بیش از صد هزار تن میرسد . این داروها متابولیت های ثانویه یا مشتقات آنهایند که در مرحله ی رکود دوران رشد باکتری ها یا قارچ ها تولید می شوند . میکروب ها تولید کننده ی آنتی بیوتیک معمولا به مدت چند روز در ظرف های بزرگ و در کشت بسته ای که هوا دهی می شوند رشد می کنند . حجم بعضی از ظرف ها از صد هزار لیتر هم تجاوز می کند

اسلاید 4 :

دخالت میکروب ها در تولید بعضی از هورمون های استروتیدی نیز اهمیت دارد مثلا در سنتز شیمیایی کرتی زون – ماده ای که عامل ضد التهاب است – سی و هفت واکنش دخالت دارند ، اما هنگامی که از میکروب ها هم کمک گرفته شود این واکنش ها به پانزده واکنش تقلیل می یابد . از این رو بر خود واجب دانستیم تا از کاربرد میکروارگانیسم ها در صنعت پزشکی و دارو سازی نیز در این تحقیق به طور مختصر استفاده کنیم .

اسلاید 5 :

* کاربرد میکروارگانیسم ها در پزشکی و داروسازی

  • الف) سنجش حیاتی به وسیله ی میکروب ها

سنجش حیاتی عبارت است ازاستفاده از یک ارگانیسم ( یا سیستم زنده ) برای مقاصد سنجش از  میکروارگانیسم ها برای اندازه گیری تراکم های اندک بعضی ویتامین ها ، اسید های آمینه و ... می توان استفاده کرد . این امر از جنبه ی دارو سازی و کنترل صنایع دارویی نیز می توانند مهم   باشند .

اسلاید 6 :

ب) استفاده از میکروب ها در مبارزه ی غیر مستقیم با سرطان

  • از باکتری ها می توان برای شناسایی مواد سرطان زا و درجه ی سرطان زایی آن ها استفاده کرد . به عبارت دیگر از این ارگانیسم ها می توان به طور غیر مستقیم در مبارزه ی با سرطان بهره گیری کرد .
  • قریب به 90% مواد سرطان زا موتاسیون زا هم هستند . با ویژگی مذکور سرطان زایی یک ماده را با ارزیابی ویژگی موتاسیون زایی آن می توان حدس زد . باکتری ها سیستم هایی حساس ، سریع و ارزان هستند که برای شناسایی ویژگی موتاسیون زایی یک ماده به شمار می روند . در آزمایشگاه ها با قرار دادن باکتری در معرض مواد مشکوک به سرطان زایی و متعاقباً بررسی درجه ی موتاسیون زایی آن ها نسبت به یک صفت اختصاصی می توان به آسانی و ظرف مدت نسبتاً کوتاهی به عمل سرطان زایی احتمالی صدها ماده پی برد . در این روش بررسی ، از باکتریهای موتاسیون یافته ای که برای رشد در محیط حداقل به افزایش یک ماده خاص غذایی نیاز دارند استفاده می شود .

اسلاید 7 :

* میکروارگانیسم ها در خدمت کشاورزی

  • خاک ها مجموعه ای مرکب از ترکیبات آلی و غیر آلی اند . ترکیبات غیر آلی از لایه های کانی سخت که منشاء آن ها زیرزمینی است تشکیل شده اند . با بالا آمدن لایه ی کانی به سطح و مخلوط شدن با ماده ی آلی حاصل از تجزیه ی گیاهان ، منطقه ی بارخیز خاک سطحی تشکیل می شود . ماده آلی که هوموس نامیده می شود علاوه بر اینکه خاک را نرم می کند موجب افزایش خلل خاک و در نتیجه بهتر نگه داشته شدن آب و رسیدن آن به ریشه ی گیاه نیز می شود . از این گذشته منبع مواد لازم غذایی برای گروه های متعددی از میکروارگانیسم ها که کمک به برقراری چرخه ی رشد زمین می کند نیز هست . یک گرم خاک زراعتی با مواد آلی فراوان ممکن است بیش از دو بیلیون باکتری داشته باشد . این میکروب ها همواره با قارچ های کودرست در تجزیه ی ارگانیسم های مرده و آزاد ساختن اجزای مولکولی آنها برای استفاده ی گیاهان زنده دخالت می کنند و خاک را حاصل خیز می سازند .

اسلاید 8 :

* کاربرد میکروارگانیسم ها در کشاورزی

  • الف) حشره کش های باکتریایی اکثر باکتری های حشره کش متعلق به خانواده های پسودوموناداسه ها ، میکروکوکاسه ها و باسیلاسه ها هستند . با وجود آنکه تاکنون 100 باکتری حشره کش گذارش شده اند ، اما فقط چهار تای آن ها ، یعنی باسیلوس تورجینسیس ، باسیلوس پاپیلیه ، باسیلوس لنتی موربوس  و باسیلوس اسفریکوس مورد استفاده قرار دارند . از این چهار باکتری تنها باسیلوس تورجینسیس به تولید انبوه رسیده و جنبه ی تجارتی و عرضه به بازارهای جهانی پیدا کرده است . از این باکتری در کشت کارهای غلات ، درختان ، گیاهان زینتی ، سبزیهای خوراکی و اخیراً در انبارهای محصولات غذایی انبار شده ( اساساً غلات و فرآورده های آنها ) برای کنترل لارو پروانه ها استفاده می شود .

اسلاید 9 :

ب) حشره کش های قارچی

  • قارچ های عفونت زای حشره ای نقش مهمی در کنترل جمعیت های طبیعی حشرات آفت زا دارند . نخستین بار باسی [1][2] قارچ بیماری زایی به نام بوویریا [2][3] را از کرم ابریشم جدا کرد . متجاوز از 500 گونه ی قارچی توانایی عفونت زایی در حشرات را دارند . از آنجا که اکثر عفونت های قارچی حشرات به وسیله ی خوردن قارچ روی نمی دهد ، مبارزه با حشرات به وسیله ی قارچ را پیش از رسیدن هر نوع خسارتی باید شروع کرد .
  •  

اسلاید 10 :

* میکروارگانیسم ها در خدمت تصفیه ی فاضلاب ها و محیط زیست

  • یکی از عمده ترین فواید میکروارگانیسم ها انهدام مواد خطرناک و نامطلوب آب ها به ویژه آب هایی که مصرف خانگی دارند می باشد . در فاضلاب ها مواد زاید سطح زمین ، مدفوعات انسان و سایر مواد زاید خانگی و صنعتی وجود دارند . مواد غیر محلول و جامد و ترکیبات آلی محلول این منابع موجب بوی نامطبوع فاضلاب می شود . خطر بالقوه ی فاضلاب در راه یافتن به آب های جاری اصولاً مربوط به پاتوژن هایی است که با مدفوع انسان به فاضلاب می رسند . توسعه ی تکنولوژی که مانع استفاده ی انسان از آشامیدن آب های پاتوژن دار است ، موجب رشد و پیشرفت اقتصاد و صنعت در جوامع پیشرفته شده است . در کشورهای در حال توسعه که آب های آشامیدنی و فاضلاب ها معمولاً خارج از کنترل اند ، مخاطرات عمده ای را در پی دارند . بنابر گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 1980 میلادی روزانه دست کم سی هزار نفر از مردم این ممالک بر اثر رعایت نکردن موارد بهداشتی در مصرف آبهای آشامیدنی تلف شده اند .
  •  
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید