بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

سیستم  D.B.T  یک سیستم  سازه ای  از  نوع  دال  دوطرفه  مجوف است که در آن با استفاده از قطعات پلیمری  ماندگار، فضای خالی در درون بتون ایجاد می گردد به  گونه ای  که  برش  مقطع  این  سیستم  بصورت I شکل میگردد. استفاده از قطعات سبک پلیمری افزایش ضخامت سقف و به تبع آن اینرسی را با افزایش جزیی وزن سازه امکانپذیرمیسازد.شکل زیربرش مقطع این سیستم رانشانمیدهد:

اسلاید 2 :

در بخش هایی از دال بتونی که استفاده ازبتون ضروری  نیست  D.B.T جایگزین آن میگردد و با این روش دال سقف بطور قابل ملاحظه ای سبک می گردد.

اسلاید 3 :

 D.B.Tفرآورده ای از جنس  پلی پروپیلن است که از آن در جهت  ایجاد حفره  در درون بتون استفاده میگردد. این  محصول در اندازه های یک طبقه  با ارتفاع 16 و 24 سانتیمتر و  دو طبقه با ارتفاع 32، 40 و 48 سانتیمتر تولید می شود. در شکل زیر اجزای این محصول تشریح گردیده است.

ارتفاع : اندازه های مجاز بر اساس شرح متن

جدا کننده : جهت سهولت استقرار مش و رفت و آمد کارگران

رابط  D.B.T: جهت اتصال DBT به همدیگر

پایه  D.B.T: جهت سهولت بتون  ریزی دال پایین

اسلاید 4 :

آیین نامه های EURO و ACI

سیستم D.B.T در این آیین نامه ها  در زیرمجموعه سیستمهای وافل قرار می گیرد. در این آیین نامه ها وافل به صورت کلی مورد نظر بوده، تفکیک میان مقاطع   I و Tصورت نگرفته است.

آیین نامه انگلستان یا  BS

سیستم وافل به صورت مجزا جهت مقاطع I و T توصیف گردیده است.

آیین نامه های ایران

جایگاه این سیستم در آیین نامه ایران همانند   آیین نامه  ACI  بوده ،  در  رده  سیستمهای  دال وافل  قرار میگیرد.

اسلاید 5 :

سیستم سازه ای D.B.T در رده سیستمهای دال مجوف و وافل می باشد. با توجه به جایگاه  بسیار خوب سیستم های دال مجوف در کشورهای مختلف جهان و به ویژه کشورهای اروپایی، این سیستم نیز در جای جای جهان به ویژه در اروپا مورد استقبال گسترده ای قرار گرفته است و به دلیل  صرفه جویی بیشتر در مصرف بتون و میلگرد در مقایسه با سیستم های  مشابه، سهم بالایی از بازار را به دست آورده است. آنچه در ذیل  بدان اشاره شده است تنها چکیده ای از این واقعیت است.

اسلاید 6 :

 دال مجوف با مقطع T شکل :
این نوع سازه ها در ایران  قدمت  طولانی دارند و در  بسیاری از  پلهای درون شهری و ساختمانهای عمومی همچون دانشگاهها و یا آمفی تئاترها مورد استفاده واقع شده اند.
   دال مجوف با مقطع I شکل :
این سیستم در ایران به صورت موردی به کار رفته است. به عنوان نمونه در احداث پل های دسترسی از  بزرگراه شهید همت به  پارک پردیسان  از سیستم  مجوف تیردار استفاده شده است.  همچنین پل شهرزیبا با روش دال مجوف تخت با ساختاری مشابه سیستم D.B.T  اجرا گردیده است. در احداث این پلها از بشکه های توخالی جهت ایجاد حفره در درون بتون استفاده شده است.

اسلاید 7 :

 بارهای ثقلی :

 بارهای ثقلی توسط قابهای ساختمانی (ستون و سقف دیافراگم) تحمل می شوند.

 سیستم باربر جانبی :

 نیروهای جانبی توسط قاب خمشی و دیوار برشی تحمل می گردند.

 تعداد طبقات قابل اجرا :

با رعایت مفاد آیین نامه ها، محدودیتی در تعداد طبقات وجود ندارد.

اسلاید 8 :

 ضریب رفتار R :

 با  توجه به اینکه این سیستم  از نوع ” دوگانه ترکیبی“ است بر پایه  جدول  شماره 6 آیین نامه 2008 می توان بر حسب  ارتفاع  سازه   مقدار  ضریب رفتار را به دست آورد. در ساختمانهای متعارف این مقدار برابر 8 می باشد.

 اتصالات :

اتصال سقف و ستون توسط کتیبه  ( DROP)صورت میگیرد. سطح و حجم زیاد کتیبه اینرسی  بالای آن را در  پی  دارد که منجر به قابلیت  بالای  آن  در  تحمل بارهای وارده میگردد. ضمن آنکه استفاده از دیوار برشی  باعث کاهش بار جانبی وارد بر نقاط اتصال میگردد.

اسلاید 9 :

بتون :

مقاومت بتون بر اساس محاسبات و برش پانچ صورت می گیرد. میتوان مقدار f’c را در ستونها و سقف یکسان و یا متغیر در نظر گرفت. معمولا مقدار f’c = 250  اعمال می گردد اما مقادیر دیگرنیز امکان پذیر است.

 میلگرد :

محدودیتی در زمینه نوع فولاد وجود ندارد و حسب امکانات و با رعایت آیین نامه ها میتوان از فولاد با fy = 3000 , 4000 استفاده کرد.

 مواد پلیمری موسوم به D.B.T :

مطابق با آنچه که در شرح محصول توضیح داده شد.

اسلاید 10 :

از مهم ترین مزایای فنی سیستم D.B.T ، امکان  اجرای  سازه  با  دهانه  بزرگ    ( 20 x 20 متر) است.  این واقعیت  که  ناشی  از امکان افزایش نمایی  اینرسی سقف بدون افزایش شدید وزن سازه می باشد مزایای زیر را در پی دارد:

 امکان تامین پارکینگ بیشتر و استفاده بهینه از فضا

 انعطاف در معماری ساختمان و محل استقرار ستونها

 امکان اجرای سازه های صنعتی با دهانه متعارف

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید