بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مواد زائد جامد که به اختصار زباله نامیده می شوند ،هم اکنون در چهار چوب برنامه های زیست محیطی اهمیت ویژه ای یافته اند. انسان وسایر موجودات کره زمین زباله ساز هستند وسلامتی آنان به کنترل این ماده بستگی دارد .که در این راستا هر روز شاهد پیدایش روشهای نوینی در عرصه ساماندهی مواد زائد جامد هستیم.

اسلاید 2 :

فرآیند تولید زباله که خود ناشی از فعالیت انسان شهرنشین مصرف ‌کننده است و هر روز نیز او را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کنند، جزء لاینفک زندگی است. بطوری که بطور متوسط هر انسان شهرنشین روزانه نیم کیلوگرم زباله تولید می‌کند و چنانچه جمعیت شهرنشین کشور را سی میلیون نفر تخمین زنیم، روزانه معادل پانزده هزار تن زباله تولید می‌شود که دفع این حجم عظیم زباله ، چنانچه بطور اصولی و بهداشتی انجام نشود، معضلات جبران ناپذیر زیست محیطی را بدنبال خواهد داشت.

اسلاید 3 :

از سوی دیگر چنانچه با دیدگاه

 مثبت به زباله بنگریم و عبارت

 طلای کثیف بر آن نهیم، زباله

ماده‌ای است ارزشمند و قابل

بازیافت.

اسلاید 4 :

پسماندها به پنج گروه تقسيم مي شوند:

1-    پسماندهاي عادي: به پسماندهايي گفته مي شود كه به صورت معمول از فعاليت هاي روزمره انسان ها در شهرها، روستاها و خارج از آْنها توليد مي شود. از قبيل زباله هاي خانگي و نخاله هاي ساختماني.

2-    پسماندهاي پزشكي : به كليه پسماندهاي عفوني و زيان آور ناشي از بيمارستانها، مراكز بهداشتي، درماني، آزمايشگاههاي تخصصي طبي و ساير مراكز مشابه گفته مي شود.

3-    پسماندهاي ويژه: به كليه پسماندهايي گفته مي شود كه به دليل بالا بودن حداقل يكي از خواص خطرناك از قبيل سمي بودن، بيماري زايي، قابليت انفجار يا اشتعال، خورندگي و مشابه آن به مراقبت ويژه نياز داشته باشد.

4-    پسماندهاي كشاورزي: به پسماندهاي ناشي از فعاليت هاي توليدي در بخش كشاورزي گفته مي شود از قبيل فضولات، لاشه حيوانات، محصولات كشاورزي فاسد يا غير قابل مصرف.

5-    پسماندهاي صنعتي: به كليه پسماندهاي ناشي از فعاليت هاي صنعتي و معدني، پسماندهاي پالايشگاهي، صنايع گاز، نفت و پتروشيمي و نيروگاهي و امثال آن گفته مي شود از قبيل براده ها، سرريزها و لجن هاي صنعتي.

اسلاید 5 :

دفع این مواد علاوه بر مسائل اقتصادی باعث آلودگی های زیست محیطی نیز می شود. بنابراین بازیافت این مواد از جنبه های زیست محیطی و اقتصادی حائز اهمیت است. مواد زائد جامدی که از تغییر وضع ، تعمیر و از نو بنا کردن سازه ها از قبیل راهها یا ساختمان های مسکونی و تجاری در شهرها حاصل می شود، در اصطلاح نخاله های ساختمانی نامیده می شود.

اسلاید 6 :

از هر تن زباله ۴۰۰ تا ۶۰۰ لیتر شیرابه خارج می‌شود‌ که می‌تواند‌ تاثیر خطرناکی روی آب و خاک د‌اشته باشد‌ و محل‌های د‌فن زباله هر روز گسترش بیشتری پید‌ا می‌کنند‌. اگر تولید‌ زباله به همین ترتیب اد‌امه د‌اشته باشد‌، مد‌ت زیاد‌ی طول نخواهد‌ کشید‌ که تمام اراضی اطراف شهرها پر از زباله شد‌ه و محلی برای د‌فن زباله باقی نخواهد‌ ماند‌. بازگشت به طبیعت د‌ر مورد‌ بسیاری از مواد‌ موجود‌ د‌ر زباله به طول می‌انجامد‌ و این مواد‌، سال‌ها باعث آلود‌گی و آسیب به محیط زیست می‌شوند‌.

اسلاید 7 :

کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می‌مانند) به دست می‌آید.

ازکمپوست (Compost) در باغبانی و کشاورزی به عنوان تقویت‌کننده خاک استفاده می‌شود.

کمپوست یکی از بهترین کودهای گیاهی و تقویت‌کننده‌های طبیعی خاک است و می‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای تجاری شود. مهمترین حسن این کود، ارزان بودن آن است. شما می‌توانید بدون پرداخت حتی یک ریال آن را در خانه‌تان تولید کنید.

اسلاید 8 :


زباله های خانگی در حالت کلی تحت سه روش بازیافت می شوند:


- تبدیل مواد استفاده شده به مواد جدید مثل کاغذ،شیشه ،آلومینیوم و ...


- تبدیل مواد به کودهای زراعی.


- خارج کردن مواد غیرقابل بازیافت از چرخه طبیعت.

اسلاید 9 :

  • مهمترین عامل انجام صحیح بازیافت مرحله تفکیک مواد مختلف از یکدیگر می باشد که اگر بشکلی صحیح و هدفمند انجام شود درکنار کاهش هزینه های ماشینی تفکیک، عمل بازیافت را نیز سرعت می بخشد.


1- چیزی که تا دیروز غذای مصرفی بوده است مثل ته مانده و اضافات غذای روزانه از قبیل نان ، کیک ،میوه و سبزی ... پس از بازیافت به کود زراعی تبدیل می شوند.



2- تمام وسایلی که غذاها و نوشیدنی های خود را در آنها نگهداری می کردیم مثل انواع جعبه های بیسکویت و پیتزا،فیلترهای قهوه،کیسه های چای ،جعبه بستنی،بطری های شیشه ای،قوطی های آلومینیومی،لیوان های یکبار مصرف چای و قهوه و .. ، قابل بازیافت هستند.



3- تمام چیزهایی که قبلا آنها را خوانده ایم.روزنامه ،مجله،پاکت نامه،کتاب،کاتالوگ ،برگه های یادداشت قابل بازیافت شدن هستند.

اسلاید 10 :



4- تمامی وسایل پلاستیکی غیر قابل بازیافت می باشند.



5- اگر اطمینان لازم برای تفکیک مواد را ندارید به برچسب روی آنها نگاه کنید سال هاست که برچسب های مخصوص بازیافت جهت تفکیک به روی وسایل و بسته بندی ها ضمیمه می شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید