بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تاریخچه سیستم های اطلاعات حسابداری :

درهنگام پیدایش نرم‌افزار و زبانهای برنامه‌نویسی، ابتدا برنامه‌نویسان به‌همراه کارشناسان مالی اقدام به تولید نرم‌افزارهای بسیار ساده‌ای در زمینه مالی کردند. این سیستمها بیشتر در محیط های کاری کوچک و خانه‌ها تحت عنوان «سیستم حسابداری» مورد استفاده قرار می‌گرفتند. پس از توسعه سیستمهای اطلاعاتی و ایجاد سیستمهای یکپارچه، سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان یکی از گزینه‌های این نوع سیستمها تولید شد که بنا به درخواست خریدار و مطابق با شرایط سازمانی و کسب‌وکار، تنظیم و فعال می‌گردد. از عمده‌ترین سیستمهای یکپارچه می‌توان به سیستمهای اطلاعات مدیریت و سیستمهای برنامه‌ریزی منابع بنگاه اشاره کرد که اولین عرضه‌کنندگان این نوع سیستمها شرکتهایی همچون اوراکل، سپ (SAP) و مایکروسافت هستند

 

اسلاید 2 :

تعریف سیستم اطلاعاتی:

سیستم اطلاعات حسابداری سیستمی است که عملیات جمع‌آوری و ذخیره‌سازی داده‌های مالی را طی فرایندهای حسابداری انجام می‌دهد و پس از پردازش این داده‌ها، اطلاعات مورد استفاده تصمیم‌گیرندگان سازمانی را تولید می‌کند. سیستم اطلاعات حسابداری در نهایت با ارائه گزارشهای هوشمندانه مالی می‌تواند تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان را در برنامه‌های راهبردیشان کمک كند.

اسلاید 3 :

اجزای اصلی سیستمهای اطلاعات حسابداری :


1- كاركنان: کاربران سیستمهای اطلاعات حسابداری،
2- روشها و دستورالعملها: فرایندهای جمع‌آوری، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌های مالی،
3- داده‌ها: داده‌های مرتبط با سازمان و فرایندهای کسب‌وکار آن،
4- نرم‌افزار: برنامه‌ای نرم‌افزاری جهت پردازش داده‌ها،
5- زیرساخت فناوری اطلاعات: سیستمها و شبکه‌های کامپیوتری که امكان می‌دهد تا سیستم اطلاعات حسابداری در اختیار افراد مرتبط قرار گیرد.
6- کنترلهای داخلی و اقدامات امنیتی: مسائل امنیتی درون سیستم جهت حفاظت از داده‌ها.

اسلاید 4 :

اهداف سیستمهای اطلاعاتی حسابداری :

1)تعیین استراتژی موسسه و برنامه ریزی بلندمدت : تهیه اطلاعاتی در راستای این هدف موجب تصمیم گیری در خصوص تولید یا عدم تولید محصولات جدید ,چگونگی استفاده از منابع مازاد می شود.

2)تعیین چگونگی تخصیص منابع : تهیه تطلاعاتی در راستای این هدف موجب تصمیم گیری در خصوص ادامه تولید ویا توقف تولید محصولی خاص با توجه به سود آور بودن آن ,یا قبول یا رد یک سفارش میشود.

3)برنامه ریزی و کنترل : اگر اطلاعات مالی در راستای این هدف تهیه شوند می توان نسبت به میزان درآمدها و هزینه ها وهمچنین دارایی وبدهی هر قسمت از شرکت اظهار نظر نمود.

4)اندازه گیری عملکرد و ارزیابی کارکنان : بر اساس اطلاعات مالی می توان عملکرد ونتیجه فعالیتهای شرکت که بطور واقعی بدست آمده است را با آنچه که برآورد وپیش بینی شده است مقایسه و نقاط ضعف  وقوت هر قسمت را بدست آوردوبر اساس این اطلاعات می توان تصمیم گیری مناسب و خوبی اتخاذ نمود.

5)گزارشگری مالی : در راستای گزارشگری مالی که برای افراد برون سازمانی ودرون سازمانی تهیه می شود باید از اطلاعات مالی به نحو مطلوب استفاده نمود.

اسلاید 5 :

انواع عملکرد سیستم های اطلاعاتی حسابداری:

۱- عملکرد اطلاعاتی :

این عملکرد که مهمترین عملکرد یک سیستم حسابداری است در واقع وظیفه جمع آوری تمامی اطلاعات مربوط به فعالیت های مالی را بر عهده دارد . پس از جمع آوری این اطلاعات آنها را بر حسب پول به عنوان مقیاس مشترک اندازه گیری ، سنجیده ، ثبت و در گروههای همگن طبقه بندی می کند و در پایان گزارشهایی را تهیه می کند که تصمیم گیرندگان مختلف در باره یک موسسه بتوانند بر مبنای آن آگاهانه تصمیم بگیرند .


۲- عملکرد کنترلی :

هر سیستم حسابداری باید اطلاعات مناسبی را فراهم آورد که مدیران موسسه را در برنامه ریزی و هدایت عملیات ، نظارت و کنترل فعالیتها و امور یاری دهد و اموال و حقوق متعلق به یک موسسه را حفظ نماید .

 

3-عملکرد خدماتی:

هر موسسه ای معمولا افرادی را به خدمت می گیرد و با اشخاص و موسسات مختلفی داد و ستد و سر وکار دارد. این جریان تعهداتی را برای موسسه ایجاد می کند تا با دادن اطلاعات صحیح  وهمچنین ایفای تعهدات در سر رسید و وصول به موقع مطالبات .عملکرد خدماتی یک سیستم حسابداری را تشکیل می دهد

اسلاید 6 :

سیستمهای اطلاعات حسابداری را می‌توان محل تقاطع منطقی دو موضوع گسترده‌ حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت دانست. آنچه در هر دو رشته حسابداری و سیستم اطلاعات مدیریت مشترک است، توجه محوری به اطلاعات است. حسابداری خود به اطلاعات مالی گرایش دارد، در حالی که سیستم اطلاعات مدیریت بیشتر به سیستمهایی پوشش می‌دهد که اطلاعات را تولید می‌کنند

اسلاید 7 :

 

سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت MAIS سیستم اطلاعاتی حسابداری مالی و FAIS.

تفاوتهای بین حسابداری مدیریت وحسابداری مالی:

1)دراستفاده کنندگان :مدیریت درون سازمانی ومالی برون سازمانی است

2)دراهداف: درمالی هدف ارزیابی وپیش بینی است ودرمدیریت هدف تصمیم گیری داخلی وبهبودکارایی وانتخاب روشهاست

3)دراستاندارد :مالی داردومدیریت ندارد

4)دردوره مالی:مالی محدود و مدیریت نامحدود

5)قانونی یااختیاری:مالی اجباری است ومدیریت اختیاری یاایجابی است وبرحسب نیازاست

 

اسلاید 8 :


(AIS)  باچه حوزه های درارتباط هستند؟

1-    ارتباط با سیستم کنترل داخلی

2-    ارتباط با مدیریت

3-    ارتباط با حسابداری 

4-    ارتباط با فن آوری اطلاعات و ارتباطات

 

اسلاید 9 :


ارتباط بین (MIS) و (AIS) را نام ببرید؟

MIS) (مجموعه ای ازافرادوتجهیزات ورویه هاکه نیازهای اطلاعاتی مدیریت راتامین میکند وبزرگ وگسترده است که اطلاعات حسابداری بخشی ازاین مجموعه است.

(AIS):مجموعه ای ازافرادوتجهیزات ورویه هاکه نیازهای اطلاعاتی مالی وحسابداری برای استفاده کنندگان راتامین میکند

 

اسلاید 10 :


سیستم اطلاعاتی حسابداری مالی گذشته نگر بوده و هدفش بکارگیری  موسسه برای منافع سهامداران و گیرندگان گزارش هایی از افراد خارج از موسسه سهامداران و دولت هستند سیستم حسابداری مدیریت گذشته حال و آینده گر است

از یک دیدگاه ارتباط (MIS) و (AIS) ارتباط کل به جزء است (AIS) یکی از بخشهای تشکیل کننده(MIS) است که در تمام ویژگی ها و خصوصیات(MIS)  رابرخورداراست. هدفمند می باشدودارای ورودی داده های اطلاعاتی است.فرایندپذیرش دادههارا طی می کند. محصول اطلاعاتی به دست می دهد که دارای محیط پیرامونی سیستم است و نظام کنترلی بازخور اطلاعاتی ناظر به کارکرد آن است. سیستمهای اطلاعاتی حسابداری (AIS) با بهره گیری از سایر دانشها و فنون از جمله: نظریه مدیریت ، نظریه سیستم ها، فنون کنترل و فن آوری اطلاعات نظام منسجم و اطمینان بخش اطلاع رسانی به استفاده کننده گان مختلف درون سازمانی و بیرون سازمانی را تشکیل می دهد. اهمیت و تأثیر گذاری گزارشهای قابل استخراج و قابل ارائه از(AIS) موجب شده است که این سیستم بیش از سایر زیر سیستمهای تشکیل دهنده (MIS) زیر ذره بین کنترلها قرار گیرد. ساز و کارهای کنترل داخلی، بازبینی های حسابرسی داخلی وانجام حسابرسی های تفضیلی حسابرسان مستقل نمونه های بارزی ازدامنه کنترل ها نسبت به کارکرداطمینان بخشی از (AIS) است.در سازمان های انتفاعی مهمترین جزء  (MIS) و (AIS) است.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید