بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد،که در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تصویب شد،از سوی مهندس نیکزاد معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور جهت اجرا از سوی شهرداری هاو دهیاری های سراسر کشور به استانداری ها ابلاغ شده است. ،بهمن ماه 87 به تصویب رسید.

اسلاید 2 :

  • اهداف تهیه این دستورالعمل عبارتست ازکنترل بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگهای ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی درخصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم( با الویت سگ‌های ولگرد ).
    مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگهای ولگرد، شیوع بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان ، افزایش آن در جمعیت دامی و انسان و انتقال بسیاری از بیماری‌ها از سگ به انسان می‌باشد و از جمله مهمترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیر هاری، کیست هیداتیک، سالک،کالاآزار،لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره نمود که برضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد بیش ازپیش تاکید می ورزد.

اسلاید 3 :

  • همچنین سگهای ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ ( بدون انتقال بیماری ) منجر به مرگ بالاخص در اطفال می‌گردد و موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده پارکها و تفرجگاه‌ها مطرح می‌باشند و سگها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

اسلاید 4 :

  • بر اساس این دستورالعمل مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم باید دارای محل نگهداری حیوانات مزاحم باشد که در شهرداریهای دارای مجوز کارگروه استانی ایجاد می شود و این محل باید در خارج از محدوده مناطق مسکونی که به تایید کارگروه شهرستان رسیده باشد مکانیابی شده و واجد مشخصات خاصی باشد .
    همچنین مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم دارای واحد زنده گیری است با حضور افراد آموزش دیده شامل کاردان دامپزشکی، نیروی کارگر کارآزموده ، مامور تیرانداز با سلاح بیهوشی و دامپزشک به عنوان مسئول فنی طرح (مستقر در مرکز کنترل)تشکیل می‌گردد و تعداد واحدهای زنده‌گیری براساس گستردگی منطقه مورد عمل،برآورد تعداد سگهای ولگرد،الویت‌های زمانی اجرای طرح و غیره تعیین خواهد شد.

اسلاید 5 :

  • به منظور ایجاد شرایط مناسب قبل از عملیات زنده‌گیری و کنترل جمعیت سگهای ولگرد و بلاصاحب باید فعالیتهائی مانند : اطلاع رسانی توسط شهرداری و دهیاری مربوطه ، مراقبتهای بهداشتی و پزشکی و اقدامات پیشگیری شامل واکسیناسیون کزاز و هاری و آموزش اصول بهداشت انجام شود.
    پس از جمع‌آوری سگهای ولگرد از سطح شهر و روستا و انتقال آنها به قفس نگهداری موقت در مرکز نگهداری، عملیات معاینه ، تشخیص و تفکیک سگ‌های اصیل و سگ‌های آلوده زیر نظر دامپزشک انجام می‌شود و سگ‌های ولگرد آلوده و غیر مفید از سگ‌های اصیل مفید تفکیک و سگ‌های مفید توسط دامپزشک واکسیناسیون و قرنطینه شده، پس از طی دوره قرنطینه، نصب قلاده و شناسنامه‌دار کردن سگ به مراکز یا افراد متقاضی پس از اخذ تعهد از آنها درخصوص نگهداری مناسب حیوان و عدم رهاسازی ، انجام دوره‌ای معاینات و مراقبت‌های بهداشتی لازم تحویل می‌شود.سگ‌هایی که بعنوان سگ گله به افراد واگذار می‌شود قبل از واگذاری توسط دامپزشک عقیم‌سازی خواهند شد.

اسلاید 6 :

  • کارگروه استانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و دبیری مدیرکل دفترامور شهری استانداری و با حضور نماینده معاونت سیاسی و امنیتی استانداری ، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری ،نماینده شورای اسلامی استان، معاون خدمات شهری شهرداری مرکز استان ،نماینده شهرداران استان، مدیرکل اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ، نماینده نیروی انتظامی استان ، نماینده دادستانی استان ، مدیرکل اداره کل دامپزشکی استان ،مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان، رئیس انجمن حمایت از حیوانات نماینده استان ،مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری و نماینده دهیاران استان تشکیل می شود.

اسلاید 7 :

  • برنامه‌ریزی لازم جهت اجرای مصوبات ستاد مرکزی ، پشتیبانی از اجرای طرح‌ها در سطح استان ،‌ حمایت از فعالیتهای کارگروه شهرستان و نظارت بر فعالیتهای آنها ، برنامه‌ریزی لازم جهت برگزاری دوره‌های آموزشی مصوب ستاد مرکزی ، تقسیم استان به مناطق عملیاتی جهت ایجاد مراکز کنترل جمعیت سگهای ولگرد و انتخاب شهرداران متولی این مراکز از جمله وظایف ستادهای استانی است.
    بر اساس این دستورالعمل کارگروه استانی با اخذ نظرات کارگروه‌های شهرستان، شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان، می بایستی به نحوی اقدام به منطقه‌بندی استان ( با توجه به وسعت، برآورد تعداد سگ‌های ولگرد، امکانات شهرداری‌ها و دهیاریها و ... )، تعیین محل احداث مراکز نگهداری حیوانات مزاحم شهری و تعداد واحد‌های زنده‌گیری ‌نماید که امکان استفاده مشترک از تاسیسات و تجهیزات فراهم آمده و هر شهرداری و دهیاری نیاز به ایجاد تاسیسات و امکانات و تجهیز واحد زنده‌گیری نداشته باشد. هزینه‌های اجرای طرح بر اساس تعرفه مصوب کارگروه استان به ازای هر قلاده برآورد و توسط شهرداری مجری از سایر شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اخذ خواهد شد.

اسلاید 8 :

  • کارگروه شهرستان کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان به ریاست فرماندار به عنوان رئیس کارگروه شهرستان،شهردار مرکز شهرستان به عنوان دبیر کارگروه،شهرداران شهرهای شهرستان،رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان،رئیس مرکز بهداشت شهرستان،نماینده نیروی انتظامی شهرستان، نماینده دادستانی شهرستان،رئیس اداره کل دامپزشکی شهرستان،بخشداران شهرستان،دهیار منتخب شهرستان ونماینده انجمن حمایت از حیوانات شهرستان تشکیل می شود.
    برنامه‌ریزی جهت اجرای مصوبات ستاد مرکزی و کارگروه استانی ،حمایت و نظارت بر فعالیتهای شهرداریها و دهیاریهای شهرستان وتهیه تعرفه اجرای عملیات کنترل جمعیت به ازای هر قلاده و نحوه اخذ آن توسط شهرداری مجری از سایر شهرداری‌ها و دهیاری‌های واقع در منطقه بر اساس دستورالعمل مصوب کارگروه استان از جمله وظایف ستادهای شهرستانی است.

اسلاید 9 :

  • واحد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان مسئولیت امور اجرایی این دستورالعمل را بر عهده دارد که با توجه به جمعیت و گستردگی شهر و منطقه تحت پوشش در حوزه معاونت خدمات شهری در کلیه شهرداری‌های کشور به ریاست معاون خدمات شهری تشکیل خواهد شد و نسبت به انجام ارزیابی‌های لازم و تدوین تشکیلات و نیروی انسانی مورد نیاز اقدام می‌نماید.
    برنامه‌ریزی جهت کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان بر اساس مصوبات ستاد مرکزی و کارگروه‌های استانی و شهرستانی ، اجرای طرح کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سطح شهرها و روستاهای منطقه. راه‌اندازی واحد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان و نظارت بر انجام فعالیتهای آن وگزارش‌دهی مرتب به کارگروه شهرستان از وظایف ستاد اجرائی است.

اسلاید 10 :

  • ایجاد مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم در هر واحد منوط به تصویب کارگروه استان بوده و در صورتی که بر اساس مصوبه این کارگروه مقرر شد عملیات کنترل توسط شهرداری دیگری در قبال اخذ وجه انجام شود، نیاز به تشکیل مرکز در شهرداری نبوده و یک نفر از کارشناسان حوزه خدمات شهری زیر نظر معاون خدمات شهری وظیفه هماهنگی‌های منطقه‌ایی را زیر نظر کارگروه شهرستان انجام خواهد داد.
    همچنین شهرداری واجد مرکز کنترل جمعیت حیوانات مزاحم موظف به ارائه خدمات به سایر شهرداریها و دهیاری‌های تابعه با اخذ بهای خدمات مصوب کارگروه شهرستان می‌باشد. این امر منوط به درخواست دهیار و تایید بخشدار و کارگروه شهرستان مربوطه می‌باشد
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید