بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در سالهاي اخير شاهد استفاده ي گسترده از سقفهاي تيرچه و بلوك با تيرچه فلزي با جان باز (اصطلاحا كرميت ) مي باشيم . سرعت نسبتا بالاي اجراي اين سقف ها به سبب عدم نياز به شمع بندي و شايد قيمت تمام شده كمتر آنها موجب افزايش تمايل براي استفاده از اين روش اجراي سقف شده است . محاسبه و اجراي اين نوع سقفها داراي نكات و ريزه كاريهاي اجرايي بيشتري نسبت به ساير سقفها مي باشد كه متاسفانه در بيشتر موارد ناديده گرفته شده و در مجموع شاهد وضعيت نامطلوبي در اجراي اين سقفها مي باشيم.

اين سقف در سال 1362 توسط آقاي مهندس محمد جعفر كرمي ، ثبت اختراع شده و در سال 1375 ، آيين نامه ي جزييات اجرايي سقف كرميت توسط ايشان منتشر شده است . و در نهايت در سال 1381 ، نشریه شماره 151 سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ، تحت عنوان « راهنمای طراحی واجرای سقف تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب بابتن » تنظيم و منتشر شد ، تا حداقل ضوابط ومعیارهای لازم برای طراحی واجرای این گونه سقف های خود ایستا را بیان نماید . بديهي است با توجه به تركيبي بودن اين سقفها از بتن و فولاد رعايت كليه ي ضوابط مرتبط با موضوع در مباحث نهم و دهم مقررات ملي ساختمان ( ساختمانهاي بتني و فولادي ) لازم الاجرا مي باشد .

اسلاید 2 :

در سیستم سقف کُرمیت از تیرچه های فولادی با جان باز در ترکیب با بتن استفاده می شود. در ساخت تیرچه های مذکور از یک تسمه ، نبشی و یا چند میلگرد در بال فوقانی و یک تسمه، در بال تحتانی و نیز یک میلگرد خم شده در جان استفاده مي شود.

برای پرکردن فضای خالی بین تیرچه ها از قالبهای ثابت مانند بلوک های سیمانی ، سفالي ، پلی استایرن ، طاق ضربی ، قالب های موقت فولادی (کامپوزیت ) و یا هر پرکننده سبک استفاده می شود. فواصل تیرچه ها بسته به نوع قالب از 73 سانتی تا 100 سانتی متر متغیراست .

اسلاید 3 :

روی سقف نیز با 4 الی 10 سانتی متر بتن پوشانده می شود.

تیرچه ها از نوع خود ایستا بوده و به همین علت هیچ نوع شمع بندی در زیر سقف مورد نیاز نمی باشدو تیرچه ها به نحوی طراحی می شوند که بتوانند وزن بتن خیس، قالب ها و عوامل اجرایی سقف را به تنهایی تحمل کنند.

پس ازاین که بتن به 75% مقاومت مشخصه خود می رسد ، تیرچه های فولادی با بتن به صورت یک مقطع مختلط وارد عمل شده و بارهای مرده و زنده سقف را تحمل می کنند .

اسلاید 4 :

سيستم تيرچه هاي فولادي با جان باز در ترکيب با بتن شامل ترکيب يکپارچه اي از تيرچه هاي فلزي خود ايستا با فواصل تقريبا" يکسان و دال بتني فوقاني است که بصورت تير T  شکل عمل میکند . منظور از عبارت " ترکيب با بتن " آن است که بال فوقاني و جان تيرچه ها در بتن محاط بوده و به صورت يکپارچه به عنوان يک مقطع مرکب  T شکل عمل ميکند .تيرچه هاي فولادي با جان باز ، خرپاهاي ويژه دو سر ساده اي هستند که براي توزيع يکنواخت بار سقف به تکيه گاه ها به کار ميروند . اعضاي قطري تيرچه که معمولا" از ميلگرد ميباشند به عنوان عضو کششي و فشاری خرپا عمل کرده و بارهاي وارده تامين مينمايند.

اسلاید 5 :

اجزاي اصلي تشكيل دهنده ي سقف كرميت

اسلاید 6 :

اجزای اصلی تشكيل دهنده ي اين نوع سقف ها عبارتند از :


1- تيرچه ي فولادي با جان باز


2- بلوك


3- ميلگرد افت و حرارت


4- كلاف عرضي


5- بتن پوششي درجا

اسلاید 7 :

مشخصات فني اجزاي سقف كرميت

اسلاید 8 :

1- تیرچه فولادی با جان باز:

تیرچه فولادی با جان باز ، عضو پیش ساخته ای است که به صورت  خرپاهای  ویژه دو سر ساده اجرا می شود و برای توزیع یکنواخت بار سقف به تکیه گاه ها به کار می رود . اين نوع تيرچه در دو مرحله تحت بارگذاري قرار ميگيرد :

در مرحله ي اول باربري ، تيرچه بار ناشي از وزن خود را ، و در زمان اجراي سقف وقبل از گرفتن بتن ، بار مرده سقف (شامل وزن سقف ، تيرچه ، بلوك ، بتن در جا و قالبها ) و بار زنده ي عوامل اجرايي را در حد فاصل تكيه گاههاي تيرچه تحمل مي كند .

در مرحله ي دوم باربري و پس از گرفتن بتن ، مقطع مركب شامل تيرچه و بتن ، تنشهاي ناشي از تمامي بارهاي وارده به سقف را تحمل مي كند .

اسلاید 9 :

تیرچه های فولادی با جان باز شامل بال تحتانی ، اعضای قطری ، بال فوقانی و ميلگردهاي تقويتي می باشند .

الف – بال تحتاني (ورق پاييني) :

بال تحتانی تیرچه که از تسمه ساخته می شود ، به عنوان عضو کششی  خرپا عمل کرده و بارهای  وارده را تحمل می کند . فولادمصرفي در ورق پاييني بايد با استاندارد ملي شماره 1600 مطابقت داشته وفاقد هرگونه اعوجاج و زنگ زدگي باشد .

همچنين استفاده از ورقهاي كهنه و موجدار مي تواند باعث ضعف سقف و عدم اجراي جوشكاري مناسب گردد.

اسلاید 10 :

طبق بند 3-1-2 نشريه 151 عرض بال تحتاني حداقل 10 سانتيمتر است كه تنها در دهانه هاي كمتر از 4 متر مي توان از عرض 8 سانتيمتر استفاده كرد .


 
 

اما به موجب بند 10-1-9-5 مبحث دهم مقررات ملي ساختمان ضخامت اجزاي سازه اي كه در فضاي خارج و در معرض عوامل جوي يا اثرات خورنده قرار داشته باشند  نبايد از 6 ميليمتر كمتر باشد مگر اينكه پيش بيني ويژه اي جهت جلوگيري از خوردگي در اين قطعات به عمل آمده باشد .

همچنين براساس بند 3-1-6 اين نشريه ، حداقل ضخامت ورق تحتاني 3 ميليمتر مي باشد.

 بنابراين توصيه مي شود بال تحتاني تيرچه ها در زير و در قسمت نشيمن بلوكها و در ضخامت ورق به شكل مناسبي ضد زنگ خورده و از ضخامت ورق ذكر شده در مبحث دهم نازكتر اختيار نگردد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید