بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هدف کلی درس

  • هدفهای ارائه این درس به دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی عبارتند از:

.1شناخت و طبقه بندی گیاهان زراعی از نظر فصل رشد، طول عمر، هدف تولید و ...

.2تاثیر عوامل محیطی در رشد و نمو و تولید مثل گیاهان زراعی.

.3شناخت مراحل و چگونگی آماده سازی بستر بذر، عملیات کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی.

اسلاید 2 :

مقدمه

  • تولید غذا، پوشاك و سوخت همواره در طول تاریخ مهمترین مساله مورد توجه جوامع انسانی بوده است. تولیدات گیاهی، اساس تامین غذا را تشكیل می‌دهند، بطوری كه جیره غذایی بسیاری از مردم تقریبا بر مصرف مستقیم فرآورده‌های گیاهی متكی است. حتی گوشت و فرآورده‌های دامی نیز كه گاهی به جیره غذایی افزوده می‌شوند از تولیدات گیاهی منشاء می‌گیرند. تولید الیاف نیز مستقیما و یا به طور غیرمستقیم به گیاهان زراعی وابسته‌اند. در بسیاری از كشورهای فقیر و توسعه نیافته برای مصارف پخت و پز و تولید گرما عمدتا از گیاهان به عنوان سوخت استفاده می‌شود.

اسلاید 3 :

زراعت عبارت است از:

  • علم و فن كشت و كار و بهره‌برداری از آب و خاك و گیاه.
  • آشنائی با تكنیك‌های صحیح و علمی زراعت به ما كمك می‌كند تا از منابع آب و خاك كشور در جهت تامین تولیدات گیاهی مورد نیاز جامعه به نحو مطلوب بهره‌برداری كنیم. در غیر این صورت اعمال فشار در زمینه تولیدات گیاهی و متوسل شدن به روشهای ناصحیح و بهره‌برداری بیش از حد از منابع طبیعی، نه تنها كمكی به خود اتكایی كشور نمی‌كند بلكه خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست وارد می‌آورد.

اسلاید 4 :

روند رشد جمعیت

  • یكی از شاخص‌های مهم برای شناخت روند افزایش جمعیت، ارزیابی زمان دو برابر شدن آن است . در حدود دو هزار سال قبل 250 میلیون نفر روی كره زمین زندگی می‌كردند. تقریبا 1650 سال طول كشید تا این جمعیت دو برابر شد. دومین دو برابر شدن جمعیت كمتر از 200 سال به طول انجامید، به طوری كه در سال 1830 میلادی جمعیت ساكن بر كره زمین از مرز یك میلیارد نفر گذشت . از آن پس ، زمان دو برابر شدن جمعیت دائما‍ كوتاه و كوتاهتر شد، تا اینكه پس از گذشت 100 سال (در سال 1930 ) جمعیت جهان به 2 میلیارد نفر رسید و 45 سال بعد (سال 1975) از مرز 4 میلیارد نفر هم گذشت. هم اكنون جمعیت انسانهای كره زمین در حدود 6 میلیارد نفر است.

اسلاید 5 :

  • روند افزایش جمعیت در سالهای آینده چگونه است؟
  • پیش بینی‌های مختلفی در این مورد انجام شده كه هر یك دورنمای خاصی را برای آینده جمعیت جهان ترسیم كرده اند، اما همه آنها بر افزایش چشمگیر جمعیت تاكید نموده اند.

اسلاید 6 :

تئوری مالتوس

  • در سال 1798 میلادی، مالتوس در مقاله ای با عنوان «ارزیابی جمعیت» اظهار داشت:

رشد جمعیت از ظرفیتهای تولید مواد غذایی تجاوز میكند.

  • او بر این باور بود كه جمعیت انسان به طور تصاعد هندسی و وسائل تغذیه و معاش او به طور تصاعد حسابی افزایش می یابد. از اینرو بروز فقر و قحطی جهانی را قریب الوقوع می دانست. با این همه با گذشت دویست و چند سال از ابراز عقیده مالتوس قحطی عالمگیر پیش نیامده است .

اسلاید 7 :

دلایل عدم به وقوع پیوستن تئوری مالتوس عبارتند از:

.1کاهش رشد جمعیت

.2استفاده از ارقام پر محصول اصلاح شده

.3بکار گیری روشهای نوین کاشت، داشت و برداشت و نگه‌داری محصولات کشاورزی

اسلاید 8 :

  • افزایش چشمگیر عملكرد گندم و برنج در اثر بكارگیری رهنمودهای انقلاب سبز در طی دهه های 1960 و 1970 موجب شد تا غذایی بیشتر برای جمعیتی بیشتر و به قیمت ارزان تر فراهم گردد.علی رغم مشكلات و نابرابری هایی كه در توزیع عادلانه غذا در دنیا وجود دارد، ظرفیت دسترسی به پروتئین و كالری به ویژه در كشورهای رو به توسعه افزایش یافته است.

اسلاید 9 :

  • پس از گذشت تقریبا چهل سال از آغاز روند افزایش محصولات غذایی در جهان، این سیر صعودی اندكی نفصان یافته است . بین سال‌های 1950 و 1984 تولید جهانی غلات 6/2 برابر شده است هر چند این روند در سالهای اخیر تداوم نیافته است . پس از این دوره كه رشد سالانه تولید غلات 3% بود، به تدریج تا سال 1993 به سطح 1% كاهش یافت .در نتیجه تولید سرانه غلات در این دوره 12% كاهش داشته است.

اسلاید 10 :

نیازمندی به سوخت و الیاف

  • افزایش جمعیت و ارتقای سطح زندگی، به طور مستقیم بر افزایش تقاضا برای سوخت و الیاف گیاهی نقش داشته است. به طور مثال ضرورت افزایش كمیت و كیفیت منسوجات برای جمعیت اضافی عامل عمده ای است كه تقاضا برای الیاف گیاهی را افزایش داده است . علاوه بر این فشار جمعیت موجب شده سطح بهره برداری انسان از جنگل‌ها و مراتع به منظور تامین فراورده های چوبی نظیر كاغذ برای چاپ روزنامه ، الوار و هیزم افزایش یابد.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید