بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه:

ذرت با نام انگليسي (corn) و اسم علمي zea mays از خانواده غلات (poaceae) و يكي از چهار غله عمده جهان بوده و بعد از گندم و برنج توليد آن در دنيا مقام سوم را داراست .

ذرت گياه مناطق گرمسيري است اما در مناطق نيمه گرمسيري و معتدل عملكرد خوبي خواهد داشت. كشورهاي عمده كشت و توليد آن در جهان آمريكا، آرژانتين، برزيل، كلمبيا، مكزيك، روماني و فرانسه و مناطق عمده توليد آن در ايران استانهاي فارس، خوزستان، گلستان، مازندران، آذربايجان شرقي و ... مي باشند.

براي كشت و دستيابي به عملكرد مطلوب آن بايد نيازهاي اكولوژيكي، مراحل مختلف رشدي و عمليات به زراعي موثر در توليد آن را بشناسيم.

اسلاید 2 :

تاريخچه:

ذرت  تقریبا از 5000 سال پیش در مکزیک و گواتمالا کشت می‌شده است و بومی آمريكاي مركزي و جنوبي است. بذر آن از آمريكا به اسپانيا و بعد به پرتقال و ديگر كشورهاي اروپايي و از آنجا به قاره آفريقا و تعدادي از كشورهاي آسيايي (هند و چين) برده شده است

تاریخچه دقیق ورود این گیاه به ایران نیز دقیقا ً مشخص نمی باشد ،برخی معتقدند که ذرت توسط پرتغالی ها از جنوب ایران وارد شده است و برخی دیگر نیز زمان ورود ذرت را به دوران شاه اسماعیل صفوی نسبت می دهند.

در سالهاي اخير با توجه به نقش مهم اين گياه در تامين غذاي انسان و دام و طيور به عنوان يكي از زراعتهاي اساسي  سطح زير كشت آن افزايش يافته است.

اسلاید 3 :

گياه شناسي:

ذرت گياهي است تك لپه ساقه آن بلند كه در انتها به گل آذين نر ختم مي شود، تك پايه ولي گلهاي نر و ماده جدا از هم هستند (monocious)، ريشه آن افشان و داراي سه نوع ريشه شامل ريشه اصلي، ريشه تاجي(كرنال) و ريشه هوايي هستند. ريشه هوايي در بالاي سطح تشكيل مي شود و نقش آن براي استحكام و نگهداري گياه است. گل ماده(بلال) از شاخه هاي فرعي تمايز يافته بوجود مي آيند. اين شاخه ها ميان گره هاي كوتاهي دارند كه از اين گره ها برگهاي تغيير شكل يافته اي بوجود مي آيند(پوشش بلال يا اسپات) كه همديگر و بلال را مي پوشانند. زمان تشكيل بلال و ظهور ريشكها مرحله ورود به فاز زايشي گياه است، ريشكها(كاكول ذرت) هريك از يك تخمدان منشاء گرفته اند كه دانه گرده پس از قرار گرفتن روي آنها جوانه زده و با رسيدن به تخمدان باعث باروري آن مي گردند. گل آذين نر در انتهاي ساقه قرار دارد و دانه گرده را توليد مي كند.

اسلاید 4 :

فصل اول: مراحل مختلف رشدي ذرت

اسلاید 5 :

V6:  Typically when lower leaves begin to tear off of stalk.

To be certain about V-stages beyond V6:

Split the entire stalk (from the tip to the roots)in half with a knife.

The first five nodes will be clustered near the bottom of the stalk and the 6th node will be very close to the soil line.

Count nodes above the 6th node to determine how many nodes are present.

The total number of nodes equals the V-stage of the plant.

For example 7 nodes = V7 corn.

اسلاید 6 :

V9

Growth rate rapidly increases. Greater demand for nutrients and water.

اسلاید 7 :

V12

Both kernel size and kernel number are being determined.

Any limits on water or nutrients at this phase will drastically impact yields.

Earlier maturing hybrids will pass through this phase faster than later maturing hybrids.

اسلاید 8 :

V15

About 10-12 days from silking.

 

Entering the most critical stage for yield determination.

The plant is most sensitive to water and/or nutrient stress at this stage.

Irrigation- the 4 weeks around silking are the most critical.

اسلاید 9 :

V15

Ear shoots near the top of the plant are starting to out-grow ear shoots lower on the plant.

اسلاید 10 :

V18

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید