بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

عفونت اچ. آی. وی برروی تمام جنبه های زندگی اعم از روانی، اجتماعی، جسمی و معنوی تاثیرمیگذارد و میتواند موجب ترس از زندگی با این عفونت شود. افراد خانواده و مراقبین این بیماران نیزممکن است تحت تاثیر این مشکل قرار بگیرند. این بیماران از نظرحمایت عمومی و مراقبتهای بهداشتی نیز مورد تبعیض قرار میگیرند. رفتارهای نامناسب وتحقیرآمیز موجب انزوای این بیماران می شوند و فرصت آموزش را از آنها میگیرند. وحشت ازبدنامی و طردشدن از طرف خانواده و دوستان سبب میشود که بیماریشان را مخفی سازند که این مسئله میتواند موجب گسترش آلودگی شود.

اسلاید 2 :

بيماري ايدز به خاطر معضلات اجتماعي كه به همراه دارد و به علت انگ و برچسبي كه افراد مبتلا گرفتار آن مي شوند بسيار حائز اهميت است. افراد مبتلا به عفونت اچ.ای.وی بسيار آسيب پذيرند و نيازمند حمايت‌هاي روحي و رواني مناسب از طرف خانواده و جامعه‌اند. نخستین آسیب ناشی از بیماری، قرار گرفتن خانواده در وضعیت نابسامان اقتصادی ناشی از بیکاری است.

این بیماران به سرعت ازجمع دوستان طرد می‌شوند.

اسلاید 3 :

 بيش از نيمي از مبتلايان به عفونت اچ.ای.وی از اختلالات رواني رنج می برند. در زنان  مبتلا به عفونت اچ.ای.وی نشانه هاي افسردگي همراه با شكايتهاي جسمي وجود دارد كه باعث سرعت بخشيدن به سير پيشرفت بيماري خواهد شد.

اسلاید 4 :

اختلالات اضطرابي ممكن است به صورت هاي ترس از فضاي باز، اختلال وسواسی- اجباری و فوبياي فردي و اجتماعي بروز كنند وگاهی اوقات بصورت نشانه هاي جسمي، مانند سردرد، تپش قلب، درد سينه و مشكلات تنفسي خود را نشان میدهند.

اضطراب عميق می تواند به از كار افتادگي دائم بیانجامد.

اسلاید 5 :

اختلالات روان پريشي در هر دوره از بيماري ايدز ممكن است بروز كند.

عوامل استرس زا مانند بيان وضعيت اچ.ای.وی مثبت بودن فرد، دو راهي شروع درمان و انجام آزمايشات متعدد به بروز اختلالات روان پريشي كمك مي كنند.

افسردگي، ترك تحصيل، نگرش منفي جامعه، فشارهاي رواني و آسيب هاي اجتماعي از مهم ترين معضلات افراد مبتلا به ايدز میباشند.

اسلاید 6 :

مواد و روشها

این مطالعه به صورت گذشته نگر درسال 1388براساس مشاوره های حضوری انجام شده توسط روانشناس برروی 181 نفر مراجعه کننده به باشگاه یاران مثبت در ماههای آبان، آذر و دی ماه انجام شده است. مدت زمان هر مشاوره به طور متوسط حدود 45 دقیقه بوده است.

اطلاعات دموگرافیک مراجعه کنندگان شامل نوع مراجعه کننده (شخص بیمار و یا اشخاص متاثر از بیماری) سن، سطح تحصیلات، وضعیت شغلی، وضعیت تاهل، جنس، شهر محل سکونت و همچنین راه انتقال ویروس، مصرف داروهای ضد اچ آی وی، بیماری های همراه، مدت اطلاع از بیماری و علت مراجعه از پرونده بیماران استخراج گردید .

اسلاید 7 :

نتایج

میانگین سنی مراجعه کنندگان 34 سال و متوسط زمان اطلاع از بیماری حدود 4 سال بوده است.

بیشترین میزان مراجعه کنندگان افراد اچ. آی. وی مثبت (81%)  بودند.

سطح تحصیلات بیشتر افراد دبیرستان بوده است و بیشتر افراد مراجعه کننده بیکار بوده اند.

بیشترین راههای انتقال از طریق تزریق مواد مخدر و انتقال جنسی و بیشترین بیماری همراه هپاتیت C بوده است.

اسلاید 8 :

نتایج

درمیان مشکلات روانی، خانوادگی و اجتماعی به ترتیب افسردگی، مشکلات مربوط به همسر (اختلاف با همسر) و مشکلات مربوط به ازدواج (پذیرش فرد مبتلا به عنوان همسرو تشکیل خانواده) بیشترین میزان را دارا بوده اند.

اسلاید 9 :

بحث و نتیجه گیری

 متاسفانه در ايران به مشکلات روانی، خانوادگی و اجتماعی این افراد کمتر توجه شده است.

ميزان شيوع اختلالات روانپزشكي به ويژه اختلالات خلقي و اضطرابي و سؤ مصرف مواد بسيار بالا گزارش شده است.

اسلاید 10 :

 در مطالعه ای در اگاندا شيوع كلي اختلالات روانپزشكي در ميان افراد مبتلا به عفونت اچ.ای.وی 6/82 درصد گزارش شده است و سايكوزهاي غيرخلقي در4/17 درصد، اختلالات دو قطبي در 4/17 درصد ، افسردگي ملا نكوليك در9/10 درصد و افكارخودكشي در 13 درصد موارد وجود داشتند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید