بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • حافظه وسيله اي است كه اطلاعات (خام و پردازش شده ) را ذخيره نموده و زماني كه كامپيوتر خاموش است (بعضي از انواع حافظه) نيز آن ها را نگهداري مي نمايد و بعدا مي توان موارد دلخواه را بازيابي نمود.
  • ابزارهايي كه عمل ذخيره سازي را انجام مي دهند ابزارهاي ذخيره ساز ناميده مي شوند مثلا درايو فلاپي ابزار ذخيره سازي و خود فلاپي را حافظه يا مدياي ذخيره سازي گويند.

اسلاید 2 :

نوشتن / خواندن Read / Write

آدرس پذيري Addressing

  دستيابي و زمان دستيابي Accessibility

  ظرفيت Capacity

  نرخ انتقالTransfer rate

حافظه ها براساس نحوه قرارگيري سخت افزار به دو نوع تقسيم مي شوند:

حافظه هاي درون ماشين

حافظه هاي بيرون ماشين

اسلاید 3 :

  • ديسكت ها Diskettes (floppy disks)
  • هارد ديسك (ديسك سخت) Hard disks
  • ديسكت هاي پرظرفيتHigh-capacity floppy disks
  • كاتريج حافظه Disk cartridges
  • نوار مغناطيسي Magnetic tape

اسلاید 4 :

  • يك ديسك مغناطيسي با ذرات مغناطيس شونده پوشيده شده است كه وقتي در ميدان مغناطيسي (شار) قرار گيرد دوقطبي مي شود و هر لحظه با توجه به موقعيت شار مغناطيسي در يكي از دو قطب قرار مي گيرد.
  • هر كدام از قطب ها نشانگر 1 (روشن) و يا 0 (خاموش) يك بيت اطلاعات را ذخيره مي سازند كه اين بيت توسط واحد مركزي پردازش (CPU) فهميده مي شود.
  • براي ايجاد شار مغناطيسي نوك هاي نوشتن و خواندن در دستگاه هاي راه انداز ديسك (ديسك درايور) كه داراي مغناطيس هاي الكتريكي هستند استفاده مي شود.

اسلاید 5 :

اين ديسك ها نيز يكي از انواع حافظه هاي مغناطيسي هستند و به عنوان وسيله اي براي انتقال اطلاعات از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر و يا ذخيره سازي اطلاعات (پشتيبان) مورد استفاده قرار مي گيرند. لازم به ذكر است كه اين حافظه ها داراي انواع 5.25 و 3.5 اينچي مي باشند.

اسلاید 6 :

ديسك سخت به عنوان يكي از حافظه هاي پر كاربرد در سيستم هاي امروزي يكي ديگر از انواع حافظه هاي مغناطيسي مي باشد. اين مديا داراي تعدادي صفحات مدور  كه بر روي يك محور قراردارند و توسط هد هاي نوشتن و خواندن امكان ضبط و يا بازيابي اطلاعات بر روي هر صفحه وجود دارد.

اسلاید 7 :

  • قبل از ذخيره كردن اطلاعات بر روي ديسك هاي مغناطيسي عمل فرمت بر روي آن بايستي صورت گيرد. فرمت كردن يعني فضاهاي ديسك آدرس دهي شده و محل هاي ذخيره سازي اطلاعات بر روي آن مشخص گردد.
  • عمليات فرمت دواير متحدالمركزي را بر روي ديسك ايجاد نموده كه به آن ها شيار (track) گفته مي شود و سپس هر شيار به قطعات كوچكتري تقسيم شده كه آن را سكتور (sector) گويند.
  • برنامه هاي سيستم عامل سكتورها را گروه بندي نموده كه هر گروه خوشه يا كلاستر (cluster) نام دارد. كه فايل ها در كامپيوتر براساس فضايي كه كلاسترها اشغال مي كنند آدرس دهي مي شوند.

اسلاید 8 :

پارامترهاي زماني :

- زمان جستجو (Seek Time)

زماني كه طول مي كشد تا اطلاعات درخواستي cpu پيدا شود(هد خواندن بر روي استوانه مورد نظر قرار گيرد)

اسلاید 9 :

حافظه نوار مغناطيسي ابزاري است كه از نوار پلاستيكي ساخته شده و سطح آن با مواد مغناطيس شونده پوشيده شده است. اين حافظه براي مصارف ذخيره سازي اطلاعات به صورت آنالوگ و ديجيتال به كار مي رود. اطلاعات در عرض نوار ذخيره شده و به صورت گروه هاي دسته بندي شده (ركورد يا بلاك) قابل دسترسي است.

نكته مهم : دسترسي اطلاعات در اين نوع حافظه برخلاف حافظه هاي ديگر مغناطيسي بصورت سريال مي باشد يعني براي دسترسي به اطلاعات خاص ابتدا بايستي دسترسي به اطلاعات قبل از آن حاصل شده و سپس اطلاعات مورد نظر استحصال گردد.

اسلاید 10 :

چگالي نوار Density : ميزان ضبط اطلاعات (بيت / بايت / كاراكتر) در هر اينچ طول نوار را چگالي نوار گويند

فضاي خالي بين ركوردInter-record Gap   : بين ركوردهاي ضبط شده در نوار فضاي خالي در نظر گرفته مي شود (حدود سه چهارم اينچ) تا نحوه شروع و خاتمه نوشتن و خواندن در حافظه نوار مشخص باشد. اين فضا را گپ بين ركورد مي نامند.

زمان تأخير نوار Latency : زماني كه حافظه به سرعت نهايي خود براي خواندن و نوشتن برسد را زمان تاخير latency گويند.

علائم ابتدا و انتهاي نوار  Markers : براي تشخيص ابتدا و انتهاي نوار بخشي از نوار با علامت هاي آلومينيومي پوشانده مي شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید