بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

lبا توجه به ازدياد جمعيت ،تنوع سليقه ها ،توليدات،خواسته ها،علايق وبينش هاي فكري ومذهبي متفاوت وتفاوت نظر در سنتها وقبايل مختلف كه حتي در يك كشور داراي گونه هاي متفاوتي   مي باشد و براي جمع آوري مسايل ياد شد ه  در يك نقطه كه همان نقطه دلخواه ما مي باشد، بايد يكسري مراحل علمي و عملي خاصي را كه نياز به اطلاعات جامعي دارد،طي نمود. در تبليغات اگربه اين موضوع توجه داشته باشيم كه، تبليغ يك منبع كسب اطلاعات و صرفه جويي در وقت براي مصرف كننده وراهي براي رسيدن به هدف نهايي پيام دهنده مي باشد به اهميت آن پي مي بريم. از طرف ديگر تبليغات صنعت و حرفه اي است كه اگر صحيح به آن پرداخته شود، مي تواند ايجاد اشتغال بسيار بالايي را داشته باشد، از يك طرف براي افرادي كه در اين رشته مشغول به فعاليت مي باشند واز طرف ديگر باعث رشد توليد و صنعت ملي و توسعه اقتصادي مي گردد و توليدات غير نفتي را بالا مي برد، زيرا سبب ايجاد رقابت صحيح مي شود و خود اين موضوع به امر صادرات – به جهت بالا رفتن كيفيت- نيز كمك كرده و پيوسته مشاغل جديدي را ايجاد مي كند. بايد دانست كه رشته هاي تبليغات ( تجاري، فرهنگي، سيا سي،مذهبي، نظامي و....) همگي در كليات يكي مي باشند ودر جزئيات اندكي با هم تفاوت دارند، زيرا همگي براي اشاعه وبه بار نشستن به ابزارها،شيوه ها و راهكارهاي تبليغ نيازدارند. همانگونه كه ذكر شد تبليغات خود يك صنعت عظيم است كه بايد از علوم متفاوتي بهره گيرد. پاره اي از آنها عبارتند از: روان شنا سي،مردم شناسي، جامعه شنا سي ، رفتار شناسي، مديريت سازماني، اقتصاد،مديريت صنعتي وعلوم مرتبط با توليد، بسته بندي، گرافيك، طراحي، نقا شي،حسابداري وغيره كه هركدام در محل عملياتي خود بسيار مهم واثر گذار مي باشند. اين را بايد بدانيم كه

اسلاید 2 :

lتبليغات تجاري يك جزء لازم براي اقتصاد مما لك مي باشد. تبليغ سبب رونق اقتصادي، رونق اجتماعي، ايجاد شغل، تحول در بازار، سير تكاملي اجتماع وبالا رفتن فرهنگ مصرف صحيح مي گردد.

lدر جامعه ي امروزي تبليغات جزء لاينفک اقتصاد و فروش به حساب مي آيد و هر دستگاه سازماني که از آن به نحوه احسن استفاده برد به نتايج غير قابل مقايسه اي با رقبايي که از آن بي بهره اند دست خواهد يافت. درميان رسانه هاي مختلف و مجاري ارتباطي، اينترنت كانالي است كه با جمع كردن عناصر رسانه اي مي توان از آن به عنوان كانال ارتباطي شخصي و كانال ارتباطي غيرشخصي استفاده كرد. از آنجا كه قالب ارتباطي آن چندجانبه است و غناي اطلاعاتي آن بالاست، بنابراين، مي تواند وسيله مناسبي براي استفاده در برنامه هاي ترغيبي و ترفيعي باشد.

lاين بررسي، بدون بحث پيرامون قوتها و ضعفهاي اينترنت و با گذار از كنار موضوع تجارت الكترونيك، تنها به معرفي روشها و ابزارهاي برخط (ONLINE) تبليغات و ترفيعات مي پردازد. اين روشها مي تواند درجهت فروش كالا در فضاي الكترونيك و يا در امر بالا بردن ترافيك مراجعان يك سايت كه خود در راستاي ارائه كالا يا خدمتي خاص است، به كار برده شود.

اسلاید 3 :

تاريخچه

lتبليغات نيز مانند تمام علوم ديگر داراي تاريخچه اي كهن مي باشد، زيرااز هنگامي كه بشر به زندگي اجتماعي روي آورد و تصميم گرفت در جامعه زندگي كند و نياز به دادو ستد پيداكرد و محصولاتي براي فروش داشت نياز به تبليغ احساس شد، بنابراين اهالي شهر بايد به گونه اي از حضوركالاها يا كاروان كالا با خبر مي شدند وبراي خريد به بازارمي رفتند.استادكاران قديم براي اينكه نام خود راجاودان سازند،برروي توليدات صنايع دستي خود نام يا علامتي كه مختص انها بود حك مي كردندكه امروزه به نام علائم تجاري تغيير نام پيدا كرده است. هنگامي كه اين قطعات و صنايع دستي دست به دست مي گشت نام و علائم آنها نيززبان به زبان جاري مي شد و اين يك عمل تبليغي بود. به طور كلي در قديم روشهاي تبليغ تجاري كه پايه گذاري براي روشهاي جديد بوده عبارتند از:

l1:حك اسم يا علامت مخصوص به استادكار:

lامروزه علامت تجاري ناميده مي شود.

l2:جارچيهاي شهر:

lدر يونان در عصر طلايي جارچيهاي عمومي وظيفه مهمي داشتند. اينها در شهر حركت مي كردند و اخبار مهم و وقايع مورد علاقه مردم را انتشار مي دادند و از اين بابت حقوقي دريافت مي كردند. در قرون وسطي در سخنان جارچيها تبليغات كالاها نيز وجود داشت. در انگلستان و فرانسه اين جارچيها حتي اتحاديه اي داشتند. در حال حاضرتبليغات صوتي مانند راديو وامثال آن اثراز همان جارچيها دارد.

l3:تبليغ ونشان روي ديوارها:

اسلاید 4 :

lمغازه دارهابر روي سنگها يا ديوار جنب مغازه خود از جنس تعريف و تمجيد مي كردند. امروزه به تابلوبالاي سر در مغازه تغيير شكل پيدا كرده است.ديرينه شناسان اعلام مي كنند كه در پمپئي هر دكاني حتي كوچك روي ديوارجنب مغازه هاي خود نوشته اي به عنوان تعريف وتشويق خريد نصب مي كردند. اما با وجود گسترش تبليغات از گذ شته دوواقعه مهم،به تبليغات شكل و روح تازه اي بخشيد و انقلابي در آن ايجاد كرد:

l1:اختراع صنعت چاپ در سال 1450 كه پيامها را به تعداد زياد چاپ كرد.

l2:اختراع دستگاه هاي پخش صوت در قرن بيستم كه پيامها رااز طريق امواج به دورترين نقاطي كه مطبوعات امكان رسيدن به آن مكانها را نداشتندبه گوش افراد مي رساند.

lاختراع صنعت چاپ:

lصنعت چاپ در سال 1450 اختراع شد.البته حروفچيني درابتداكار بسيار مشكلي بود واين صنعت به كندي پيشرفت مي كرد. تا سال 1885 كه در اين سال وسيله مكانيكي  تنظيم حروف پيشرفت كرده،لينوتايپ به وجود آمد. در سال 1450 گوتمبرگ انجيل معروف خود را به چاپ رساند كه شروع تبليغات صنعتي مي باشد. اولين آگهي چاپ شده به زبان انگليسي در سال 1478 توسط ويليام كوآكستون منتشر گرديد كه از ايده گوتمبرگ استفاده كرده،مخاطبين را به خريد كتابي درباره قوانين مذهبي تشويق كرده بود.در اواسط قرن هفدهم روزنامه ايجاد شد،ابتدا نامه هفتگي بود به نام مركوري ودر انگلستان چاپ مي شد كه با چاپ جرايد،تبليغات به صورت جديدي براي افراد با سواد شروع به پيشرفت كرد و از اطلاع رساني به تبليغ علني رسيد. به عنوان مثال اولين آگهي معرفي قهوه در سال 1652 وشكلات در سال 1657 و چاي در سال 1658 در روزنامه منتشرگرديد.اولين آگهي كه ايجاد

اسلاید 5 :

lرقابت بين صالحان كالا را شروع كرد در سال 1710 در روزنامه تاتلر در 14 سپتامبر منتشر شد كه در مورد يك دارو بود و ادعاهايي عجيب،باور نكردني وافراطي (پروپاگاند شديد) از اين دارو در آگهي خود داشت كه علاوه بر تشويق خريد، كالاهاي خود را به دلايلي بر ديگران ارجح مي دانست.در اين زمان بود كه تبليغات از طريق آگهي به آمريكا انتقال يافت ومانند آداب ورسوم ديگر ريشه اش در انگلستان بود. روزنامه بوستون اولين روزنامه اي بود كه در 24 آوريل 1704 در آمريكا منتشر شد و ادامه يافت ودر ان آگهي چاپ شده بود.در سال 1840 حدود 1200 روزنامه و مجله در امريكا منتشر مي شد كه 65 مورد آنها روزانه منتشر مي شدند.

lدر اين سال روزنامه به صورت فعلي حيات پيدا كرد و در تمام نقاط كشور آمريكا توزيع مي شد. در سال 1914 قريب 15 هزار روزنامه ومجله در آمريكامنتشر گرديد كه اكثر آنها بدون داشتن آگهي نمي توانستند به انتشار خود ادامه دهند. البته يكي از عوامل پيشرفت مطبوعات در هر مللي،تعليمات اجباري مي باشد كه به تعداد باسوادان و سطح تحصيلات افراد مي افزايد ودر نتيجه اين افراد مبادرت به خريد مطبوعات مي كنند.

lدر فرانسه نيز پس از استعفاي لويي فيليپع پادشاه فرانسه كه حكومت موقتي تشكيل شد و وسايل انتخابات عمومي را فراهم كردند، يك روزنامه نويس زيرك فرانسوي به نام "ژيراردن" اعلام كرد، كساني كه مايل هستند وكيل شوند، مي توانند در روزنامه او به نفع خود آگهي چاپ كنند. همين كار در آينده،ناپلئون سوم را به وكالت مجلس و سپس به رياست جمهوري فرانسه رساند. تا آن تاريخ در هيچ جا و در هيچ روزنامه اي آگهي چاپ نشده بود و هيچ روزنامه نويسي به اين فكر نيفتاده بود كه مي شود در روزنامه آگهي چاپ كرد و از

اسلاید 6 :

lو هيچ روزنامه نويسي به اين فكر نيفتاده بود كه مي شود در روزنامه آگهي چاپ كرد و از اين طريق قيمت روزنامه را پايين آورد. اين روزنامه"ژورنال ده با" نام داشت كه تا سال 1944، 145 سال سابقه انتشار داشت. ژيراردن مبدع آگهي در روزنامه بود.

lتوسعه بنگاه هاي تبليغاتي:

lبنگاه هاي تبليغاتي در پيشرفت تبليغات نقش موثري داشتند. آغاز توسعه آنها ازاواخرنيمه قرن نوزدهم بود. البته از سال1800 دلالهايي درانگلستان به عنوان نماينده تبليغاتي و فروش جا در مطبوعات براي آگهي مشغول به كار بودند. در سال 1890 بنگاه هاي تبليغاتي امروزي ايجاد شد. وظيفه آنها ايجاد و طرح علائم تجاري،نوشتن متن آگهي، ترسيم عكسهاو نقش هاي تبليغاتي، انتخاب حروف چاپ آگهي و گاهي تجزيه و تحليل بازار بود.درابتداي قرن بيستم بنگاه هاي تبليغي وظايف ديگري از قبيل طراحي وبرنامه ريزي را براي اجراي مبارزه تبليغاتي- رقابتي بر عهده گرفتند. استفاده از ارتباط مستقيم پستي در آمريكا از سال 1928 آغاز شد. تا سال 1850 صفحات اول اغلب روزنامه ها مخصوص آگهي بود. بعدها اخبار به صفحه اول آمد و آگهي به صفحات بعد انتقال يافت.در سال 1965 در آمريكا مبلغ 4 ميليون دلار هزينه آگهي به روزنامه داده شد كه      كل بودجه تبليغاتي صرف شده درآن سال بود. در فوريه سال 1704 شخصي به نام "دانيل" كه بعدها داستان رابينسون كروزو را نوشت يك نامه هفتگي به نام "Review" منتشر ساخت كه اولين مجله به زبان انگليسي بود. در سال 1741 براي اولين بار مجله به صورت صحيح و مطلوب و به معناي مجله امروزي منتشرشد.

اسلاید 7 :

پيدايش راديو و تلويزيون:

lظهورراديو- تلويزيون به مانند عمل همان جارچيان قديم بود كه به افراد بيسواد كه قدرت خواندن تبليغ را نداشتند ولي علاقه مند به شناخت كالاي مورد تبليغ بودند،ياري مي رساند. راديو- تلويزيون نقش مهمي در پخش آگهي ها به شيوه اي آسانتروسريعتربه مخاطبين داشت.اولين پيام راديويي توسط "ماركني" در سال 1895 فرستاده شد كه در آن موقع تلگراف بي سيم نام داشت.اولين ايستگاه راديويي دردوم نوامبر كه براي استفاده 1920كه براي استفاده تجارتي به وجود آمدKDKA نام داشت كه در پيتسبورگ واقع در ايالات پنسيلوانيا احداث شد و استگاه عظيم N.B.C درسال 1926 درامريكا ايجاد شد كه تمام آمريكا را زير پوشش راديويي قرار داد.دراوايل سال 1920 به طور آزمايشي عكسهايي از تلويزيون در شرايط آزمايشگاهي و خصوصي پخش شد. در سال 1938 داويد سارنوف آمريكايي گفت كه تلويزيون را براي مصارف عمومي توليد خواهد كرد.تلويزيون قبل ازجنگ جهاني دوم تكميل شد ولي بعد ازآن در سال 1945 كارخانجات تلويزيون سازي شروع به ساخت و توليد كردندو ازاهميت راديو تا حدي كاسته شد، زيرا صدا و تصوير راهمزمان داشت به گونه اي كه در سال 1948 در آمريكا با شروع پخش برنامه تلويزيوني حدود5/2 ميليون دستگاه تلويزيون به فروش رسيد. در ژوئن 1965 ماهواره اي به نام تله استار آمريكا، دوقاره آمريكاواروپارا به هم متصل كرد و پس از اين اختراعات،تبليغات روز به روز پيشرفت كرده تا به شكل امروزي درآمده است و اين مسير پيشرفت همچنان ادامه دارد.      

l

اسلاید 8 :

تبليغات تجاري در اينترنت

lامروزه به غير از رسانه هاي سنتي ، اينترنت به عنوان رسانه اي بزرگ به امر اطلاع رساني و ارتباطات جلوه ديگري داده است . استفاده از اينترنت روز به روز افزايش پيدا مي کند و نيز کاربران استفاده کننده از اينترنت ، از قشر خاص افراد در ابتدا به رده متنوعي از کاربران تبديل شده اند . اين امر لزوم توجه به راهکردهاي تبليغات اينترنتي را نمايان مي سازد .براي مثال در سال 1955هزينه تبليغات اينترنتي در خدود 43 ميليون دلار بود . اين رقم به يک ميليارد ذلار در سال 1998 و نزديک به 3 ميليارد در سال 1999 رسيد.

lتخمين اين مبلغ براي سال 2005 حدود 15 بيليون دلار است . اینترنت در حقیقت شبکه‌ای جهانی است که از روش‌های مختلف همه کامپیوترهای شخصی و غیرشخصی را به یکدیگر متصل می‌کند تا ما بتوانیم با داشتن ارتباطات جهانی، زندگی بهتر و آسان‌تری را در این جهان پهناور تجربه کنیم. این دنیای مجازی که با امکانات کامل در اختیار ما قرار می‌گیرد، در اصل مالک و صاحب خاصی ندارد. شرکت‌های مختلفی که در سراسر جهان به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند، بخشی از آن را در اختیار دارند. این شرکت‌ها امروزه آموخته‌اند به‌منظور حضور فعال‌تر در جهان، دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست و تنها با اتکا به اینترنت و استفاده از مباحثی نظیر تجارت  الکترونیکی می‌توانند محصولات خود را در کمترین زمان ممکن در کشورهای مختلف به‌ فروش برسانند. برای آنکه این امر تحقق یابد و شرایط لازم برای فروش اینترنتی محصولات مختلف فراهم شود، باید این محصولات در فضای مجازی تبلیغ شوند تا بستر لازم برای فروش آن‌ها به‌وجود آید. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد

اسلاید 9 :

lشركت‌های تبلیغاتی كه در بسیاری از موارد به‌عنوان مشاور تبلیغ‌دهندگان، خدماتی را به آن‌ها عرضه می‌کنند، جایگاه مناسبی پیدا نكرده است، زیرا به‌دلیل هزینه‌های كم تبلیغ در اینترنت‌، كارمزد شركت‌های تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار كم خواهد بود. از طرف دیگر عدم آشنایی این شركت‌ها با مكانیزم‌های تبلیغات اینترنتی از جمله مكانیزم‌هایی جهت سنجش و اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات اینترنتی، باعث شده تا این شركت‌ها تمایل كمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند.

l
با توجه به اینکه درحال حاضر رسانه‌های مختلف رادیو، تلویزیون،‌مطبوعات و غیره در زمینه تبلیغات فعالیت می‌کنند، تبلیغات اینترنتی چه مزایایی را می‌تواند برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه داشته باشد؟

lاز جمله مهم‌ترین تاثیراتی که تبلیغات اینترنتی برجای می‌گذارد، تعامل دوطرفه‌‌ای است که بین شرکت‌ها و فضای مجازی ایجاد می‌شود تا با فعالیت در کنار یکدیگر بهتر بتوانند محصولات خود را به مردم معرفی کنند. درحالی که رسانه‌های سنتی با اخذ هزینه‌های فراوان محصولات شرکت‌های مختلف را معرفی می‌کنند، هزینه کم تبلیغات اینترنتی می‌تواند عامل انگیزاننده برای افزایش تمایل شرکت‌ها به حضور در این عرصه محسوب شود.

lبراساس استانداردهای تعریف شده، امروزه شبکه‌های تلویزیونی اجازه دارند که حداکثر یک آگهی بازرگانی را در 15 ثانیه پخش کنند، در این میان ممکن است که شخص حین پخش آگهی در این زمان محدود به تماشای تلویزیون نپردازد و یا اینکه از تماشای آن صرف‌نظر کند. در مقابل شبکه جهانی اینترنت این امکان را برای همه شرکت‌ها فراهم می‌آورد که بتوانند محصولات خود را به صورت 24 ساعته برای همه کاربران به نمایش بگذارند و گستره تبلیغات بازرگانی

اسلاید 10 :

lخود را از مرزهای یک کشور فراتر برند، زیرا سایت‌های اینترنتی بدون وابستگی به یک مرکز خاص اطلاعات خود را در هر زمانی در اختیار همه مردم جهان قرار می‌دهند. در مقایسه رسانه‌های سنتی با اینترنت باید توجه داشته باشیم که فضاهای اینترنتی هیچ گونه محدودیت مکانی ندارند و به همین خاطر اگر اطلاعاتی روی آن‌ها قرار گیرد، به‌سادگی در اختیار همه کاربران قرار خواهد گرفت. علاوه بر این باید توجه داشت، درحالی که رسانه‌های سنتی اطلاعات مورد نظر خود را به‌صورت یک‌طرفه به مردم منتقل می‌کردند و توانایی تصمیم‌گیری برای انتخاب اطلاعات را از آن‌ها می‌گرفتند، اینترنت تحت فرمان کاربران کنترل می‌شود،‌به این معنی که اگر کاربران تمایل داشته باشند به یک سایت حاوی تبلیغات اینترنتی مراجعه می‌کنند و در این فرآیند ممکن است که سراغ این قبیل تبلیغات نروند. تمام مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد به ویژگی و شخصیت منحصر‌به‌فرد اینترنت وابسته است.

lاینترنت که امروزه این قابلیت‌ها را در اختیار ما گذاشته چه خصوصیات و ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر رسانه‌های موجود مجزا می‌کند؟

lنگاهی گذرا به تحولاتی که در چند سال گذشته صورت گرفته به‌سادگی نشان خواهد داد که اینترنت ابزاری توانمند برای برقراری ارتباطات بین‌المللی است و می‌تواند با اتصال همه مردم به یکدیگر،‌دستاوردهای آن‌ها را در اختیار یکدیگر قرار دهد. اگرچه این روزها کشور آمریکا ادعا می‌کند که حاکمیت اینترنت را برعهده دارد و در این میان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان واحد اینترنت برگزیده شده است، ارتباطات مردم نه‌تنها در مناطق انگلیسی‌زبان، بلکه در همه جای دنیا درحال گسترش است و حتی دورافتاده‌ترین جزایر آفریقایی نیز از آن بهره‌مند می‌شوند. حتی در شوروی سابق و کشورهای جهان سومی که در آن عصر حضور داشتند، استفاده از اینترنت

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید