بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاريخچه

پس از گرد همايي ديپلماتيک سال 2002 و انجام اصلاحات لازم به کنوانسيون بين المللي ايمني جان اشخاص در دريا و همچنين تسريع در اجراء الزامات نصب سيستم هاي شناسايي اتوماتيک کشتيها (AIS) ، در اجلاس 78 کميته ايمني دريانوردي (  ( MSC پيش نويس سندي در رابطه بااصلاحيه اي به SOLAS فصل XI-2  پيشنهاد گرديد تا امکانـي را جهت رد يابي و شناسايي کشتيها از راه دور فراهم سازد .

از آن زمان به بعد موضوع مذکور محور اصلي بحث اجلاسهاي مختلف IMO اعم  از کميته هاي فرعي و اصلي  قرار گرفت .  در اجلاس هفتاد و نهم اعضاء کميته MSC با بهره برداري از سيستم LRIT جهت موارد ايمني علاوه بر موارد امنيتي مذکور موافقت نمودند ليکن بحث و بررسي در زمينه فاصله ارسال اطلاعات بعنوان COASTAL STATE  (2000 مايل ) و همچنين فصلي از کنوانسيون سولاس که سيستم مذکور به آن الحاق خواهد شد ، مورد اعتراض و بحث کشورهاي مختلف بود . در MSC 80 پس از اعلام مخالفت اکثر کشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران با فصل پيشنهادي(XI-2 ) از سوي کشور آمريکا ، فصل پنجم کنوانسيون سولاس ( SAFETY ) بعنوان فصل مورد توافق جهت الحاق سيستم مذکور به آن قرار گرفت . در زمينه فاصله ارسال اطلاعات بعنوان  COASTAL STATE نيز در MSC 81 بر روي فاصله حداکثر 1000مايل دريايي ( بصورت مشروط ) کشورها به توافق رسيدند.

اسلاید 2 :

برنامه اجرایی سیستم (ROAD MAP )

بر اساس مصوبه  MSC.202(81) و MSC.211(81) ، برنامه اجرايي سيستم به شرح ذيل اعلام گرديد :

     1- از اول ژانويه 2008  اقدامات اجرایی آغاز گردد (Enter into Force)


2  - تا
اول جولاي 2008 تست بخشهای اصلی سيستم مي بايست آغازگردد .         (System testing )


3- از
اول ژانويه 2009 سيستم به صورت رسمي آغاز به کار نمايد.         ((Implementation

اسلاید 3 :

تبعات عدم اجرا بموقع سیستم

در صورت عدم انجام اقدامات لازم توسط کشورهاي متعاهد تا زمان تعيين شده ، از تردد ناوگان تجاري آن کشور در سفرهاي بين المللي ممانعت به عمل خواهد آمد.

 به عبارت بهتردر صورت عدم مطابقت تجهیــزات شناورهای مشــمول با الزامــات مربوطه و یا عدم ارسال اطلاعات LRIT  به کشور صاحب بندر بر اساس تعریف اعلام شده ، شناورهای مشمول سیستم اجازه ورود به بندر عضو کنوانسیون را نخواهند داشت.

اسلاید 4 :

LRIT چيست ؟

  • براساس تصميمات متخذه در هشتاد و يکمين اجلاس کميته ايمني دريانوردي مقرره جديدي (1-19) به فصل پنجم کنوانسيون سولاس در زمينه سيستم LRIT اضافه گرديد.
  • بر اساس اين مقرره جديد کليه شناورهاي مشمول اين سيستم ملزم هستند تا به يک پایانه ماهواره ایو يا يک سيستم مخابراتي جايگزين مجهز گردند تا مشخصه پايانه ارتباطي شناورمورد نظر ، موقعيت کنوني و تاريخ و ساعت ارسال اطلاعات را براي دولتها ي طرف قرارداد به صورت اتوماتيک ارسال نمايد .بنابر این اطلاعات LRIT عبارتند از :

1.Ship born Equipment Identification Number.(مشخصه پایانه ارتباطی شناور)

2.the position of the ship (latitude and longitude). (موقعيت کنوني )

3.the date and time of the position provided.  (تاريخ و ساعت ارسال اطلاعات)

اسلاید 5 :

شناورهاي مشمول سيستم LRIT

کليه شناورهاي مشروحه ذيل که به سفرهاي بين المللي مي روند مشمول اين مقررات مي گردند :

1.passenger ships, including high-speed passenger craft

(شناورهاي مسافري ، شامل شناورهاي مسافري با سرعت بالا)

  1. cargo ships, including high-speed craft, of 300 gross tonnage and upwards

) شناورهای باری ، شامل شناورهاي باري سرعت بالا، با ظرفيتناخالص GT300 وبيشتر(  

  1. Mobile Offshore Drilling Units (MODU)

(واحدهاي حفاري متحرك فراساحلي )

اسلاید 6 :

کاربران سيستم LRIT

  • دولتهاي طرف قرارداد بعنوان يک FLAG STATE يا PORT STATE و يا COASTAL STATE مجاز به دريافت اطلاعات LRIT از کشتيهاي ذيل بر اساس موقعيت آنها خواهند بود :

الف ) کشتيهاي تحت پرچم دولتهاي طرف قرار داد در سرتاسر جهان(FLAG STATE )

ب ) کشتيهايي که قصد ورود به بندر کشور هاي طرف قرارداد را دارند ،  بر اساس تعریف کشور عضو(PORT STATE )

ج ) کشتيهايي که در فاصله 1000 مايل (بصورت مشروط) دريايي از خط ساحلي کشور هاي متعاهد قرار دارند(COASTAL STATE)

اسلاید 7 :

زمان اجراء سيستم جهت شناورها

بر اساس بند 4.1 از مقرره 1-19 فصل پنجم سولاس ، تمام شناورها بايستي مجهز به سيستمی باشند كه بتواند اطلاعات LRIT را به ترتيب زير و بصورت اتوماتیک ارسال نمايند :

الف  – شناورهايي كه در تاريخ 31 دسامبر  2008يا بعد ازآن ساخته شده باشند قبل از اولين بازدید تجهیزات راديويي بعد از31 دسامبر  2008

ب – شناورهايي كه قبل از تاريخ 31 دسامبر  2008 ساخته شده اند و جهت انجام عمليات در مناطق زير تاييد شده اند :

1 - در مناطــق دريايي A2 , A1 ، آنچــنان که  در بندهای 12-1و 13-1 از مقرره دوم فصل چهارم کنوانسیون ذكر شده يا

2- در مناطق دريايي A3 , A2 ,A1 ، آنچــنان که  در بندهای  12-1، 13-1 و 14-1 از مقرره دوم فصل چهارم کنوانسيون ذكر شده قبل از اولين بازدید تجهیزات راديويي بعد از31 دسامبر  2008

ج- شناورهاي ساخته شده پيش از 31 دسامبر  2008و مجاز به انجام عمليات در مناطق دريايي A4,A3,A2,A1 می باشند ، آنچنانکه در در بندهای  12-1، 13-1 ، 14-1 و 15-1از مقرره دوم فصل چهارم ذكر شده توضيح داده شده ، در اولين بازرسی تجهیزات  راديويي بعد از  اول جولای 2009 .با اينحال اين شناورها می بایست با مفاد پارگراف 2 بند "ب " فوق در حاليكه در مناطق درياييA3,A2,A1 فعالیت مي كنند ،  مطابقت داشته باشند

تبصره : شناورهایی که صرفاً در منطقه دریایی A1دریایی (مقرره 12. 1. 2 فصل چهارم کنوانسیون) تردد می نمایند و مجهز به سیستم AIS میباشند از اجراء الزامات مقرره 1-19 فصل پنجم کنوانسیون معاف میباشند

اسلاید 8 :

اجزاء سيستم LRIT

بر اساس مصوبه MSC.254(83)  سيستم LRIT از قسمتهاي ذيل تشکيل شده است:

تجهيزات ارتباطي شناورها

Communication Service Provider (CSP)(فراهم کننده سرويس ارتباطات)

Application Service Provider (ASP)(فراهم کننده سرويس کاربردي)

LRIT Data Centre شامل هر Vessel Monitoring System

LRIT Data Distribution Plan ( نقشه توزيع اطلاعات LRIT)

International Data Exchange (مرکز بين المللي تبادل اطلاعات IDE)

کاربران LRIT

اسلاید 9 :

وظايف مالکان شناورها

رديابي هر کشتي با ارسال اطلاعات LRIT توسط تجهيزات منصوب بر روي شناورهاي مشمول طرح آغاز مي گردد.

شرکت هاي کشتيراني و مالکان شناورها موظف گرديدند تا در زمان مقرر نسبت به بررسي و تطبيق تجهيزات منصوب بر روي شناورهاي تحت پوشش بر اساس الزامات و استانداردهاي اجرايي مورد تصويب کميته ايمني دريانوردي MSC.254(83) و روش اجرايي ارسال شده از سوي اداره کل امور دريايي اقدام نمايند .

با توجه به اینکه تجهیزات اینمارست C وMINI_C در بررسیهای بعمل آمده از سوی کمیته ایمنی دریانوردی (IMO) به عنوان تجهیزات مورد استفاده جهت سیستم LRIT (صرفا در منطقه تحت پوشش اينمارست - مناطق دریایی   A1,A2,A3 ) در نظر گرفته شده است ، سازمان نیز در حال حاضر استفاده از این تجهیزات را به عنوان تجهیزات شناورهای مشمول جهت مطابقت با مقرره 1-19 فصل پنجم کنوانسیون (منوط به انجام موفقیت آمیز آزمایش مطابقت تجهیزات شناورها) در نظر گرفته است.

اسلاید 10 :

وظايف کشورهاي متعاهد

  • DC( data center) ها کليه اطلاعات وارده از کشتي ها را ذخيره و اطلاعــات را بر اساس دستورهاي نقشه توزيع اطلاعات Data Distribution Plan (DDP) بين ديگر DC ها توزيـع مي کنند.

كشورهاي متعاهد جهت الحاق به سيستموارسال و دريافت اطلاعات ميبايست يكي ازروشهاي زير رادر زمان مقرر انتخاب واقدامات لازم را جهت اجراي بموقع آن انجام دهند :

    - تاسيس مركز ملي ديتاNational Data Center (NDC)                          

     - عضويت در يك مركز منطقه اي ديتا               Regional Data Center (RDC)         - عضويت در مركز بين المللي ديتا International Data Center ( IDC)      *

      It is suspended in MSC-83 for initial phase *   

  • همچنين کليه هزينه هاي مرتبط با پيامهاي درخواستي مي بايست توسط کشورهاي عضو پرداخت گردند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید