بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در قلب دلفی ،یک کامپایلر (همگردان) پاسکال است . دلفی 6 مرحله دیگری از تکامل همان کامپایلر پاسکالی است که شرکت بورلند از هنگامی که (17 سال پیش) Anders Hejlberg ، اولین کامپایلر توربو پاسکال را نوشت مشغول توسعه آن بوده است . طی سالها ، برنامه نویسان پاسکال از پایایی و موزون بودن و نیز سرعت کامپایل که توربو پاسکال ارائه می دهد ، لذت برده اند . دلفی 6 نیز از این صفات مستثنی نیست ، کامپایلر آن ترکیبی از یک دهه تجربه کامپایلر و پیشرفته ترین کامپایلر بهینه ساز 32 بیتی است . با وجود رشد قابل توجه قابلیت های کامپایلر در طی چندین سال ، سرعت کامپایل به طرز جالب توجهی تنها اندکی کم شده است . علاوه بر این ، پایداری کامپایلر دلفی می رود تا معیار و نمونه ای برای سایرین باشد .

حال وقت بررسی هر یک از نگارشهای قبلی دلفی می باشد که در اینجا قابلیت های هر نگارش را به طور مختصر مرور می کنیم .

اسلاید 2 :

در اولین روزهای DOS ، برنامه نویسان یک انتخاب بین BASIC (آهسته ولی بهره ور) و زبان اسمبلی (کارا ولی پیچیده) پیش رو داشتند . توربو پاسکال که سادگی یک زبان ساخت یافته و کارایی یک کامپایلر واقعی را ارائه می کرد ، این فاصله را پر نمود . برنامه نویسان ویندوز1/3 نیز با انتخاب مشابهی، یعنی انتخابی بین یک زبان قدرتمند و سخت (بد قلق) مانند C++ و یک زبان با کاربری آسان ولی محدود مانند ویژوال بیسیک روبرو بودند . دلفی 1 با ارائه یک رویکرد اساسا متفاوت به توسعه ویندوز پاسخ داد : تولید توسعه ویژوالی (بصری) ، برنامه های اجرایی همگردانی شده ، DLL ها ، پایگاههای داده ها که همگی با هم یک محیط ویژوالی بدون محدودیت را تشکیل می دهند . دلفی 1 اولین ابزار توسعه ویندوز بود که یک محیط توسعه ویژوالی (بصری) ، یک کامپایلر بهینه ساز کد اصلی و یک موتور دسترسی به پایگاه داده های مقیاس پذیر را تلفیق کرد . دلفی1 اصطلاح توسعه سریع برنامه کاربردی (RAD) را تعریف کرد .

اسلاید 3 :

nبا احترام . در اين برنامه از پروتوكل TCP/IP مخصوص اينترنت ويندوز استفاده شده است.اين برنامه قابليت چت در يك دستگاه يا دو دستگاه جداگانه را دارد(كه بصورت LAN يا Dial Up به هم مرتبط هستند)

n بدين ترتيب كه ابتدا در برنامه ها را باز كرده (CHAT1,CHAT2) و بعد با دادن IP دستگاه مورد نظر به يكي از برنامه ها (اگر محلي باشد يعني در يك دستگاه)  با دادن كد 127.0.0.1 و اگر غير محلي(در دو دستگاه جداگانه) بايد نام يا IP آن دستگاه ديگر داده شود.به محض وارد كردن IP برنامه دستگاه متناظر را تشخيص داده و ارتباط چت برقرار مي شود.

nطرح شماتيك كار بصورت ذيل است.

nنكته بسيار مهم:

nدر حالت محلي( در يك كامپيوتر) بايد شماره IP عدد 127.0.0.1 يا نام كامپيوتر زده شود)

nدر حالت شبكه ( در دو كامپيوتر) بايد شماره IP دستگاه متناظر زده شود

اسلاید 4 :

اگر اخيرا" قدم در دنيای شبكه های كامپيوتری گذاشته ايد ، بدون شك با واژه ها و يا اصطلاحاتی نظير سرويس دهنده ( كه از آن با نام Server ياد می شود ) و سرويس گيرنده ( كه از آن با نام client و يا workstation ياد می شود ) برخورد داشته ايد . از واژه های فوق عموما" به منظور تشريح نقش يك كامپيوتر در شبكه ( و نه سخت افزار شبكه ) استفاده می گردد. در صورتی كه يك كامپيوتر به عنوان يك سرويس دهنده در شبكه ايفای وظيفه می نمايد ، ضروری نيست كه حتما" از سخت افزارهای خاصی بر روی آن استفاده شده باشد . به عنوان نمونه ،‌ می توان يك سيستم عامل سرويس دهنده را بر روی يك دستگاه كامپيوتر شخصی نصب و از آن به عنوان يك سرويس دهنده شبكه استفاده نمود . در دنيای واقعی ، سعی می گردد بر روی سرويس دهندگان سخت افزارهای خاصی نصب تا به كمك آنها سيستم بتواند فعاليت های سنگين را بدون نگرانی انجام دهد .

اسلاید 5 :

 : ايستگاه های كاری ، كامپيوترهائی هستند كه از منابع موجود بر روی شبكه اسفاده می نمايند ولی خود دارای منبعی جهت اشتراك با ساير كاربران شبكه نمی باشند . به عنوان نمونه ،  كامپيوتری كه بر روی آن ويندوز xp اجراء شده است بلافاصله پس از اتصال به شبكه  به عنوان يك ايستگاه كاری در نظر گرفته می شود  و به صورت پيش فرض دارای فايل و يا چاپگری جهت اشتراك با ساير كاربران شبكه نمی باشد .

اسلاید 6 :

nبرای استفاده از دستور فوق، کافی است نام آن را از طريق پنجره  command prompt تايپ نمود . عملکرد  ipconfig  و اطلاعاتی که در اثر اجرای آن نمايش داده خواهد شد به نوع سوئيچ استفاده شده ، بستگی دارد .

nاستفاده از ipconfig بدون سوئيچ ،اطلاعات پيکربندی TCP/IP در ارتباط با هر يک از  آداپتورهای موجود بر روی سيستم را نمايش خواهد داد:

nآدرس IP

nSubnet Mask

nDefault gateway

nاطلاعات سرويس دهنده DNS

nDomain

اسلاید 7 :

با استفاده از دستور ipconfig و برخی سوئيچ های آن

 ( release ,renew ) ، می توان اطلاعات مربوط به پيکربندی TCP/IP ارائه شده توسط سرويس دهنده DHCP را که در اختيار يک سرويس گيرنده قرار داده شده است را آزاد و يا آنان را مجددا" از سرويس دهنده درخواست نمود . فرآيند فوق به منظور تشخيص عملکرد صحيح سرويس دهنده  DHCP  در شبکه بسيار مفيد و کارساز است . ( آيا سرويس دهنده DHCP وظايف خود را به خوبی انجام می دهد ؟ آيا يک سرويس گيرنده قادر به برقراری ارتباط با سرويس دهنده DHCP به منظور درخواست و دريافت اطلاعات پيکربندی TCP/IP می باشد ؟ ) . دستور ipconfig دارای سوئيچ های مفيد متعددی است

اسلاید 8 :

TCP/IP        ، يکي از مهمترين پروتکل هاي استفاده شده در شبکه هاي کامپيوتري است . اينترنت بعنوان بزرگترين شبکه موجود ، از پروتکل فوق بمنظور ارتباط دستگاه هاي متفاوت استفاده مي نمايد. پروتکل ، مجموعه قوانين لازم بمنظور قانونمند نمودن نحوه ارتباطات در شبکه هاي کامپيوتري است .در مجموعه مقالاتي که ارائه خواهد شد به بررسي اين پروتکل خواهيم پرداخت . در اين فصل  مواردي همچون : فرآيند انتقال اطلاعات ، معرفي و تشريح لايه هاي پروتکل TCP/IP و نحوه استفاده از سوکت براي ايجاد تمايز در ارتباطات ، تشريح مي گردد.

اسلاید 9 :

 امروزه اکثر شبکه هاي کامپيوتري بزرگ و اغلب سيستم هاي عامل موجود از پروتکل TCP/IP ، استفاده و حمايت مي نمايند. TCP/IP ، امکانات لازم بمنظور ارتباط سيستم هاي غيرمشابه را فراهم مي آورد. از ويژگي هاي مهم پروتکل فوق ، مي توان به مواردي همچون : قابليت اجراء بر روي محيط هاي متفاوت ، ضريب اطمينان بالا ،قابليت گسترش و توسعه آن  اشاره کرد . از پروتکل فوق، بمنظور دستيابي به اينترنت و استفاده از سرويس هاي متنوع آن نظير وب و يا پست الکترونيکي استفاده مي گردد.

اسلاید 10 :

TCP/IP        ، پروتکلي استاندارد براي ارتباط کامپيوترهاي موجود در يک شبکه مبتني بر ويندوز 2000 است. از پروتکل فوق، بمنظور ارتباط در شبکه هاي بزرگ استفاده مي گردد. برقراري ارتباط از طريق پروتکل هاي متعددي که در چهارلايه مجزا سازماندهي شده اند ، ميسر مي گردد. هر يک از پروتکل هاي موجود در پشته TCP/IP ، داراي وظيفه اي خاص در اين زمينه ( برقراري ارتباط) مي باشند . در زمان ايجاد يک ارتباط ، ممکن است در يک لحظه تعداد زيادي از برنامه ها  با يکديگر ارتباط برقرار نمايند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید