بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

سيدمحمد منصورزاده، عضو هيئت علمي پژوهشكده حمل و نقل

چکیده:

در اين مقاله رفتار مكانيكي خاكهاي غيراشباع (همچون تغيير حجم و مقاومت برشي) مورد مطالعه قرار گرفته است. براي توصيف رفتار مكانيكي هر نوع خاكي، اعم از اشباع و غيراشباع، لازم است كه حالت تنش در آن خاك به طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد. حالت تنش نيز شامل تركيبات معيني از متغيرها موسوم به متغيرهاي حالت تنش ميباشد. اين متغيرها مستقل از خواص فيزيكي خاك بوده و تعداد آنها برای توصيف حالت تنش در خاك، اغلب وابسته به تعداد فازهاي تشكيل دهنده خاك ميباشد. در خاكهاي اشباع بهدليل ساختار دو فازي، وجود يك متغير حالت تنش كافيست تا بتوان به وسيله آن رفتار خاك را مورد مطالعه قرار داد. اين متغير همان تنش مؤثر ترزاقي يعني                            ميباشد. اما در خاكهاي غيراشباع بهدليل ساختار سه يا چهار فازي، برای بررسی حالت تنش حداقل احتياج به دو متغير ميباشد. به عبارت ديگر نميتوان با تنها يك متغير حالت تنش، رفتار اين خاكها را مورد مطالعه قرار داد. با بررسي هايي كه در اين زمينه انجام گرفته است، چنين به نظر ميرسد كه دو متغير مكش ماتريك يعني                      و تنش نرمال خالص يعني                        مناسبترين تركيب دو تايي براي توصيف حالت تنش در خاكهاي غيراشباع ميباشند.

کلمات كليدي: خاك غيراشباع، متغير حالت تنش، مکش ماتریک، تنش نرمال خالص.

اسلاید 2 :

چکیده:

روش رادار نفوذي يكي از روشهاي جديد در كاوشهاي صحرايي ميباشد كه بر مبناي ارسال امواج الكترومغناطيس و تهيه تصوير از پاسخ امواج ارسالي ابداع شده است. در شرايط كنوني و در سطح بينالمللي از اين روش براي شناسايي عوارض مدفون در خاك، سنگ و كاوشهاي زيرسطحي استفاده ميشود. با اين حال متأسفانه این روش در ايران مورد توجه واقع نشده است. در اين مقاله به منظور معرفي اين تكنيك به مجامع علمي كشور، مباني روش مذكور بيان شده و در پي آن به بحث پيرامون قابليت اين تكنيك در مطالعات ژئوتكنيك در پروژههاي مختلف عمراني پرداخته شده است. بررسيهاي انجام شده نشان ميدهد رادار نفوذي قادر است در مطالعة ساختگاه سدها و مسير تونلها، موقعيت نواحي خرد شده سطحي، سطح آب زيرزميني و مرز لايهها استفاده شده و پارهاي از خصوصيات ژئوتكنيكي پي را تعیین کند. از طرف ديگر در كاوشهاي درون شهري از اين سيستم ميتوان براي شناسايي حفرات احتمالي زیر سطح زمين و همچنين موقعيت عوارض و لولههاي مدفون استفاده نمود. نهايتاً با توجه به اینكه عمق نفوذ امواج از اصليترين محدوديتهاي اين تكنيك ميباشد، عمق كارايي رادار نفوذي در مصالح مختلف و اثر آب در كاهش نفوذ امواج مورد بحث واقع شده است.

كلمات كليدي: رادار نفوذي، ژئورادار، كاوشهاي صحرايي، ژئوتكنيك، GPR.

اسلاید 3 :

چکیده:

با توجه به نقش طرحهاي توسعه منابع آب، تعيين صحت و ارزيابي عملکرد مورد انتظار از سدها براي تصميمگيران اهميت زیادی دارد. با توجه به تأثير مدهاي خرابي در سدهاي خاکي و عدم قطعيت موجود در مهندسي سدسازي و ژئوتکنيک، ضروري است در ابتدا ريسکها شناسايي شده سپس با تکنيکهاي تحليل کيفي، موارد اولويتبندي گردد. در مرحلة بعد، مقادير ريسکهاي مهم به صورت کمي مشخص شده تا در نهايت اقداماتي جهت کاهش يا بهبود اثرات آن انجام گيرد. در اين مقاله سعي خواهد شد با استفاده از مفاهيم ريسک و نحوه ارتباط آن با سيستم سازههاي خاکي و تشريح مزاياي استفاده از آن، مشاوران و مديران طرحها را به منظور استفاده از فرآيند مديريت ريسک ترغيب نموده، تا با انجام اين فرآيند، به سمت احداث، بهرهبرداري و نگهداري ايمن‌‌تر همراه با صرف هزينه مناسبتر اقدام نمود.

کلمات کليدي: مديريت ريسک، منابع آب، سدهاي خاکي، مدهاي خرابي.

اسلاید 4 :

چکیده:

طراحي روسازي راههاي مسلح به دو بخش راههاي بدون رويه و رويه‏دار طبقهبندي ميشود. طولاني بودن روابط و گستردگي پارامترهاي طراحي هر کدام از اين بخشها هم از لحاظ خطاي محاسباتي و همچنين زمان طراحي همواره به عنوان يک معضل از طرف طراحان راه مطرح بوده است. بدین منظور در این مقاله يکسري نمودار جهت طراحي راههاي بدون رويه غيرمسلح و مسلحشده با ژئوسنتتیک (ژئوگريد و ژئوتکستايل) بر اساس آخرين روش طراحي موجود ارائه شده است. نمودارهاي مذکور قادر هستند ضخامت لاية اساس سنگدانهاي را در طرح روسازي راههاي بدون روية مسلح و غيرمسلح را در کمترين زمان ممکن نشان دهند. با توجه به اينکه شرط اقتصادي بودن به کارگيري ژئوسنتتيکها در طرح روسازي راه مستلزم وجود بسترهاي بسيار ضعيف و يا حجم ترافيک بسيار زیاد ميباشد، در اين مقاله ضمن مروري بر روند کلي طراحي راههاي بدون رويه تلاش گرديده تا در نمودارهاي طراحي، تنها بخشهايي که شرايط فني و يا اقتصادي را ارضا مينمايند گنجانده شود.

کلمات کليدي: ژئوسنتتيکها، راههاي بدون رويه، نمودارهاي طراحي، تسليح اساس، روسازي راه.

اسلاید 5 :

چکیده:

روشها و روابط مختلفي براي محاسبه اثر سربار بر ديوار حائل در ادبيات فنی موجود است. غالب اين روشها مبتني بر تئوري ارتجاعي با فرض همگني و همساني خاك ميباشند. از آن جمله ميتوان به روابط ارتجاعي، روش توزيع بار 45 درجه، روش بتن كلندر و روش کلمب اشاره نمود. واقعيت آن است كه توزيع و مقدار نيروي حاصل از سربار بر ديوار بستگي به عوامل مهمي چون هندسه و شرايط مرزي ديوار، نوع سربار و فاصلة سربار از ديوار، نوع و خصوصيات مكانيكي مصالح پشت ديوار دارد، كه در روشهاي فوق به خوبي لحاظ نميشوند. بدين ترتيب بررسي تأثير سربار ديوار حائل با روش واقعبينانهتر و نيز ارزيابي روشهاي مبتني بر تئوري ارتجاعي ضروري به نظر میرسد. در اين مقاله با استفاده از روش اجزاء محدود و به كارگيري مدل ارتجاعي خميري با سخت شوندگي غيرخطي اثر سربار مورد مطالعه قرار گرفته است. نتايج حاصله نشان ميدهند كه روابط ارتجاعي (كه در اكثر كتابهای مهندسي پي مبناي محاسبه اثر سربار هستند) بسیار محافظهكارانه هستند. روش بتن كلندر با توزيع فشار مثلثي و مستطيلي نتایج نزديكي با روش اجزا محدود دارد.

کلمات کليدي: تحلیل عددی، دیوار حائل، سربار نواری، روشهای کلاسیک.

اسلاید 6 :

چکیده:

یکی از مسائل مهم در مهندسی راه ناپایداری ترانشههای خاکی و یافتن راهکارهای لازم برای پایدارسازی آنها جهت افزایش ایمنی میباشد. راهکارهایی که برای پایدارسازی ترانشهها به کار گرفته میشود، عموماً بدون توجه به محل قرارگیری سطح لغزش بحرانی بوده و بنابراین در این گونه موارد طراحی تا حد زیادی از حالت بهبنه دور میشود.

در این مقاله برای یافتن سطح لغزش بحرانی ترانشههای خاکی از روش الگوریتم ژنتیک استفاده شده است. این روش، یکی از روشهای بهینهسازی غیرکلاسیک است که در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. با روش الگوریتم ژنتیک میتوان پایداری ترانشههای خاکی همگن و غیرهمگن را مورد بررسی قرار داد. این روش دارای انعطاف زیادی است و میتواند با احتمال بیشتری نسبت به روشهای کلاسیک، سطح لغزش بحرانی را بیابد.

در این مقاله با استفاده از این ایده، سطح لغزش بحرانی چند ترانشه به دست میآید و نتایج مورد تحلیل قرار میگیرد.

کلمات کلیدی: تحلیل پایداری ترانشهها، الگوریتم ژنتیک، بهینهیابی، کمترین ضریب اطمینان، روشهای عددی

اسلاید 7 :

چکیده:

تحقیقات صورت گرفته در مورد ريزشمعها به صورت مطالعات آزمايشگاهي با مقياس واقعي و آزمایشگاهی و يا مدلسازي عددي ميباشد. در این مطالعات پارامترهاي زیادی در ارتباط با رفتار ريزشمعها مورد بررسي قرار ميگيرد كه از جمله ميتوان به اثر تغييرات طول، قطر، لايهبندي خاكهاي درگير با ريزشمع، پارامترهاي مقاومتي خاك، تأثير آب زيرزميني، نوع بارگذاري و ... اشاره كرد. در اين مقاله ابتدا به گزيدهاي از مطالعات موردي محققان مختلف که بصورت آزمايشگاهي و عددي انجام شده است، بهطور خلاصه اشاره شده و در ادامه به مدلسازي عددي يك تك ريزشمع تحت بارمحوري استاتيكي و در خاك چند لايه ريزدانه با استفاده از نرمافزار تفاضل محدود FLACپرداخته و نتايج این مدلسازي عددي با نتايج مدل آزمايشگاهي كه در محل انجام شده، مقايسه گرديده است. سپس با انتخاب پارامترهاي دلخواه روی مدل مبنا، مطالعات پارامتريك انجام شده است. نهايتاً نتايج بدست آمده تفسیر و جمع بندي شده است.

کلمات كليدي: ريزشمع، مدلسازي عددي، خاك ريزدانه، بار استاتيكي.

اسلاید 8 :

چکیده:

این مقاله نتایج آزمایشهای بارگذاری صفحهای بر روی نهشتههای قلوه سنگی حاوی شن، که در حوضة آبریز تایچونگ تایوان انجام گرفته است را ارائه میدهد. به علت ساختار زمین‏شناسی نهشتههای قلوه سنگی حاوی شن، تهیة نمونههای بزرگ دست نخورده از آنها جهت انجام آزمایشهای آزمایشگاهی مشکل میباشد. این آزمایشهای صحرایی امکان آزمودن قابلیت کاربرد تئوریهای ظرفیت باربری و ضرایب عکسالعمل بستر موجود را برای چنین ساختارهای زمین‏شناسی فراهم میسازد. ضریب عکسالعمل بستر خصوصاً در مطالعات محلی جهت طراحی پیهای گسترده برای ساختمانهای بلند اهمیت ویژهای دارد. در این مقاله نتایج آزمایشات بارگذاری صفحهای بر روی چنین نهشتههایی مورد تحلیل قرار گرفته است.

کلمات کلیدی: آزمایش بارگذاری صفحهای، نهشتههای قلوه سنگی حاوی شن، مدول عکسالعمل بستر، ظرفیت باربری.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید